در ادبیات فارسی نمی‌توانید شعر شاد پیدا كنید و غم جان‌مایه ادبیات فارسی است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ جمعی از دانش‌آموزان، دانشجویان و نخبگان فرهنگی آستان قدس رضوی، چهارشنبه 17 شهریورماه از بخش‌های مختلف حوزه هنری بازدید كردند و دیداری صمیمانه با فاضل نظری، معاون هنری حوزه هنری، داشتند.
 
در این دیدار، فاضل نظری ضمن خوشامدگویی به نخبگان علمی و فرهنگی شهر مشهد، در پاسخ به پرسش یكی از حضار درباره نقش غم در اشعارش گفت: شعر، زبان بیان غم است. در ادبیات فارسی هم نمی‌توانید شعر شاد پیدا كنید. غم جان مایه ادبیات فارسی است و هر شعری از حافظ، سعدی و... پیدا كنید، جان مایه اش غم است. همان‌گونه كه هر چقدر در نی بدمید و هر چقدر تلاش كنید موسیقی شاد با نی بنوازید، باز هم در خود غم دارد. شعر هم همین گونه است.
 
این شاعر كشور خاطرنشان كرد: البته باید به این نكته توجه داشت كه بین ناامیدی و غم تفاوتی وجود دارد. به طور مثال ما غم دیدار امام عصر (عج) را در دل داریم، اما از ظهور ایشان ناامید نیستیم. صائب تبریزی درباره غم می گوید: «خوش آن كه از دو جهان گوشهٔ غمی دارد/ همیشه سر به گریبان ماتمی دارد/ تو مرد صحبت دل نیستی، چه می‌دانی/ كه سر به جیب كشیدن چه عالمی دارد»
 
وی با بیان اینكه غم مقوله انسانی است، عنوان كرد: بسیاری از ویژگی‌های انسان با حیوانات مشترك است. اما غم مختص انسان است و هر چه قدر این غم متعالی‌تر باشد، با ارزش‌تر است. زمانی كسی غم نان دارد و زمانی هم كسی غم آسمان و بین این دو تفاوت وجود دارد.
 
نظری در پاسخ به سوال دیگری درباره لحظات تاثیرگذار زندگی خود، گفت: شعر گزارش نیست. اگر «ماه‌»ی را كه در آب افتاده توصیف می كنم این گونه نیست كه لزوما چنین صحنه ای را دیده باشم. شعر خوب گفتن سه چیز لازم دارد و آن سه چیز، علم، تكنیك و هنر است و هنر چیزی است كه خدا عنایت می كند. دیده شدن در جامعه امروز هیچ كاری ندارد. كافی است شما كاری كنید كه برخلاف عرف و عادت مردم باشد. اما اینكه شما را دوست داشته باشند، چیزی است كه باید از خدا بخواهیم. در هر لحظه هزار امكان زندگی داریم و باید از خدا بخواهیم كه راهمان را به سمت خیر و خوبی ببرد.
 
معاون هنری حوزه هنری در ادامه سخنانش به اهمیت نقش پدر و مادر در زندگی افراد اشاره كرد و گفت: مادرها دروازه بهشت هستند و باید به آن ها نیكی كنیم. فرصت هایی هست كه پیش پدر و مادر باشیم و باید قدر این فرصت ها را بدانیم.
 
وی در پاسخ به درخواست شعرخوانی یكی از حضار گفت: با خودم قرار گذاشته ام جایی شعرخوانی نكنم، این قرار دلایل شخصی دارد و خوشحالم كه این اتفاق رخ داده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار