وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افتتاحیه دومین اجلاس صندوق جهانی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه کاهش و کنترل سه بیماری ایدز مالاریا و سل خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه اجلاس صندوق جهانی ایدز، سل و مالاریا که با حضور رئیس هیأت مدیره صندوق و نمایندگان کشور‌های عضو در این وزارتخانه برگزار شد، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با برنامه هدفمند موفق به کاهش آسیب ایدز در محیط زندان و محیط جامعه شده است و توانسته انتقال HIV را در مصرف کننده تزریقی مهار کند هر چند همچنان مصرف‌کنندگان تزریقی علت اصلی همه‌گیری این بیماری محسوب می‌شوند.

وی افزایش مشاوره بیماری‌های رفتاری در سال گذشته 8 برابر خواند و افزود: این افزایش در مورد آزمایشات 4 برابر و در خصوص تعداد افراد زیر پوشش ضد ویروسی 2 برابر است از طرفی 160 پزشک درمانگر برای خدمات ایدز تربیت شده‌اند و 13 قطب آزمایشگاهی با بهترین تجهیزات راه‌اندازی شده است.

هاشمی عنوان کرد: با توجه به آخرین شواهد علمی 4 برنامه کشور ایدز با چشم‌انداز پایان بخشیدن به همه‌گیری این بیماری و اتخاد رویکرد اهداف نود نود نود اجرا می‌شود که در اسفند ماه سال 94 به تصویب شورای عالی امنیت قضا رسیده است این اقدام در ایران به عنوان اولین کشور منطقه صورت گرفته همچنین با مشارکت صندوق جهانی مالاریا در کشور از 8 هزار نفر در سال در سال 85 به 54 نفر در سال 94 رسیده است.

وی مداخلات درمانی در حوزه سل را نیز موثر خواند و افزود: با حمایت صندوق جهانی تجهیزات پیشرفته تشخیصی در این حوزه فراهم شده و 11 مرکز در کشور سل مقاوم به درمان را درمان می‌کنند و شاید مهمترین نشانه تعهد جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری در پاسخ کشور به این همه گیری‌هاست.

وزیر بهداشت تصریح کرد: از طرفی بیش از 95 درصد هزینه‌های مرتبط با ایدز در داخل کشور تامین می‌شود و معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت کمک موثری به کشور کرده است که دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای عالی امنیت قضا با تصویب  تامین مالی برنامه چهارم مبارزه با ایدز گام بلندی برداشته است و در این زمینه جمهوری اسلامی از کمک‌های راهبردی و کلیدی صندوق جهانی قدردانی می‌کند. 

وی اظهار داشت: نقش نهادهای خیریه غیر دولتی، بخش خصوصی باید ارتقا یابد چرا که تنها با همراه کردن شرکای جدید می‌توان به همه گیری این سه بیماری برای همیشه پایان داد، از طرفی مدیترانه شرقی کمترین پوشش درمانی و بیشترین همه گیری ایدز را در جهان دارد.

وزیر بهداشت تامین نیاز دارو در کشور را 96 درصد خواند و بیان کرد: امکان توسعه داروهای پیشرفته ایران در سایر مناطق فراهم شده است همچنین تعهد جمهوری اسلامی ایران به حفظ سلامت و کرامت افراد مبتلا به ایدز تزلزل ناپذیر است. طرح تحول نظام سلامت نیز که با حمایت مسئولان نظام با قوت و استحکام در حال اجرایی شدن است پایان بخشیدن به همه گیری ایدز را تسریع می‌کند. بعد از 30 سال تلاش جمهوری اسلامی ایران به این موضوع واقف است که دستیابی به اهداف مذکور تنها با ادغام برنامه‌های درون شبکه‌ای جهت بهبود مستمر کمیت و کیفیت برنامه‌ها امکان‌پذیر است. 

وی گفت: روزانه با مسائل جدی‌تری که موجب جلب توجه منابع مالی ما هستند از جمله بمباران در یمن مواجه می‌شویم نظام مراقبت در ایران نظامی مؤثر است و اقداماتی به روز را فراهم می‌سازد کشور ما با تأسیس مرکز منطقه نظام مراقبت از ایدز و حمایت مؤثر از تحقیقات نظام سلامت بیشترین پژوهش‌ها را در بین کشور‌های منطقه دارد و آماده است تجربیات خود را در اختیار کشور‌های علاقه‌مند به خصوص منطقه جنوب و قطب‌های همکاری بین‌المللی قرار دهد.

هاشمی اظهار داشت: اجازه می‌خواهم ایجاد قطب منطقه‌ای به خصوص در زمینه‌ ایدز، سل و مالاریا را پیشنهاد کنم جمهوری اسلامی ایران فرصت را مغتنم می‌شمارد تا باری دیگر تعهد خود را تا سال 2030 اعلام کند، همچنین از همکاری‌های گسترده‌ علمی و برنامه‌های منسجم استقبال می‌کند.

وزیر بهداشت یادآور شد: برنامه نود نود نود مسیری انتخاب شده است تا کشور‌ها را از لحاظ موفقیت در ریشه‌کنی ایدز ارزیابی کنیم به این معنا که تا سال 2020 باید 90 درصد در حوزه تشخصیص، 90 درصد در حوزه درمان و 90 درصد در حوزه اثربخشی در پیشگیری و درمان به موفقیت برسد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار