سازمان ملل اعلام کرد: شمار آوارگان ولایت قندز به ۲۴ هزار تن رسیده است.

جنگ در قندوز 24 هزار نفر را بی‌خانمان کرده است
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، در گیری‎ها دراین ولایت بحران انسانی را به میان آورده است و بیشتر اهالی این ولایت به ولایت‌های همجوار بلخ، تخار، بغلان و کابل فرار کرده‌اند.

دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشر دوستانه در خبرنامه‌ای گفته است: گزارش‌های نخستین می‌رساند که نزدیک به ۲۴ هزار بی‌جاه شده از ولایت قندز فرار کرده‌اند.

خبرنامه می‌افزاید: درحالی که بررسی‌ها جریان دارد، اما خانواده‎‏ها هنوز هم در حرکت‎اند و این شمار به مراتب تغیر خواهد نمود.

پیش از این سازمان ملل گفته بود که ۱۰ هزار تن در نتیجه سقوط شهر قندز به دست طالبان در سال گذشته، از این شهر فرار کرده بودند.

اهالی قندوز پس از حملۀ طالبان بر شهر قندز سخت با کمبود مواد غذایی و ادویه روبه‌رو شده‌‎اند. این گروه حدود یک هفته پیش بر شهر قندز حمله کردند و گفته می‎شود که هم اکنون نیز درگیری‎ها در بخش‌های مختلف ادامه دارد.

از سوی هم، نیروهای امنیتی تلاش دارند تا شورشیان طالب را از بخش‌های مسکونی عقب زنند.

با این هم، حکومت گفته است که به منظور جلوگیری از تلفات غیرنظامیان عملیات‌ها با بسیار "احتیاط" راه اندازی شده‎اند.

شفاخانه مرکزی قندز گفته است که در این درگیری‎ها دست کم سه غیرنظامی کشته شده‎اند و بیش از ۲۹۰ تن زخم برداشته‌اند، اما اهالی محل شمار تلفات را بسیار بالا گفته‎اند.

تاج محمد جاهید، وزیر امور داخله به روز یک‎شنبه گفت: بخش‎های کلیدی شهر از وجود طالبان پاکسازی شده است و در ۲۴ ساعت گذشته ۵۲ شورشی کشته شدند.

حملۀ طالبان بر پنجمین بزرگترین شهر افغانستان پس از یک‌سال، نگرانی‎های زیادی را درباره توانایی نیروهای حکومتی که از سوی ناتو آموزش دیده اند را افزایش داده است.

یک سال پیش نیز طالبان بر این شهر حمله کردند و حدود سه روز ادارۀ این شهر را به دست داشتند، اما پس از راه اندازی عملیات‌ها در این شهر، شورشیان عقب زده شدند و نیروهای امنیتی اداره این شهر را دوباره به تصرفشان در آورده بودند.

بر بنیاد گزارش‎ها، نیروهای امریکایی از روز پنجشنبه به دین سو نیروهای امنیتی افغان با راه اندازی حملات هوایی، حمایت می‎کنند.

اشرف غنی، رییس جمهور کشور در یک نوار تصویری به روز یک‎شنبه گفت: نیروهای کمکی به ولایت کندز رسیده‎اند و دشمن شکست و مجازات خواهد شد.

طلوع نوشت: پس از حمله بر ولایت کندز، طالبان تلاش کردن تا ادارۀ مراکز ولایت‌های بغلان در شمال و فراه در غرب را به دست گیرند، اما نیروهای امنیتی توانستند حملات شان را عقب زنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار