این دیدار با هدف توسعه همکاری های مشترک بین دو کشور در زمینه صادرات دام زنده گاومیش و انتقال تکنولوژی های جدید در زمینه تولید اسپرم و اصلاح نژاد گاو میش برگزار شد.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، در این دیدار قالب عبدالعلی اف ، معاون امور دام وزارت کشاورزی جمهوری آذربایجان با اشاره به پتانسلهای استان آذربایجان غربی در تولید گاو میش و تکنولوژیهای برتر و جدید علمی در این زمینه ، علاقمندی آذربایجان جهت انتقال این تکنولوژی در جهت بهبود كيفيت ژنتيكي دامهاي مولد به کشورش را اعلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با اشاره به علاقه مندی ایران برای سرمایه گذاری و گسترش همکاری ها در بخش کشاورزی با جمهوری آذربایجان اظهارکرد: ظرفیت های زیادی برای گسترش همکاری دو کشور در بخش کشاورزی وجود دارد و استان آذربایجان غربی یکی از قطبهای تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود و این استان علاوه بر ظرفیتهای بالقوه موجود در بخش دام ، در تولید سیب و انگور و اکثر محصولات کشاورزی دارای رتبه های برتر کشوری است .

اسمعیل کریم زاده با اشاره به وجود نزدیک به 600 هزار راس دام سنگین در استان ، ادامه داد: آذربایجان غربی با داشتن حدود 82 هزار راس گاو ميش رتبه نخست كشوري را به لحاظ جمعيت به خود اختصاص داده است و یکی از مهمترین استانهای کشور در این زمینه به شمار می رود .

وی برای هر گونه همکاری و توسعه روابط مشترک فی مابین در تمامي زیر بخش های کشاورزی اعلام آمادگی کرد.

بازدید از مركز اصلاح نژاد گاوميش شمال و شمالغرب كشور ( ايستگاه جبل) از دیگر برنامه های سفر یکروزه معاون امور دام وزارت کشاورزی جمهوری آذربایجان به شهرستان ارومیه است.

انتخاب كلچه هاي ممتاز براساس برنامه P.T - performance testتوليد و توزيع اسپرم منجمد گاوميش، توسعه شبكه تلقيح مصنوعی از جمله اهم فعالیتهای مركز اصلاح نژاد گاوميش شمال و شمالغرب كشور ( ايستگاه جبل ) به شمار می رود.

حفظ و حراست ژنتيكي از اكوتيپهاي برتر گاوميش كشور، شناسايي پتانسيلهاي ژنتيكي گاوميش اصلاح نژاد ، بهبود و افزايش توليد با استفاده از تكنيك هاي تلقيح مصنوعي ،توسعه آموزش و ترويج و افزايش سطح مهارتهاي علمي و عملي پرورش دهندگان، بهبود روشهاي پرورشي و نظام بهره برداري در جهت تولید دام اقتصادي و مقرون به صرفه، از اهداف این مرکز است .

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.