با وجود توافقات صورت گرفته برای مرمت و بازسازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام، همچنان این خانه در معرض خطر تخریب قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اول اردیبهشت سال جاری بود که شهردار منطقه 12 در نشست مشترک با مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی سازمان تامین اجتماعی، با بیان اینکه خانه ظهیرالاسلام از 17 سال پیش تحت تملک سازمان تامین اجتماعی قرار دارد، اعلام کرد: با وجود تلاش‌های بسیار، اکنون انتشارات قدیمی علمی و فرهنگی وابسته به سازمان تامین اجتماعی به عنوان نماینده این سازمان، مرمت و بازسازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام را برعهده گرفته و بزودی مرمت بنای این خانه شروع خواهد شد.

خانه ظهیرالاسلام در سراشیبی تخریب قرار گرفته است

خانه ظهیرالاسلام سال 93 به ثبت میراث فرهنگی رسید، اما بی تفاوتی مسئولان در طول یک دهه اخیر باعث تخریب خانه ظهیرالاسلام شد و حتی در برهه‌‌ای آن را به کانون آسیب های اجتماعی و پاتوقی برای اسکان معتادان و کارتن‌خواب ها تبدیل کرد. 

اما با توجه به این توافق نامه هیچگونه توجهی برای بازسازی آن انجام نشده است و روز به روز در حال تخریب و فرو ریختن است.

سپیده سیروس نیا معاون میراث فرهنگی استان تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تاخیر در بازسازی این اثر تاریخی گفت: یک  تفاهمنامه بین ما و شهرداری و تامین اجتماعی نوشته شده است که این خانه به یک مکان فرهنگی تبدیل شود. زمان مشخصی برای شروع مرمت آن به ما گفته نشده است ولی طی تعاملاتی که با شهرداری انجام دادیم، قرار است شهرداری حصاری دور آن کشیده و سازمان تامین اجتماعی نیز با شرکتی زیر نظر خود قرار دادی ببندد که در مرحله مناقصه و تهیه طرح هستند.

خانه ظهیرالاسلام در سراشیبی تخریب قرار گرفته است 

وی در خصوص اینکه چرا این اثر تاریخی به این وضعیت افتاده گفت: قبلا اطراف این خانه تاریخی حصاری وجود داشت که آن را برداشتند. نگهبانی هم  نداشت و مدتی محل تجمع معتادان و پناهگاهی برای آن ها قرار گرفت تا اینکه این امر باعث تخریب خانه شد.

طبق  گفته معاون میراث فرهنگی استان تهران طرح های اولیه مرمت این اثر تاریخی در حال انجام است. شاید بتوان گفت با نزدیکی به پاییز و زمستان، این خانه خیلی سریعتر خراب شده و تا نهایی شدن طرح دوام نیاورد و باز همان حکایت نوش دارو پس از مرگ سهراب اتفاق بیفتد.

خانه ظهیرالاسلام در سراشیبی تخریب قرار گرفته است

گفتنی است، تاریخ ساخت خانه ظهیرالاسلام در محله ظهیرالاسلام (بهارستان)، خیابان صفی علیشاه، به اوایل قرن بیستم بر می گردد. این خانه نمونه ای نادر از تلفیق معماری ایرانی و اروپایی است. این اثر تاریخی از مغرب به خیابان علیشاه، از مشرق به خیابان دروازه شمیران، از جنوب به بهارستان و از شمال به خیابان آتشکده علائی محدود می شد.

سید زین العابدین امام جمعه در سال ۱۲۶۱ هـ.ق به دنیا آمد. بعد از فوت میرزا ابوالقاسم تهرانی مسئولیت امام جمعه به پسر او میرزا زین العابدین رسید. اما چون سید زین العابدین در سن طفولیت بود، کفالت امور امام جمعه به عهده عموی او میرزا سید مرتضی تهرانی ملقب به صدرالعلماء گذاشته شد. زماني كه او به سن رشد رسيد، به فرمان ناصرالدين شاه در سال ۱۲۸۰ هـ.ق در سن ۲۱ سالگی امام جمعه تهران و ملقب به ظهیر الاسلام شد.

خانه ظهیرالاسلام در سراشیبی تخریب قرار گرفته است 

ظهیر الاسلام  در سال ۱۳۲۰ از طريق اروپا به مكه رفت و در هنگام ورود به مكه ، والي شهر تا يك فرسخي از او استقبال کرد ، اين سفر يك سال و نيم طول كشيد و در مراجعت در سن ۶۴ سالگي وفات نمود. از زندگی سید زین العابدین اخبار زیادی در دست نیست.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار