مشکلات اساسی حوزه پژوهشی در دانشگاه ها

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصيرالدين طوسی یکی از مشکلات پیش رو دانشگاه ها را مشکلات اساسی حوزه پژوهشی در دانشگاه ها خواند.

مهدي احسانيان معاون پژوهش دانشگاه خواجه نصیر در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: عمدتا هنگام مشكلات مالي، اولين حوزه‌اي كه بودجه‌اش ضربه می خورد حوزه پژوهش است و در صورت اعتماد صنعت به دانشگاه و پژوهش انگيزه براي انجام پروژه‌هاي پژوهشي افزايش مي‌يابد.

وی ادامه داد: بودجه كل دانشگاه چيزي حدود ۱۰۰ ميليارد تومان است كه امسال چيزي بالغ بر۱۵ تا ۲۰ درصد بودجه اختصاص داده شده است که از این بین مبلغي حدود ۲۰ ميليارد تومان از آن به پژوهش اختصاص مي‌يابد.

احسانيان تصریح کرد: بودجه های این دانشگاه به بخش‌هاي مختلفي از جمله زيرساخت‌هاي پژوهشي مانند  شبكه اينترنت و اينترانت، تجهيزات آزمايشگاهي، توسعه پژوهش مانند حمايت از پروژه‌هاي پژوهشي دانشجويان تحصيلات تكميلي، هزينه‌هاي جاري و غیره اختصاص مي‌يابد، همچنين به تازگی بخشی از این بودجه صرف هدفمند كردن پروژه‌هاي پژوهشی در جهت رفع نيازهاي اساسی كشور می شود.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر ابراز داشت: نمونه‌های آزمايشگاهی با حمايت شركت‌های دانش‌بنيان و مراكز رشد براي رقابت با محصولات خارجی موجود در كشور، در فرايند تجاری سازي قرار می گيرند.

احسانیان گفت: طبق قوانين جديد هيات علمي این دانشگاه  دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكترا می توانند  اقدام به ثبت شركت‌هاي دانش‌بنيان و مراكز رشد كنند،و  همچون معرفي اين پروژه‌ها به افراد سرمايه‌گذار زمينه تجاري‌سازي پروژه‌ ها را فراهم ‌مي‌كنند.

معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر یادآور شد: در گذشته توسط اقدامات خودجوش برخي اعضاي هيات علمي این دانشگاه  حدود ۳۰ درصد از پروژه‌هاي پژوهشي آن با استفاده از نتايج پژوهشي به تجاري سازي رسيده‌اند و پروژه‌هاي تحقيقاتي دانشگاه با فعاليت نهادهايي همچون شركت‌هاي رشد دهنده كه روي ايده‌هاي دانشجويان سرمايه‌گذاري کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار