آیت‌الله جوادی آملی گفت: باید مردم را به بهداشت قبل از درمان دعوت کنیم و از سوی دیگر بکوشیم تا فرهنگ پرخوری از جامعه حذف شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت‌الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید در دیداری که وزیر بهداشت با ایشان داشتند با اشاره به مسائل بهداشتی و درمانی اظهار داشت: 80 درصد بیماری‌ها مربوط به گوارش است البته با دستور اسلام تا گرسنه نشویم نباید کنار سفره بنشینیم و قبل از سیری کامل باید سفره غذا را ترک کنیم زیرا که اکثر بیمار‌ی‌ها مربوط به پرخوری است.

وی بیان کرد: انسان نباید تمام معده را با غذا پر کند بلکه باید قسمتی را به غذا و بخشی را به تنفس اختصاص دهد و لازم است فرهنگ‌سازی مربوط به بهداشت در بین مردم صورت گیرد.

وی گفت: هر ساله همایش مشترکات انسان و حیوان برگزار می‌شود که کار خوبی است، اما همایش مهمتر این است که شباهت انسان با فرشته‌ها چیست و باید این همایش برگزار شود.

وی ادامه داد نگاه کردن به نامحرم یک نوع مریضی است و به زنان پیامبر توصیه شده است که به حالت زنانه صحبت نکنند.

جوادی آملی ابراز داشت: طبیب باید بیمار را انسان بداند و با توجه به اینکه دامپزشکی علم شریفی است باید بین انسان و دام تفاوتی ایجاد شود.

وی تأکید کرد: مرحوم حائری بیمارستانی را تأسیس می‌کند و در آن به خاطر مسائل روحانی و نورانی تلفاتش بسیار کم است و اگر بیمارستانی تلفات کمی داشته باشد یک معیاری برای خوب بودن یک مرکز درمانی است. در بیمارستان مرحوم حائری تا تشخیص صورت نگیرد به مریض دست نمی‌زنند.

وی ادامه داد: ‌وقتی بهداشت ترک نشود نیازی به درمان نیست و مرحوم سنایی بر خلاف تصور مردم مرگ را از پوسته در آوردن می‌داند.

جوادی آملی ادامه داد: جنگ جهانی اول با تمام مشکلات آن سبب شد تا در ذهن مردم سوالات علمی فراوانی ایجاد شود به طوری که علامه طباطبایی (ره) در پاسخ به همین سوالات کتاب "المیزان" را به رشته تحریر در آورد.

وی ادامه داد: تقوا بدون تجربه به رضای پارسا منجر نمی‌شود و ما موظف هستیم که امانت الهی را حفظ کنیم و در دانشگاه نباید حرف‌های علمی با یکدیگر مخلوط شود.

وی ادامه داد: مقام فقه مانند انسان در عرش خداوند است و ما باید مردم را به بهداشت دعوت کنیم زیرا که 80 درصد بیماری‌ها مربوط به پرخوری و ناپرهیزی است. مسئولان نسبت به فضای ناسالم از نظر شرعی ضامن هستند و باید به این مسئله توجه ویژه‌ای شود.

جوادی آملی یادآور شد: دین اسلام یک مقوله بهداشتی و درمانی است و اگر مردم به این مسئله توجه داشته باشند دیگر نیازی به ساخت بیمارستان نیست.

تصویب طرح آمایش به وسیله شورای عالی انقلاب
در ادامه مراسم حسن هاشمی وزیر بهداشت در دیدار با این مرجع تقلید جهان تشیع عنوان کرد: بعد از انقلاب در استان قم علی رغم نقش ویژه‌اش در تشکیل انقلاب هیچ بیمارستانی ساخته نشده است و بر خلاف تصور مردم استان قم در حوزه سلامت محروم است.

وی بیان کرد: 800 تخت تا آخر دولت در این بیمارستان به بهره‌برداری می‌رسد و بیمارستان امیرالمومنین به همت فرزند آیت الله خوانساری در حال تأسیس است. همچنین بیمارستان نیروگاه هزار تختی مورد تأکید رئیس جمهوری از دیگر طرح‌های افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی در این استان است.

هاشمی ادامه داد: یک بیمارستان دیگر بانوان در جمکران ساخته می‌شود که تمام پرسنل و پزشکان آن همگی بانوان هستند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در استان قم به ازای هر هزار نفر یک تخت وجود دارد که با معیارهای منطقه این استان هزار و 500 تخت کم دارد.

وی ادامه داد: اگر با همین سرعت به کار افتتاح بیمارستان و تختهای آن ادامه دهیم تا پنج سال آینده از نظر سلامت استان قم هیچ مشکلی نداریم و این مسئله با تغییر رفتار مردم در حوزه بهداشت و درمان سریع‌تر صورت می‌گیرد.

هاشمی ادامه داد: باید کاری کرد که کسی بیمار نشود اما به طور کلی در حوزه بهداشت کارهای خوبی صورت گرفته است و به ازای هر 3 هزار نفر یک مراقب سلامت در حال فعالیت است و خانه بهداشت در سراسر کشور در حال افزایش و ارتقای کیفی است.

وزیر بهداشت ادامه داد: با شرایط سخت این دولت در کل کشور تعداد تخت‌های بیمارستانی 10 برابر شده که هم اکنون 44 هزار تخت بیمارستانی کلنگ زنی‌اش آغاز شده است و در آخر دولت 21 هزار تخت به بهره‌برداری کامل می رسد.

وی ادامه داد: طرح تحول سلامت مورد تأکید رهبری معظم و شخص رئیس جمهور است و این امر امید در دل مردم ایجاد کرده است و مسئولان اقتصادی در دولت‌ها با توسعه بخش سلامت به دلیل هزینه بر بودن آن مشکل دارند.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه مالی اولویت‌ها متفاوت شده است،‌ افزود: با توجه به اولویت‌ها یک سری موانع ممکن است ایجاد شود اما ما در حوزه آموزش کارهای خوبی صورت داده‌ایم.

وی افزود: با تشویق شورای عالی انقلاب، طرح آمایش مصوب شد و در همین راستا از گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها جلوگیری و کار ارتقای کیفیت آن در دستور کار قرار گرفته و در وزارت بهداشت برای اجرای این طرح 10 عضو ایجاد شده است و همه دانشگاه‌ها مأموریت محور شده‌اند.

هاشمی تصریح کرد: در حوزه پژوهش مسیر خوبی دنبال می‌شود و در آستانه وحدت حوزه و دانشگاه دل نگرانی‌هایی وجود دارد که ثمره امام و میوه آن که جمهوری اسلامی است باید پایدار بماند و این انقلاب از برکات امام است و 2 قشر دانشگاه و حوزه پزشکی برای موفقیتشان باید یکدیگر را حمایت کنند.

وی اضافه کرد: بعضی از افراد از روی جهالت و نادانسته وسیله‌ای برای تفرقه و جدایی می‌شوند که من باید به آنها بگویم که چنین کارهایی جلوی پیشرفت کشور و انقلاب را می‌گیرد.

هاشمی تصریح کرد: من به عنوان یک فرد دانشگاهی می‌گویم که نباید نسبت به داشته‌هایمان بی‌توجه باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار