کارتون و كاریكاتور با دارا بودن كاركردهای آموزشی و فرهنگ‌سازی، می‌تواند نقش مهمی در راستای توسعه فرهنگی جامعه ایفا كند.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  پایگاه خبری حوزه هنری، مسعود ضیایی، داور هفتمین جشنواره سراسری كاریكاتور با موضوع «نفوذ» با قدردانی از مسئولان حوزه هنری خراسان شمالی، گفت: برگزاری هفت دوره متوالی جشنواره سراسری كاریكاتور به میزبانی این استان، نشان‌دهنده جایگاه و اهمیت هنر كاریكاتور در خراسان شمالی است.
 
وی با بیان اینكه خراسان شمالی به سمت تبدیل شدن به پایتخت كاریكاتور كشور می‌رود، اظهار كرد: اكنون بجنورد، مركز استان خراسان شمالی از نظر میزبانی جشنواره‌های كارتون و كاریكاتور بعد از تهران و تبریز در رده سوم كشور قرار دارد اما با توجه به فعالیت مناسب و برگزاری جشنواره‌های شایسته، اكنون به‌عنوان مركز جشنواره كاریكاتور كشور مشهور شده است.
 
ضیایی با اشاره به اینكه خراسان شمالی كارتونیست‌های مطرحی دارد كه در سطح كشور شاخص هستند، اضافه كرد: با توجه به ظرفیت‌های هنری فراوان این استان، انتظار می‌رود حمایت مسئولان و مدیران استانی و كشوری هم، از هنرمندان كارتونیست خراسان شمالی افزایش یابد.
 
وی همچنین با تأكید بر حمایت بیشتر از هنرمندان رشته كاریكاتور در سطح كشور افزود: كارتون و كاریكاتور با دارا بودن كاركردهای آموزشی و فرهنگ‌سازی، می‌تواند نقش مهمی در راستای توسعه فرهنگی جامعه ایفا كند.
 
داور هفتمین جشنواره سراسری كاریكاتور «نفوذ» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به كمیت و كیفیت آثار ارسالی به این جشنواره، اظهار كرد: جشنواره نفوذ موضوع ناب و منحصربه‌فردی داشت و به همین دلیل نیز تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره قابل‌توجه بود.
 
وی با بیان اینكه درمجموع 546 اثر از سوی 177 هنرمند از 27 استان مختلف كشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود، افزود: آثار ارسالی به این جشنواره از سطح كیفی مناسبی برخوردار بوده و دست هیئت داوران برای انتخاب 13 اثر برتر باز بود.
 
ضیایی با اشاره به تكنیك‌های به كار رفته در آثار هنری ارسالی به جشنواره سراسری كاریكاتور «نفوذ»، خاطرنشان كرد: غالب آثار ارسالی به این جشنواره به‌صورت دستی طراحی شده بود و تعدادی هم به‌صورت دیجیتال و یا تركیبی كار شده بودند؛ اما در هر صورت بسیاری از این آثار ایده‌های ناب و خلاقانه داشتند.
 
وی در مورد نحوه انتخاب آثار برتر جشنواره «نفوذ» گفت: هیئت داوران با در نظر گرفتن محورهای جشنواره، آثار ارسالی را بر اساس تكنیك‌ها، كیفیت آثار و سایر شاخص‌های هنری طی چهار مرحله داوری و درنهایت 13 اثر برتر شامل سه اثر برگزیده و 10 اثر شایسته تقدیر را انتخاب كردند.
 
گفتنی است آیین اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری كاریكاتور «نفوذ»، اواخر شهریورماه امسال برگزار و در آن از هنرمندان منتخب این جشنواره تجلیل می‌شود.
 
همچنین 110 اثر منتخب جشنواره سراسری كاریكاتور «نفوذ» در قالب كتاب جشنواره منتشر شده و 170 اثر منتخب هم با راهیابی به بخش نمایشگاه، هم‌زمان با مراسم اختتامیه، به نمایش عمومی گذاشته می‌شوند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار