جنبش روشنایی افغانستان اعلام کرد: تظاهرات خود را در سراسر جهان مقابل دفاتر سازمان ملل برگزار می‌کند.

جنبش روشنایی تظاهرات خود را مقابل دفاتر سازمان ملل برگزار می‌کند
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، شورای عالی جنبش روشنایی اعلام کرد که درششم مهرماه تظاهرات بزرگی را درافغانستان و سراسر جهان مقابل دفاتر سازمان ملل متحد و دیگر مراجع مسئول بین المللی در اعتراض به سیاست سکوت و اغماض جامعه جهانی در برابر خواسته این جنبش برگزار می کند.

«داود ناجی» یکی از اعضای شورای عالی جنبش روشنایی روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی در کابل به خبرنگاران گفت: این تظاهرات روز 6 مهرماه در کابل، کشورهای اروپایی، استرالیا، آمریکا و کانادا برگزار می شود.

وی گفت: دراین تظاهرات به سازمان ملل متحد وجامعه جهانی یاد آوری می شود که حمایت های نظامی و اقتصادی آنها از دولتی صورت می گیرد که آشکارا علیه بخشی از شهروندانش تبعیض اعمال کرده وتظاهرات مسالمت آمیزآنان رابه خون می کشد.

ناجی افزود: این دولت به شکاف های قومی دامن زده و به عدالت اجتماعی بی اعتنائی نشان می دهد و جنبش روشنائی با راه اندازی تظاهرات سراسری، وجدان های بیدار و عادل را از آنچه که در افغانستان می گذرد، آگاه خواهد کرد.

وی تاکید کرد که ما در روز ششم مهرماه به جهانیان اعلام می کنیم که دولت افغانستان از دریافت مالیات و کمک های شما که برای حمایت ازدمکراسی، عدالت اجتماعی و توسعه پایدار باید هزینه شود، چگونه استفاده کرده و به گفته وی چگونه آنها را حیف و میل می کند.

وی گفت: شورای عالی مردمی جنبش روشنایی از تمام مردم عدالتخواه در سراسر جهان می خواهد که در این تظاهرات پرشکوه شرکت کنند و فریاد واعتراض خود را به گوش جهانیان برسانند.
ناجی افزود:تامین امنیت تظاهرات کنندگان درششم مهرماه برعهده دولت افغانستان است و وزیر کشور، مشاور شورای امنیت ملی، رئیس عمومی امنیت ملی، فرماندهی نیروی مشترک و فرماندهی پلیس کابل می باشد و عواقب آن نیز متوجه این نهادها خواهد بود.

این عضو شورای رهبری جنبش روشنایی گفت:ازتحقیقات دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما» در باره حادثه دوم مرداد و بررسی بی طرفانه استقبال می کنیم و ابراز امیدواری کرد که تحقیق این دفتر از انفجار این روز در میان انبوه جمعیت حامی جنبش روشنائی در جهت کشف وقایع موثر باشد.

انفجار دوم مرداد ماه در میان تجمع کنندگان جنبش روشنایی در کابل در اعتراض به عبور خط انتقال برق وارداتی ترکمنستان به افغانستان از مسیر سالنگ، 90 تن کشته و بیش از 250 تن زخمی شدند.

پیش از آن نیز«شورای عالی مردمی» مرکب از شماری از رهبران احزاب و سازمان ها، رهبران جهادی و فعالان مدنی، موسوم به جنبش روشنائی 27 اردیبهشت امسال تظاهرات ده ها هزار نفری را در خیابان های کابل، به راه انداختند و خواستار انتقال برق ترکمنستان به افغانستان، موسوم به طرح توتاپ از مسیر استان «بامیان» شدند.

وی از پیشنهاد نهادهای جامعه مدنی و دیگر نهادهای در باره میانجیگری یوناما بین جنبش و دولت افغانستان استقبال کرد و گفت: از گفت وگوهای اصولی و منطقی حمایت می کند.

ایرنا نوشت: مناقشه میان رهبران جنبش روشنائی و دولت بر سر موضوع انتقال خط برق وارداتی ترکمنستان به افغانستان از مسیر بامیان و چگونگی بررسی وقوع انفجار درمیان تظاهرکنندگان، هنوز ادامه دارد و باوجود آن که شماری از چهره های محوری جنبش روشنائی از این جنبش جدا شده اند، اما آنان هنوز بر سر مطالبات خود پافشاری می کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار