دبير كل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات هزينه درمان سلِ مقاوم به درمان را صد برابر هزينه درمان نوع معمولى آن دانست.

محمدرضا مسجدى دبير كل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  يكى از مشكلات ميكروب سل را مقاومت به داروهاى اصلى دانست و گفت: براى درمان سل معمولى اگر دارو به درستی تجویز و مصرف شود، ٩٨ درصد بهبودى كامل به دست مى آيد.

وى با اشاره به فرصت‌طلب بودن ميكروب سل افزود: در گذشته درمان سل ٢٤ ماه طول مى كشيد چرا كه ميكروب سل در بدترين شرايط به قوى ترين داروها مقاوم مى شود. این در حالی است که داروهاى درمان سل مقاوم به درمان نيز در كشور ما در دسترس نيست.

مسجدى عنوان كرد: درمان سل معمولى ممكن است ٢٠٠ هزار تومان و سل مقاوم به درمان 2 ميليون تومان براى دولت هزينه داشته باشد. در مجلس نيز بودجه اي كه براى درمان 10 هزار بيمار سل طلب كرديم با بودجه درمان صد بيمار مبتلا به سل مقاوم به درمان برابر بود. اين در حالي است درمان سل مقاوم به درمان فقط 50 درصد بهبودى به همراه دارد.

دبير كل جمعيت مبارزه با دخانيات سل مقاوم به درمان را معضل جهانى خواند و ادامه داد: اين بيماران بايد 3 تا 6 ماه در بيمارستان بسترى شوند. در نتيجه به يك مركز فوق تخصصى با آزمايشگاهي مجهز نياز است تا نتيجه درمان را دقيق در اختيار پزشك قرار دهد.

مسجدى بيان كرد: در تهران بيمارستان مسيح دانشورى متعلق به دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى و بيمارستان امام خمينى متعلق به دانشگاه علوم پزشكى تهران، مركزى در شيراز، تبريز، اصفهان، مشهد و سيستان و بلوچستان به صورت شبكه اى توسط اداره سل وزارت بهداشت براى درمان سل مقاوم به درمان حمايت مى شوند.

وى با بيان اينكه كشورها از لحاظ ميزان شيوع سل به كشورهاى خيلي بد، بد، متوسط بد، متوسط خوب و خيلى خوب تقسيم‌بندى مى شوند، اظهار داشت:  از نظر ميزان شيوع جزو كشورهاى متوسط خوب هستيم اما با 3 كشور از ٢٢ كشور بسيار بد آذربايجان، افغانستان و پاكستان و 2 كشور بد عراق و روسيه از لحاظ میزان شیوع این بیماری همسايه هستيم.

مسجدى افزود: در داخل كشور نيز وضعيت يكسان نيست. استان هايى همچون سيستان و بلوچستان، زابل، گلستان، خراسان رضوى، خوزستان، گيلان و قم جزو استان هاى خيلى بد محسوب مى شوند.

‎دبير كل جمعيت مبارزه با دخانيات يادآور شد: درمان سل در كشور به عهده دولت و رايگان است. در صورت مراجعه به مطب پزشكان، بیمار به منظور دريافت دارو بايد به مركز بهداشت مربوطه مراجعه كند كه طی آن بيمار در همان مركز پرونده تشكيل داده و مورد بررسي قرار مى گيرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.