تبریز؛

برگزاری نخستین جشنواره‌ آینده پژوهی درتبریز

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ازبرگزاری نخستین جشنواره‌ آینده پژوهی در روز پنج‌شنبه، 13 آبان درتبریزخبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛رشیدی با اعلام این خبر گفت: کارگاه توانمندسازی در زمینه‌ی پژوهش و رونمایی از جایزه‌ی آینده پژوهی نیز از سایر برنامه‌های مورد توجه در این جشنواره است.

وی با اشاره به وقت محدود کارگاه گفت: تایم اختصاص داده شده به این کارگاه حدود پنج ساعت است که دو ساعت به کار گروهی و سه ساعت جهت سخنرانی به منزله‌ی آشنایی با اصول مقدماتی اختصاص یافته است.

وی در خصوص عناوین و مبانی برگزاری همایش اظهار کرد: بررسی مبانی آینده‌ پژوهی، تاریخچه، تعاریف و مفاهیم، جایگاه آینده پژوهی در دنیای امروز، انواع روش‌های آینده پژوهی، روش سناریو نویسی و دلفی، روش تجزیه و تحلیل روند و ابرروند و کار عملی از جمله مبانی برگزاری این کارگاه می‌باشد.

رشیدی بیان کرد: ارائه‌ی مقاله‌ از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره محسوب می‌شود و شایان ذکر است که منظور از مقاله، بعد آزمایشگاهی آن نیست، بلکه ارائه‌ی مقاله به طور اجرایی و فعال هدف ماست و از این میان 20 الی 30 اثر انتخاب شده و نهایتا از سه نفر اول تقدیر به عمل می‌آید.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز عنوان کرد: بر خلاف تصور عموم مردم که می‌پندارند آینده یک بازه‌ی زمانی از پیش تعیین شده است، باید گفت امروزه با پیشرفت علوم و فنون و ورودی عرصه‌های جدید علمی، دنیا و زندگی در جوامع مختلف رو به تغییر بوده و سرعت تحول نیز بسیار بالا است.

وی افزود: از جمله علوم جدیدی که می‌توان به آن اشاره کرد، علم آینده پژوهشی است که با ورود خود به عرصه‌ی علمی بسیاری از رویدادها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

وی عنوان کرد: علم آینده‌پژوهی به انواع روش‌هایی اشاره دارد که انسان را در شناخت آینده و مشکلات و مسایل مربوط به آن یاری می‌کند. به این معنی که با شناخت بحران‌ها و امکانات مورد نیاز در آینده می‌توان به درجه‌ای از شناخت رسید که هنگام مواجهه با زمان معین در آینده دچار سردرگمی نشویم و طبق مطالعات انجام شده مبتنی بر آینده پژوهشی بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن با مشکلات مواجه شده و آن را حل کنیم.

رشیدی با اشاره به چندجانبه بودن آینده‌پژوهشی گفت: در این علم شاهد همکاری تمامی علوم و فنون هستیم و این جامعیت می‌تواند شامل تمامی رشته‌ها اعم از رشته‌های فنی‌ومهندسی، فناوری، پزشکی و ... باشد.

وی خاطر نشان کرد: قدمت آینده‌پژوهی کم‌تر از نیم قرن است و تقریبا از سه دهه‌ی گذشته به طور آکادمیک و به عنوان یک رشته‌ی دانشگاهی دنبال می‌شود و کشورهای پیشرفته‌ی زیادی از این برنامه برای توسعه‌ی کلان و به مدت چند دهه‌ی طولانی استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: در کشور ما نیز این رشته در دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه بین‌المللی قزوین به طور آکادمیک تدریس می‌شود.

رشیدی یادآور شد: در صورت بهره‌مندی سیستماتیک از آینده‌پژوهشی در تمامی جنبه‌ها و برنامه‌ها به این نکته پی خواهیم برد که حتی انرژی و مهندسی فناوری نیز بر عرصه‌ی زیست‌شناسی و پزشکی تاثیر می‌گذارد و علم آینده‌پژوهشی نیز به این امر مهم می‌پردازد.

وی با اشاره به عدم ثبات در مدیریت‌ها گفت: اکثر برنامه‌های تدوین شده به صورت کوتاه مدت بوده و به همین دلیل است که هر طرحی به صورت برهه‌ای اجرا شده و با برکناری آن مسئول یا اتمام دوره‌ی ریاست، این طرح نیز به دست فراموشی سپرده می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به این نکته که امروزه رشته‌ی پزشکی طرفدار زیادی دارد و از رشته‌های مورد توجه اکثر دانشجویان است ولی از این نکته نیز نباید غافل شد که علم پزشکی مدیون و تحت تاثیر علوم پایه است و اگر این رشته‌ها متقاضی نداشته باشند، در این صورت آینده‌ی علم پزشکی و سایر علوم وابسته به این عرصه به خطر خواهد افتاد.

رشیدی افزود: در این میان رسانه‌ها، آموزش و پرورش و مسئولان مربوطه نیز باید به رسالت خود عمل کرده و در راستای آگاهی رسانی و آشنایی مردم با آینده پژوهشی تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌ای این جشنواره از جمله اهداف ما بوده و امید است تا در سال‌های آتی این برنامه را برای نوجوانان و در سطح آموزش و پرورش  اجرا کنیم.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.