دبیر بنیاد شهریار در نشست خبری روز شعر و ادب، از بی توجهی مدیران فرهنگی به این شاعر کشورمان گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در نشست خبری روز ملی شعر و ادب فارسی که امروز برگزار شد، اصغر فردی دبیر بنیاد شهریار گفت: یکی از بزرگترین و ملی ترین مواریث ایران شعر است و کشور ما به مثابه قدیمی ترین تمدن از برخی لحاظ در جهان شناخته شده است اما از لحاظ معنوی شعر ایران همچون ادبیات روسیه مشهور است.

دبیر بنیاد شهریار اظهار داشت: در تقویم برای هر موضوعی روزی را مقرر می کنند اما تا سالها قبل برای شعر روزی را مقرر نکرده بودند. البته زمانی هم که روز درگذشت شهریار را به عنوان روز ملی شعر و ادب انتخاب کردند، برخی از صاحب نظران گفتند گویا تصمیم گیران شهریار را شاعر ملی می‌دانند. این در صورتی است که شهریار از دهه 20 و 30 شاعر ملی ایران بود و در  ذهن و خاطر مردم جایگاه ویژه ای داشت.

فردی ادامه داد: تدین شهریار با حوادث سیاسی  و اجتماعی ایران ارتباطی نداشت. وی یکی از شاگردان سید حسن مدرس بود.

وی با تاکید بر اینکه ما باید توجه ویژه ای به شاعران معاصر داشته باشیم، اظهار داشت: ما همچنان منتظریم که نهادهای متولی علم و فرهنگ چنانچه روز ملی شعر وادب را به رسمیت شناختند، کاری برای یادآوری این روز کنند و مراسمی را به مناسبت فرا رسیدن آن برگزار کنند.

دبیر بنیاد شهریار تصریح کرد: متاسفانه می‌بینیم که سالها میگذرد و کسی یادی از شهریار نمی‌کند!

وی ادامه داد: اگر چه من تا به امروز شعرهای انقلابی شهریار را منتشر کرده ام تا از یاد نرود اما دیوان این شاعر با اینکه سالها چاپ شده، هنوز ناقص است.

دبیر بنیاد شهریار تصریح کرد: شعرهای شهریار هم اکنون به 100 زبان زنده دنیا ترجمه شده و ما باید اهتمام بیشتری به شاعری که متعلق به ماست داشته باشیم. البته امروز شهریار نیازی به ما ندارد و ما نیازمند او هستیم؛ زیرا شعر ما در حال افول است و شعر کلاسیک رو به انحطاط و زوال می‌رود.

فردی گفت: ما باید به شهریار به مثابه یکی از عناصر و گره بند وفاق ملی توجه کنیم؛ زیرا اگر این شاعر فارسی زبان نبود پیوندی بین اقوام ایجاد نمی‌شد. بنابراین شهریار نماد وفاق و پیوند ملی است.

وی اظهار داشت: شعرهای ترکی شهریار در تمام ادبیات ترکی بی نظیر است و ما باید از این شاعر به عنوان الگو بیاموزیم و از تجلیل ها بکاهیم و به تحقیق حول افکار و آثارش بپردازیم.

دبیر بنیاد شهریار تصریح کرد: باید در دانشگاهها کرسی شهریار پژوهی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: بعضی از دوستان امسال می‌گفتند خوب است به یاد مدیران بیاوریم که شبی را برای شهریار برگزار کنند. ما نیز در بنیاد شهریار تلاش داریم که به شرط حمایت مدیران فرهنگی کشور نه تنها برای شهریار، بلکه برای تمامی شاعران مراسم هایی را برگزار کنیم و در جهت تجلی بخشی به همه ادبیات ایران اهتمام کنیم.

فردی گفت: مراسم روز ملی شعر و ادب، 27 شهریور ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود و در این مراسم ارکستر بزرگ ملی کشور قطعاتی از آثار استاد شهریار را اجرا می‌کند که از آن میان میتوان به شعر "حالا چرا" و شعر" ای وای مادرم "اشاره کرد.

دبیر بنیاد شهریار در بخش دیگری از سخنانش به چگونگی شکل گیری بنیاد شهریار پرداخت و گفت: سالها پیش در جلسه ای که با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران برگزار شد، پیشنهاد دادیم که بنیادی با عنوان بنیاد شهریار تشکیل شود.

فردی افزود: همزمان با طرح پیشنهاد تشکیل بنیاد شهریار دوستان ما در آذربایجان شرقی نیز بنیاد پژوهش شهریار را راه‌اندازی کردند. البته این بنیاد با نامگذاری روز درگذشت شهریار به عنوان روز ملی شعر و ادب  مخالفت کرد و همچنان به این مسئله اعتراض دارند.

وی اظهار داشت: بنیادی هم به نام بنیاد شهریار شکل گرفت که منحل شد. بعدها ما خواهش کردیم که بنیاد و موسسه‌ای را برای این شاعر به ثبت برسانند که هم اکنون به ثبت رسیده و من نیز در آن نقشی ندارم؛ بجز آنکه شاگرد شهریار هستم.

دبیر بنیاد شهریار در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به این سوال که چه امری باعث شده پسوند فارسی را از نام روز ملی شعر و ادب حذف کنید، گفت: البته ما دخالتی در تقویم کشور نداریم و روز ملی شعر و ادب همچنان در این تقویم با پسوند فارسی آورده می‌شود اما در مورد بنری که هم اکنون در پشت سر من می‌بینید، باید بگویم ملت ایران فقط فارسی زبان نیست و قومیت‌های زیادی این ملت را تشکیل می‌دهند که البته شاعران آنها شعر فارسی هم گفته‌اند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که پسوند فارسی را از روز ملی شعر و ادب حذف کنیم.

فردی خاطرنشان کرد: امسال از اعضای خانواده شهریار برای حضور در مراسمی که به مناسبت فرارسیدن روز ملی شعر و ادب در تهران برگزار می‌شود، دعوت کرده‌ایم. البته چین مراسمی هر ساله در تبریز برگزار می‌شود اما به نظر ما مراسم روز ملی شعر و ادب نباید منحصر به تبریز شود؛ زیرا اگر چنین باشد دیگر نمی‌توان گفت این روز یک روز ملی است.

یاد آور می‌شود؛ بنا بر صحبت دبیر بنیاد شهریار محمدباقر قالیباف شهردار تهران یکی از مهمترین یاوران این بنیاد در خصوص برگزاری مراسم روز ملی شعر و ادب است.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار