سفرهای متقابل ناوگروه های کشورهای حاشیه خزر موجب تقویت صلح و دوستی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ استاندار گیلان امروز در دیدار با فرماندهان ناو گروه صلح و دوستی روسیه اعلام کرد : بازدیدهای متقابل ناوگروه های کشورهای حاشیه خزر موجب تحکیم روابط دوستانه ، امنیت پایدار و تقویت صلح و دوستی در منطقه می شود.

محمدعلی نجفی در این دیدار که در دفتر کارش در رشت برگزار شد تصریح کرد : ایران و روسیه با همکاری کشورهای منطقه ، دریای خزر را به دریای صلح و دوستی و آرامش تبدیل کرده اند.

وی با بیان اینکه گسترش روابط دریایی موجبات توسعه روابط متقابل بین 2 کشور ایران و روسیه می شود افزود : در چند سال اخیر برای تحکیم روابط 2 کشور گام های موثر و ارزنده‌ای برداشته شده است.

استاندار گیلان به سفرهای خود به آستراخان، مسکو و ماخاچ قلعه اشاره کرد و گفت : در این سفرها تفاهم نامه‌هایی بین 2 کشور ایران و روسیه منعقد شد.

محمدعلی نجفی به رونمایی از مجسمه عمر خیام درسفر اخیر هیات گیلانی به استان آستراخان روسیه هم اشاره کرد و افزود : این مجسمه هدیه‌ گیلان به استان آستراخان روسیه بود.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه تبادل دانشجو بین دانشگاه گیلان و دانشگاه آستراخان منعقد شده است گفت : تعدادی از دانشجویان آستراخانی هم اکنون در دانشگاه گیلان به تحصیل مشغولند.

استاندار گیلان در ادامه به اقدامات انجام گرفته برای توسعه بنادر، تجارت، حمل و نقل و صادرات بین 2 کشور ایران و روسیه نیز اشاره کرد و افزود : این اقدامات منجر به تقویت امنیت پایدار و تقویت روابط می شود.

محمدعلی نجفی داشتن اندیشه‌های مشترک درخصوص مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی را نشانه دوستی بیشتر 2 کشور دانست.

وی همچنین با اشاره به اقدمات انجام شده در توسعه بنادر گیلان اظهار داشت : ساخت بندر کاسپین با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه20 میلیون تن کالا نمونه بارز این اقدامات است.

استاندار گیلان اجرای کریدور جنوب به شمال موسوم به نوستراک را اقدامی مثبت در افزایش تبادلات تجاری در حوزه دریای خزر ارزیابی کرد.

فرمانده ناوگروه صلح و دوستی روسیه نیز با قدردانی از میزبانی گیلان هدف از سفر این ناوگروه را تقویت دوستی بین 2 استان گیلان و آستراخان ذکر کرد.

ناخدا یکم سرگیی الکساندروویچ بابسکف افزود : ناوگروه روسی متشکل از سه ناو برای دیدار دوستانه ، تبادل تجربه و آشنایی با ملوانان ایرانی به انزلی آمده است.

سفر ناو گروه صلح و دوستی نیروی دریایی روسیه به انزلی 3 روزه است.

دیدار با مقامات سیاسی و نظامی گیلان و بازدید از توانمندی ها و امکانات منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از برنامه های سفر این ناوگروه است.

پیش از این نیز ناوگروهای روسی در سال های 1386، 1393 و 1394 به بندرانزلی آمده بودند.

ناوگروه ایرانی نیز از یکشنبه 25 مهر از منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با پیام صلح و دوستی به بندر باکوی کشور جمهوری آذربایجان اعزام شده است.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.