یک نشریه آمریکایی نوشت اظهارات خصمانه ترامپ علیه چین و جنگ احتمالی تجاری میان واشینگتن و پکن تأثیری در بهبود شرایط اقتصادی آمریکا نخواهد داشت.

وایرد: جنگ تجاری میان آمریکا و چین برنده‌ای نخواهد داشتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی مجله آمریکایی «وایرد» با انتشار مطلبی نوشت: عوام‌گرایی اقتصادی (پاپولیسم اقتصادی) اکنون محور مبارزات انتخاباتی «دونالد ترامپ،» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، را تشکیل می‌دهد. وی در سخنرانی روز گذشته خود در «باشگاه اقتصادی نیویورک»، اظهار داشت کشورهای دیگر مشاغل آمریکایی‌ها را به سرقت برده‌اند و وعده داد با این رویه مقابله خواهد کرد.

ترامپ برای تبدیل شدن به قهرمان طبقه کارگر سفیدپوستان آمریکایی، چین را هدف قرار داده است. اظهارات ترامپ درخصوص بازپس‌گیری مشاغل آمریکایی‌ها از چین مشابه وعده‌های «هیلاری کلینتون،» رقیب دموکراتش، است. نگارنده مطلب درخصوص عملی شدن ادعای دو نامزد عمده انتخابات سال جاری آمریکا، اظهار تردید کرده است.

در ادامه گزارش آمده است: ترامپ از نخستین روزهای رقابت‌های مقدماتی وعده احیای کارخانه‌های تعطیل‌شده آمریکایی را داده است. این نامزد جمهوری‌خواه ماه ژانویه، در سخنانی اظهار داشت: ما قرار است کاری کنیم تا اَپل رایانه‌هایش را به جای کشورهای دیگر، داخل آمریکا تولید کند. این در حالی است که تجارت در قرن بیست و یکم به این آسانی نیست و «کشور من یا کشور تو» دیگر مفهوم خود را از داده است. 

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید توزیع جهانی کالا فارغ از هر گونه مرزبندی جغرافیایی است و انواع کالاها و خدمات را در بر می‌گیرد. بنابراین جنگ پرهزینه تجاری در صورت وقوع، نه به نفع چین خواهد بود و نه به نفع آمریکا. 

ترامپ در سه مورد چین را به نقض قوانین تجاری متهم می‌کند: دستکاری در نرخ یوآن به منظور پایین آوردن بهای کالاهای صادراتی، حمایت از صنایع چینی برای کاهش هزینه‌ها و نقض حقوق مالکیت فکری آمریکا. با وجود آنکه این اتهامات بی‌اساس نیستند، در دنیای امروز و با پیچیدگی‌های شبکه بین‌المللی گردش کالا و پول نمی‌توان براحتی درخصوص جلوگیری از واردات کالاهای چینی و ایجاد رقابت میان تولیدات آمریکایی سخن به میان آورد. اینگونه برنامه‌ها تنها بر روی کاغذ امکان‌پذیر هستند.  



انتهای پیام/    
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار