محمود امانی تهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری در گفتوگو با
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون تاثیر محتوای کتابهای درسی بر روند کتابخوانی دانشآموزان گفت: محتوای کتابهای آموزشی جنبهای ظاهری و همچنین نهانی دارند اما در واقع هدف اصلی خواندن در خدمت یادگیری است که باید این امر دنبال شود.
وی ادامه داد: در طراحی محتوای آموزشی نه تنها ترغیب به کتابخوانی بلکه توجه به ایجاد موقعیتهای یادگیری فعال برای دانشآموزان مورد توجه قرار گرفته است.
امانی اظهار داشت: اگر دانشآموز در طرح یک موضوع آموزشی به گونهای عمل کنند که تداوم فعالیتهای خواندن و یادگیری وجود داشته باشد و برای مطالعات بیشتر به منابع دیگر مراجعه کنند در چنین شرایطی اقدامی مثبت در یادگیری انجام شده است.
مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری گفت: یادگیری فعال یکی از ارکان اساسی در روند آموزش است که باید بیش از پیش تقویت شود.
امانی یادآور شد: در چنین فضایی کتابهای موضوعی، مفهومی و دایره المعارفها جایگاه ویژهای پیدا کرده و در جهت تحقق کتابخوانی و ترغیب این امر دانشآموزان را کمک میکند.
وی با بیان اینکه یکی از مهارتهای مهم تحصیلی جمعآوری و طبقهبندی اطلاعات است، عنوان کرد: تولید مفهوم از دیگر اقداماتی است که باید به آن نگاه ویژهای کنیم.
انتهای پیام/
از آنجا که فرهنگ کشور ما ایرانی اسلامی است و همه هم وغم مسوولین و بخصوص آموزش و پرورش مبنی بر اسلامی کردن هر چه بیشتر آموزش و پرورش میباشد .و آموزش هرچه بهتر به فرزندان این مرو بوم . لذا اینجانب به عنوان دبیر آموزش وپرورش که بیش از بیست سال است در این نهاد مشغول به خدمت میباشم . اینجانب پیشنهاد. میکنم که برای فهم بهتر درس ها به دانش آموزان بهتر است دعای مطالعه (الهم آخرجنا من ظلمات الوهم و آرمان به نور الفهم ..... ) را در ابتدای کتب درسی گنجانده شود یا در سر در مدارس و آموزش وپرورشها نسب شود . واز دانش آموزان خواسته شود این دعا را در ابتدای مطالعه بخوانند .بدیهی است که که تاثیر بسیار زیادی در یادگیری و فهم دانش آموزان خوهد داشت . به نظر اینجانب نبود این دعا غفلتی است که تا کنون در فرهنگ اسلامی انجام شده است امیدوارم حضرات عالی و مسوولین محترم در نکته مذکور تامل کنند وبه مرحله عمل برسانند .
قبلا از زحمات بیدریغ شما متشکریم.