محققان کشور موفق شدند با استفاده از سنتز نانوذرات طلا در اشکال مختلف، خواص نوری این نانوذرات را در جهت تشخیص و درمان سرطان بکار برند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛خواص وابسته به اندازه و شکل نانو ذرات فلزی، مورد توجه بسیاری از محققان کشور در زمینه سلامت به خصوص در تشخیص و درمان انواع سرطان‌ها قرار گرفته است.

در این بین، نانو ذرات اکسید طلا و آهن، به دلیل برخورداری از خواص نوری و مغناطیسی ویژه‌، بیش از سایر فلزات، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

امروزه با توجه به کاربرد وسیع فناوری نانوذرات در حوزه‌ی سلامت به ویژه در تشخیص و درمان انواع سرطان، در بسیاری از پژوهشکده‌های معتبر دنیا، پژوهشگران کشورمان را نیز برآن داشت تا تحقیقات ویژه‌ای در این زمینه انجام دهند.

محمدرضا هرمزی نژاد مجری طرح پژوهشی کاربرد نانوذرات طلا در بیماری سرطان در مورد اهداف این پروژه، اظهار داشت: هدف اصلی این پروژه‌ بین رشته‌ای، به کارگیری خواص پلاسمونی طلا و سوپر پارامغناطیس نانو ذرات آهن در جهت تصویربرداری(MRI) و کاهش سایز غده‌های سرطانی با بکارگیری این نانو ذرات هیبریدی است.

پروژه ای تحقیقاتی با بهره گیری از مراکز مختلف
این پژوهشگر کشور درباره روش کار این پروژه توضیح داد: این طرح تحقیقاتی، یک پروژه‌ بین رشته‌ای است که همزمان چند دپارتمان از دانشکده‌های مختلف کشور، از جمله پژوهشکده‌ی نانو، مراکز شیمی‌درمانی سرطان، دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دپارتمان مهندسی شیمی فعالیت می کنند. 

وی ادامه داد: در این پروژه با روش متداول فتوترمال تراپی و با استفاده از خواص نانوذرات پلاسمونی طلا و سوپر پارامغناطیس آهن و اکسید آن که به طور همزمان به صورت نانو ذرات هیبریدی در آمده که در جهت تشخیص و درمان غده‌های سرطانی به کار می رود و دیگر نیازی به استفاده از لیزرهای توان بالا و درمان‌های چند مرحله‌ای برای درمان سرطان نیست.

هرمزی نژاد در خصوص دلایل به‌کارگیری طلا در این پروژه تحقیقاتی بیان داشت: نانوذرات طلا به دلیل برخورداری از خاصیت پلاسمونی و ساختار ویژه ذرات آن، هنگام جذب نور، شروع به گرم شدن می‌کنند و در حین تابش نور لیزر، سبب افزایش دمای سلول‌های سرطانی و در نتیجه از بین رفتن آنها می‌شود.

کاهش هزینه ها با به کارگیری نانو ذرات طلا
وی گفت: نانوذرات به دلیل برخورداری از خاصیت ویژه‌ای که دارند، می‌توانند با مقدارهای بسیار کم، کارایی بسیاری داشته باشند، بنابراین به کارگیری این نانوذرات می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش تعداد مراحل درمانی و هزینه‌ها داشته باشند.

گفتنی است؛ نتایج این تحقیقات در مجله(scientific Reports Nature Publication Group)که از سری مجلات معتبر دنیا در گروه لیزر می‌باشد، به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار