طرح جلد کتاب به همراه صفحه بندی و حتی انتخاب نوع کاغذ می تواند مفاهیم شعری را به فرد منتقل کند.

 
محمود حبیبی کسبی، شاعر در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران در خصوص طرح جلد مجموعه های شعر گفت: روزگار ما به گونه ای شده است که افراد به دنبال مجموعه های شعری می روند که به آن علاقه مند هستند در این میان اغلب مخاطبان جدی شعر بر اساس طرح جلد کتاب برای خرید آن اقدام نمی کنند با همه این احوال طرح جلد کتاب می تواند روی برخی مخاطبین شعر تاثیر بگذارد شاید در 80 درصد مواقع طرح جلد برای خرید کتاب شعر اهمیتی ندارد اما به هرحال کتاب یک محصول فرهنگی است .
وی افزود: اگر طرح جلد کتاب تاثیر چندانی روی انتخاب کتاب نداشته باشد همانطور که شاعر، شعر خود را عرضه می کند، طرح جلد کتاب نیز یک عرضه هنری است به طور قطع اگر کتابی طرح جلد بهتری داشته باشد به عرضه بهتر کتاب نیز کمک می کند. طرح جلد به همراه صفحه بندی و حتی انتخاب نوع کاغذ می تواند مفاهیم شعری را به فرد منتقل کند. برای شعر سنتی نمی توان طرحی مدرن در نظر گرفت.
 
این شاعر با اشاره به آنکه برای یک شعر مذهبی باید المان های مذهبی در طرح جلد کتاب وجود داشته باشد، بیان کرد: تمام مخاطبان از آنچه در کتاب آنها وجود دارد، مطلع نیستند بنابراین طرح جلد کتاب اهمیت دارد. اغلب آثار ناشران حرفه ای که روی بحث گرافیکی و حتی کتاب ها سرمایه گذاری می کنند با معانی موجود در کتاب مرتبط است اما برخی ناشران یک طرح جلد کلی دارند و اسم شاعر، نام کتاب یا عکس وی را به عنوان طرح جلد روی کتاب قرار می دهند.فرد هنگام چاپ اینگونه آثار احساس می کند یک سری چاپ کتاب به طور پشت سر هم انجام می شود  
حبیبی کسبی ادامه داد: برخی ناشران تخصصی شعر هستند که در انتخاب طرح جلد کتاب خود دقت نمی کنند اما بسیاری از ناشران با صاحبان اثر تعامل دارند این مسئله به فروش کتاب و لذت بردن مخاطبان از مطالعه کتاب کمک می کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.