معاون فرهنگی ارشاد در خصوص دیدارهای نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: ارتقای دیدارها و گفتگو ها نیز در نمایشگاه فرانکفورت اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از کتابفروشی آمه در جمع خبرنگاران در خصوص انتقادهایی که به نمایشگاه فرانکفورت می‌شود، گفت: اتفاقاتی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم اکنون رخ می‌دهد که شکل دبیرخانه دائمی دارد. تجمیع حداکثری ناشران ایرانی در قالب غرفه ایران، توجه بیشتر به جذابیت‎‌های بصری و درگیر کردن بیشتر تشکل‌های نشر از اتفاقاتی بود که در این نمایشگاه رخ داد. نمایشگاه کتاب فرانکفورت مسیری رو به پیشرفت داشت. در این نمایشگاه شاهد رخداد دیگری بودیم و آن در حوزه کتاب‌هایی است که تناسب بیشتری با فرهنگ ایران دارد. این دسته از کتاب‌ها به زبان‌های خارجی و به خصوص انگلیسی با دقت بیشتری ترجمه شد.

وی افزود: در بخش عمومی اتحادیه‌های نشر، در بخش دفاع مقدس انجمن ناشران دفاع مقدس و در بخش دانشگاهی، انجمن ناشران دانشگاهی در نمایشگاه فرانکفورت حاضر می شود با این توزیع تخصصی، کیفیت کتاب ها ارتقا پیدا می کند. ارتقای دیدارها و گفتگو ها نیز در این نمایشگاه اتفاق خواهد افتاد این دیدارها در سطح ناشران،مسئولین و تشکل های نشر برنامه ریزی شده است. با حجم قابل توجهی از نشست ها در غرفه و حاشیه نمایشگاه روبرو خواهیم بود. نمایشگاه فرانکفورت فرصتی را برای ناشران فراهم کرده است تا به معرفی نشر ایران و ظرفیت های آن بپردازند. دبیرخانه ای در نمایشگاه تعریف می شود و حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت به شکل کامل تر و متفاوت تری نسبت به سال های قبل است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آنکه گفتگو هایی با اتحادیه های نشر دیجیتال در خصوص این نشر داریم، اظهار داشت: امیدوارم ابهامات در خصوص نشر دیجیتال برطرف شود کارهایی برای نشر دیجیتال در معاونت فرهنگی هم اکنون انجام می شود. جایگاه این نشر باید در مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص و حقوق آن تبیین شود. امیدارم هرچه زودتر این کار به اتمام برسد.

صالحی ادامه داد: صنعت چاپ در چند بخش قابل طبقه بندی است. در یک بخش آن مسائل ساختاری این صنعت مطرح می شود. دستگاه‌های چاپ با وجه فرهنگی به کشور وارد شدند اما امروز یک وجه صنعتی نیز دارد. این صنعت با این سوال ساختاری روبرو است و از یک مسئله ساختاری رنج می برد. صنعت چاپ بین موضوعات فرهنگی و صنعتی هم اکنون حرکت می‌کند. یکی از اتفاق هایی که برای این صنعت باید رخ دهد این است که صنعت و هنر در این بخش تفکیک خود را داشته باشند امروز به یک جمع بندی در این خصوص با وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده ایم.

وی با اشاره به اینکه نباید نگاه امنیتی یه صنعت چاپ سبب شود وجه صنعتی آن را نادیده بگیریم، اظهار داشت: باید چاپ صنعتی را به رسمیت شناخت و آن را با امتیازات و نگاه خودش دنبال کرد. بخشی از صنایع دیگر نیز با این صنعت دست به گریبان هستند و آن رکود است. اقداماتی اخیرا انجام شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه ای به وزارتخانه های اقتصاد و صنعت،معدن و تجارت درباره همین مسئله نوشت و عنوان کرد صنعت چاپ باید از حالت رکود خارج شود این مسئله در حال حاضر در وزارت ارشاد پیگیری می شود.

معاون فرهنگی افزود: در حوزه چاپ به نحوی سهم بزرگی را به واردات داده ایم درحالی که تولید داخلی در این بخش اندک نیست. یکی از کارهایی که در این دو ساله انجام شد واردات یک میلیون تن در این بخش بود. برای صنعت چاپ بانک اطلاعاتی فراهم کردیم و ظرفیت های تولید بالفعل و بالقوه در این بخش وجود دارد . این ظرفیت ها تا حدودی به کمک صنعت چاپ آمده است و بیش از این نیز به کمک این صنعت خواهد آمد. اگر جایگاه ساختاری، سیاست های حمایتی روشن تر و اقتصاد مقاومتی صنعت چاپ را اصلاح کنیم، این بخش شرایط بهتری خواهد داشت.

صالحی در خصوص تغییرات آیین نامه‌ای در هیئت خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تغییرات آیین نامه‌ای در هیئت خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چند ماهی است که ابلاغ شده و هم اکنون انجام می‌شود. در گذشته یک هیئت خرید کار خرید کتاب را در این قسمت انجام می‌داد الان در چهار گروه ادبیات، کودک و نوجوان، دین و علوم انسانی دنبال می‌کنند و با اطمینان بیشتری می‌توانیم نگاه تخصصی‌تری به این مسئله داشته باشیم. غالب هیئت خرید کتاب وحدت رویه‌ای را در خرید ایجاد می‌کند مسئولان کارگروه ها به همراه دو نفر از بیرون عمل می‌کنند و امیدوارم نشستی را در باب هیئت خرید کتاب برگزار کنیم.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار