عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با تاکید بر اینکه پروردگار متعال یاور ملتی است که برای خداوند قیام کند و در مسیر الهی ثابت قدم باشد، افزود: بیش از 37 سال است که استکبار با تمام قدرت تسلیحاتی، مالی، امپراتوری رسانهای و... به جنگ با نظام مقدس اسلامی برخاسته، اما به مدد الهی هر روز اقتدار ایران اسلامی بیشتر شده است.
وی با اشاره به آیه 16 سوره مبارکه احزاب، ابراز کرد: این آیه بر احاطه اراده الهی بر تمام امور اشاره دارد و خداوند متعال در آن به پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «بگو اگر از مرگ یا کشته شدن فرار کنید، این فرار سودى به حال شما نخواهد داشت و بیش از چند روزى از زندگى دنیا بهره نخواهید گرفت»
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری این آیه شریفه را حاوی دو پیام کلیدی دانست و توضیح داد: ابتدا آنکه از مقدّرات حتمی خداوند، نظیر مرگ نمیتوان فرار کرد و دیگر آنکه برای کامیابی زودگذر دنیوی، سعادت ابدی را نباید از دست داد؛ «لا تمتّعون الاّ قلیلا».
وی در ادامه به تفسیر آیه 17 این سوره مبارکه که در آن خداوند میفرماید «چه کسی میتواند شما را در برابر اراده پروردگار حفظ کند، اگر او بدی یا رحمتی را برای شما اراده کند؟!» پرداخت و اظهار کرد: در این دنیا هیچ پناهگاهی جز ذات اقدس الهی وجود ندارد و عذاب و رحمت در گروی اراده اوست، همان گونه که در آیه 2 سوره مبارکه فاطر نیز خداوند می¬فرماید که «مَا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا وَمَا یُمْسِکْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»؛ «چون خدا رحمتی را برای مردم بگشاید، بازدارندهای برای آن نیست، و چون بازدارد، بعد از او فرستندهای برایش وجود ندارد و او توانای شکست ناپذیر و حکیم است.»
تولیت آستان قدس رضوی سعادت و عذاب را نتیجه اعمال آدمی برشمرد و تصریح کرد: خداوند متعال به موجب هدایت تکوینی و تشریعی، درهای رحمت خود را بر تمامی انسانها گشوده است، اما این انسانها هستند که با ظلم، گناه و فسق خود، مانع رحمت الهی میشوند و خود را به سمت آتش قهر الهی میکشانند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 18 سوره مبارکه احزاب، گفت: خداوند در این آیه به منافقانی اشاره دارد که نه تنها خود در جهاد شرکت نمیکنند، بلکه دیگران را نیز از شرکت باز میدارند و اینها مواردی است که ملت ایران نیز در طول دوران دفاع مقدس آن¬ را دیده و تجربه کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تعبیر «برادر» را از نگاه قرآن کریم به 4 نوع تقسیم بندی و تشریح کرد: قرآن کریم کلمه «برادر» را برای 4 گروه به کار برده است. برادری خویشاوندی که از طریق والدین است، برادری دینی که به واسطه هم کیشی حاصل میشود، برادری سیاسی و حزبی که در آیه 18 سوره احزاب نیز به آن اشاره شده است و برادری رفتاری که به واسطه پیروی حاصل میشود. چنانکه قرآن میفرماید: "اسراف کنندگان، برادران شیاطین اند".
انتهای پیام//ف.ض