نگاه شهریار از زبان شاگردش/ شاعری که ارادت خاصی به حافظ داشت

استاد شهریار همواره جوانان را به بهره مندی از اشعار حافظ و مولانا تشویق می‌کرد.

رحیم اسداللهی شاعر نام آشنای سرعینی و از شاگردان استاد شهریار به بهانه سالروز بزرگداشت شهریار در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: استاد شهریار انسانی بسیار بزرگوار و دوست داشتنی و بهترین معلم برای شاگردانش بود. او با وجود اینکه در آن زمان هفتاد سال سن داشت صمیمانه دست جوانان را گرفته و آن‌ها را برای شعر گفتن و کسب فرهنگ ایرانی- اسلامی تشویق می‌کرد، تا جایی که از روستاهای دوردست هم اگر کسی در خود قریحه سرایش می‌‎دید به خدمت استاد می‌رسید و او را از نزدیک دیدار می‌کرد، اما او به سبب تواضع و فروتنی که داشت هیچ گاه خود را استاد و بزرگ نمی‌شمرد و تنها تخلص "شهریار" را از دیوان حافظ برای خود انتخاب کرده بود.

وی در ادامه پیرامون علایق استاد شهریار افزود: ایشان با توجه به اینکه از ذریه فاطمه زهرا (س) بود بسیار با قرآن مانوس بوده و آن را به خوبی تفسیر می‌کرد و همواره ما را به انس با قرآن، کسب ادب و معرفت و بهره مندی از مکتب‌های عرفانی و اشعار حافظ و مولانا سفارش می‌‍کرد، تا جایی که می‌‎گفت: «من هر چه دارم از حافظ است» و به ما هم توصیه می‌کرد که باید راه حافظ و مولانا را ادامه دهید.

این شاعر در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: شهریار تابستان‌ها را در "سرعین" اردبیل سپری می‌کرد و من از او و این شهر خاطرات بسیاری دارم. خاطرم هست که روزی جوانی دانشجو به خدمت شهریار رسید و برای او ازعلاقه و قریحه خود به شاعری گفت که استاد در توصیه به این جوان گفت: «شعر گفتن اگر چه خوب و پسندیده است؛ اما از آنجایی که شاعری یک حرفه نیست؛ برای شما بهتر است که ابتدا به درس و علم آموزی پرداخته و پس از آن به دنبال شاعری بروید».

اسداللهی در پاسخ به این سوال که برای گرامیداشت استاد شهریار در طول این سال‌ها چه اقدامات و برنامه‌هایی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: به این منظور کنگره‌هایی در داخل و خارج از کشور برگزار شده که امسال هم مصادف با این روز در "کانون ادبی اردبیل" مراسمی برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است؛ رحیم اسداللهی در سال 1320 به دنیا آمد و از کتاب های وی می توان به "قارتالین اسکی غزللری"، "منظومه شمس ولایت" و "سرعین در آینه قلم" اشاره کرد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار