رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت:نرم افزار درمان و دارو در زندان های کشور راه اندازی شده است و انواع خدمات درمانی به مددجویان ثبت می شود.

کاهش 11درصدی ورودی به زندان های استان کرمانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان بنا به اعلام دادگستری کرمان، اصغرجهانگیر درنشست خبری در کرمان با اشاره  به سیاست های دادگستری استان برای سال جاری در ورودی ها به زندان های استان کرمان گفت: شاهد کاهش 11 درصدی ورود زندانیان هستیم و نسبت به موجودی ها در استان کرمان 6 درصد کاهش آمار موجودی را داشته ایم.

وی افزود: در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 تا 10 درصد کاهش ورودی را داشته ایم که به دلیل سیاست ها و دستورالعمل های ریاست قوه قضائیه حاصل شده است.

وی با بیان اینکه نسبت زندانیان زن به مرد در سطح کشور به طور میانگین سه تا چهار درصد است، افزود: تعداد زندانیان زن در استان های مختلف متفاوت است.

وی ادامه داد: در استان کرمان هفت درصد زندانیان را زندانیان زن تشکیل می دهند که عمدتا مرتبط با مواد مخدر هستند.

وی با بیان اینکه در تعداد زندانیان زن نسبت به آمار جهانی آمار خوبی داریم  اظهار کرد:زنان زندانی در کشور از نظر نوع جرم در وضعیت خوبی هستند و کمترین میزان جرم را در بین زنان داریم.

جهانگیر به اجرای طرح پابند های الکترونیک کشور نیز اشاره و بیان کرد: مرحله اول این طرح به صورت خرید تجهیزات از خارج بود که پایلوت ازمایشی آن به دلیل نواقص کنار گذاشته شد.

وی افزود: با قرار گرفتن مجدد این طرح در دستور کار، تفاهم نامه ای با مرکز انفورماتیک قوه قضائیه امضا و پابندهایی مورد آزمایش قرار گرفتند که اشکالات قبلی را نداشتند.

وی عنوان کرد: در مرحله دوم این طرح در حال حاضر 300 مورد در دستور کار قرار گرفته و در مرحله اجرا است.

وی به کاهش ورودی به زندان ها در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 تا 10 درصد کاهش ورودی را داشته ایم که به دلیل سیاست ها و دستورالعمل های ریاست قوه قضائیه حاصل شده است.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: از آنجا که جرم اول در استان کرمان، مربوط به مواد مخدر است، تعداد افراد تحت قرار و متهمان زندان ها از میانگین کشوری بالاتر است.

جهانگیر به اقدامات انجام شده در زمینه کاهش آسیب و اقدامات بهداشتی و درمانی در زندان ها اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته 402 هزار مورد واکسیناسون در زندان ها انجام شده که به اذعان وزارت بهداشت در کشور و در جهان بی نظیراست.

وی با اشاره به تحت درمان قرار گرفتن 272 هزار نفر در زندان های کشور طی سال گذشته گفت: 638 مورد ویزیت عمومی و تخصصی در زندان های کشور انجام شده است.

وی یادآور شد: برای اولین بار در سال گذشته غربالگری بیاری های مزمن غیر واگیر در دستور کار قرار گرفته است.

جهانگیر ادامه داد: برای نخستین بار در کشور بیماریابی فعال سل و ایدز در زندان ها صورت گرفته وبرای 37 هزار و 700 متقاضی تست ایدز صورت گرفته است.

وی عنوان کر د: در راستای کاهش آسیب در زندان ها نیز توزیع متادون با جدیت بیشتری مد نظر قر ار گرفته است و اجازه خالکوبی نیز به زندانیان داده نمی شود تا از بروز بیماری های واگیر، جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در کشور تهیه بانک اطلاعات ژنتیک در تهران، البرز، مشهد و شیراز راه اندازی شده که قابل استفاده برای مراجع قضایی و امنیتی است اظهار کرد: راه اندازی مطب در سالن های ملاقات در زندان های کشور نیز توسعه یافته است تا خانواده مددجویان را تحت پوشش قرار دهند.

جهانگیر به افزایش مراکز درمان اعتیاد به 168 مرکز در سال گذشته نیز اشاره و بیان کرد: طی سال گذشته 150 هزار معتاد تحت درمان سم زدایی قرار گرفته اند و تعداد واحدهای قرنطینه نیز به 220 واحد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: مجوز بهداشتی برای مرکز کار و معاینات شغلی زندان ها نیز دریافت شده و با این اقدام 10 درصد حوادث کارگاهی در زندان ها در سال گذشته کاهش یافته و به 30 درصد رسیده است.

وی به انجام اقدامات روان درمانی برای 32 هزار و 292 نفر اشاره و بیان کرد: در حال حاضر 92 مرکز روان درمانی در زندان های کشور وجود دارد.

وی یاداور شد: همچنین در سال گذشته 40 هزارو 853 نفر تحت پوشش خدمات روانپزشکی قرار گرفته اند.

جهانگیر درباره جرایم داخل زندان ها نیز گفت: چون زندان محیطی بسته است و معمولا سه برابر استاندارد زندان ها جمعیت زندانی داریم گاهی درگیری هایی در داخل زندان ها رخ می دهد اما آمار جرایم داخل زندان ها آمار خیلی بالایی نیست.

وی درباره حل مشکلات ساختمانی زندان های کشور نیز گفت: وضعیت اعتباری زندان ها در کشور مناسب نیست و امیداریم دولت کمک کند تا اعتبارات لازم برای زندان ها در اختیار قرار گیرد و بخشی از اردوگاه ها افتتاح و مشکلات این حوزه برطرف شود.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.