ناسا روزانه عکس‌هایی از پدیده‌های مختلف و زیبای نجومی منتشر می‌کند. عکس روز 9 شهریور (30 آگوست)، منظره‌ای زیبا از شفق قطبی سبزرنگ مارپیچ بر فراز دریاچه‌ای در ایسلند است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زیبایی را تحسین کن و از خطرهای طبیعت بترس. زیبایی در شفق قطبی شگفت‌ انگیز به شکل مارپیچی سبز رنگ، در میان آسمانی با ابرهای خوش منظره به همراه نور زببای ماه و ستارگان در پس زمینه  دیده می شود . خطرات طبیعت نیز امواج ذرات باردار شده ای است که شفق را می سازد. زیرا ممکن است روزی تمدن و بشیریت را نابود سازد.

دقیقا در چنین روزهایی در سال 1859 در پی یک فوارن تاجی عظیم خورشیدی، جریان عظیم ذرات باردار شده برخورد شدیدی با میدان مغناطیسی زمین داشت و یک شفق قطبی عظیم  قابل مشاهده در سراسر کره زمین را به وجود آورد که  به "رویداد کارینگتون" مشهور شد. این رویداد با فشرده کردن میدان مغناطیسی کره زمین، جریان و شوک شدیدی را در خطوط تلگراف و اپراتور های آن ایجاد کرد. به نظر می‌رسد اگر امروز نیز همانند این فوران رخ دهد، خسارت بسیار شدیدی به شبکه‌‌های  سراسری برق و مخابرات وارد  میکند. عکسی که در ادامه میبینید  هفته‌ی پیش  بر فراز دریاچه‌ای در ایسلند گرفته شده که روی گسل بزرگ جداکننده‌ی صفحات اوراسیا و آمریکای شمالی قرار دارد.

عکس از خوان کارلوس کاسادو

عکس فردا: حلقه خورشید

برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید.

شفق زیبای قطبی بر فراز گسل ایسلند

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.