یک رژیم غذایی متعادل در مهار بیماری آسم موثر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ یاسمین فتحی کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز از تاثیر داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از انواع ریزمغذی‌ها، در مهار بیماری آسم و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بر اساس نتایج تازه ‌ترین مطالعات پژوهشگران خبر داد.
وی با اشاره به بررسی گروهی از بیماران مبتلا به آسم در این پژوهش ها، گفت: نتایج نشان می دهد که وجود میوه‌، سبزی‌، مغزها، حبوبات و چربی های سالم فراوان در رژیم‌های مدیترانه‌ای، باعث بهبود مهار آسم در این گروه از بیماران شده است.
کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در میوه‌ها و سبزی‌های تازه را سرشار از ترکیبات ضد التهابی عنوان کرد که می‌توانند باعث کاهش تورم و التهاب‌ ریه شوند.
فتحی افزود: میوه‌ها و سبزی‌ها، غذاهایی با کالری کم هستند و می‌توانند با مهار وزن، در مهار حمله‌های آسم موثر باشند.
این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه آنتی‌اکسیدان‌های قوی و ضدالتهاب موجود در پوست سیب، به ویژه سیب قرمز، باعث کاهش نشانه های بیماری آسم و آلرژی می‌شود، توصیه کرد: با مصرف منظم و روزانه سیب می‌توان تا اندازه چشمگیری حمله های آسم در بیماران مبتلا را کاهش داد؛ برخی تحقیقات هم نشان داده است که مصرف تنها دو عدد سیب در هفته، می‌تواند تا سه برابر شانس پیشرفت آسم را کم کند.
فتحی اضافه کرد: به نظر می رسد افراد مبتلا به انواع شدید آسم، دچار کمبود ویتامین های D و C باشند؛ بنابراین دریافت لبنیات غنی شده با ویتامین D، به مدت روزی چند دقیقه بدون پوشش در برابر آفتاب قرار گرفتن و دریافت مکمل ویتامین D، می تواند به دریافت بیشتر این ویتامین کمک کند، همچنین مقادیر فراوان ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب می تواند در بهبود آسم و سلامتی مفید باشد.  
افزودن اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی مبتلایان به آسم، دیگر توصیه این کارشناس ارشد تغذیه بود و در این زمینه، یادآور شد: این امر می تواند سبب کاهش انقباض راه های هوایی و در نتیجه کاهش نیاز بیماران به داروهای مصرفی شود، بنابراین اسیدهای چرب امگا 3 از دو جنبه مهار آسم و کاهش آسیب های جانبی داروهای مصرفی، دارای اهمیت است.
انتهای پیام/ن
برچسب ها: رژیم ، غذایی ، سلامت ، آسم ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.