وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرد که امسال چهار هزار و 800 تن مواد مخدر در افغانستان تولید می شود که نسبت به سال گذشته 43 درصد افزایش خواهد داشت.

تولید مواد مخدر در افغانستان 43 درصد افزایش یافته است
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «سلامت عظیمی» وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان روز یکشنبه در نشستی مطبوعاتی افزود: بر اساس گزارش این وزارتخانه که با همکاری دفتر مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد و حمایت مالی آمریکا و ژاپن انجام شده استان هلمند در صدر استان های تولیدکننده مواد مخدر این کشور قرار دارد.

وی گفت که کشت مواد مخدر در استان های «فراه» 57 درصد، «نیمروز» 40 درصد، «غور» 29 درصد، «هرات» 27 درصد، «هلمند» 7 درصد، «قندهار» 3 درصد و «دایکندی» 2 درصد کاهش یافته است.

عظیمی افزود: به دلیل سطح بالای ناامنی و گسترش فعالیت مخالفان مسلح که مانع تطبیق برنامه های مبارزه با مواد مخدر در برخی از استان ها گردیده ، در استان بادغیس، کشت خشخاش بیشتر شده است.

وی گفت: بر اساس این گزارش مجموع زمین های زیر کشت خشخاش در افغانستان 201 هزار هکتار بود که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش را نشان می دهد.

سال 2015 میلادی 183 هزار هکتار در این کشور زیر کشت خشخاش بود.

به گفته وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان در سال 2016 میلادی، از مجموع کشت خشخاش در این کشور ، 93 درصد در بخش های جنوب، شرق و غرب که دارای بیشترین تهدیدات امنیتی هستند، کشت شده است.

سلامت عظیمی گفت: در سال 2015 میلادی در 14 استان افغانستان، خشخاش کشت نمی شد، اما امسال در 13 استان این محصول کشت نشده و استان جوزجان به جمع استان هائی پیوسته که 409 هکتار زمین در آن، به خشخاش اختصاص یافته است.

به گفته عظیمی، در سال 2016 در استان های بدخشان، قندهار، ننگرهار، نیمروز، سرپل، تخار و لغمان 355 هزار هزار هکتیار زمین تحت کشت مواد مخدر تخریب شده و نسبت به سال گذشته تخریب کشتزارهای مواد مخدر 91 درصد کاهش یافته است.

وزیر مبازه با مواد مخدر افغانستان گشترش ناامنی در این کشور را دلیل کاهش تخریب مزارع خشخاش عنوان کرد.

عظیمی گفت که متوسط تولید تریاک در هر هکتار 23.8 کیلو تخمین زده می شود که این رقم 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می دهد.

متوسط تولید این مواد در سال 2015 میلادی 18.3 کیلوگرم در هر هکتار بود.

براساس این گزارش، 54 درصد تولید تریاک در بخش جنوب کشور، 24 درصد در بخش غرب، 12 درصد در شرق و شش درصد در مناطق شمال صورت گرفته است.

ایرنا نوشت: وی گفت که پدیده مواد مخدر مشکل منطقه ای و جهانی است و مبارزه با این پدیده تباه کننده به تلاش های منطقه ای و جهانی نیاز دارد و به همین خاطر برای نابودسازی این مواد انتظار حمایت های بیشتر جامعه جهانی را دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار