بنیاد کارنگی منتشر کرد:

تفاوت سیاست‌های هسته‌ای چین و آمریکا/ اختلاف نظر در مفهوم "بازدارندگی" اتمی

پایگاه اینترنتی سی‌ان‌بی‌سی در مطلبی به بررسی گزارش بنیاد کارنگی در مورد سیاست‌های اتمی چین و آمریکا پرداخت.

تفاوت سیاست‌های هسته ای چین و آمریکا/ اختلاف نظر در مفهوم به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی سی‌ان‌بی‌سی در مطلبی نوشت: چین در طیف وسیعی از امور، از آمریکا پیشی گرفته است. بانکهای بزرگ پیش‌بینی کرده‌اند که با ورود یوآن (واحد پول چین) به سبد ذخیره ارزهای بین المللی، تا سال 2020 چین به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.

با این حال، زمانی که سخن از تسلیحات اتمی و قدرت هسته‌ای به میان می آید، کشورهای قدرتمند با بهانه تفاوت در سیاست های راهبردی تلاش می کنند تا در کوتاه ترین زمان به اهداف خود دست یابند.

در گزارش جدید "بنیاد کارنگی" که در زمینه صلح بین المللی فعالیت دارد به الگوهای ذهنی و امنیتی که هر کشور در تصمیمات خود به کار می‌بندند، اشاره شده است. در بخشی از این گزارش آمده است: این نابرابری صرفا نتیجه تفاوت در محیط امنیتی و سطوح قدرت نظامی نیست. همچنین هر کشور فلسفه هسته‌ای خود را در روند اجرای سیاستهای امنیتی دارد و این موضوع در تفکر عمومی نیز منعکس می شود.

در گزارش بنیاد کارنگی به چند تفاوت کلیدی درباره مفهوم تسلیحات هسته ای از نگاه چین و آمریکا اشاره شده است:

بازدارندگی

تهدید به تلافی برای جلوگیری از حمله دشمن، "بازدارندگی" نام دارد که اصل اساسی برای کشوری همچون آمریکا است ولی در مورد چین اینگونه نیست. کارشناسان چینی و آمریکایی همواره به خاطر رویکردهای متفاوت دو کشور درباره بازدارندگی هسته ای سردرگم بوده اند. با این وجود، تحلیلگران چینی بر این باورند که قدرت هسته ای پکن اثر ارعاب‌آور دارد و با مفهوم بازدارندگی تفاوت دارد. دلیلی که پکن با بازدارندگی هسته ای مخالف است را می توان در ایده "حضور هسته ای" دانست. بازدارندگی یک حریف را وادار می کند که تا تصور حمله نداشته باشد ولی "حضور هسته ای" ایده ای است که با استفاده از یک تهدید می تواند یک رقیب را از ایجاد تغییرات در وضع حاضر یک کشور باز داشت.

کمیت

آمریکا بزرگترین ذخایر کلاهک‌های اتمی جهان را دارد. این کشور 7100 کلاهک اتمی دارد و فرانسه، چین، و انگلیس در رتبه های بعدی قرار دارند. در گزارش بنیاد کارنگی آمده است: آمریکا مالکیت این تعداد کلاهک اتمی را نوعی نماد برتری و قدرت در جهان تلقی می کند و با اکتفا به این کمیت رهبری جهانی خود را به رخ می کشد. در صورتی که ذخایر زرادخانه های هسته ای آمریکا کاهش یابد، این کشور قادر به تضمین امنیت متحدان خود نخواهد بود.

از سوی دیگر، پکن با اتکا به تسلیحات هسته ای در پی ایجاد هژمونی و برتری جهانی نیست. پکن با دستیابی به تسلیحات هسته ای به دنبال مسابقه تسلیحاتی با کشور دیگری نیست. زرادخانه های چین کوچک ولی موثر هستند. به گونه ای که با این حجم ذخایر تنها سعی در به کارگیری تکنولوژیکی آن دارد.

الگوهای امنیتی

هر دو کشور تعاریف مختلفی از تسلیحات اتمی به لحاظ نگرانی های امنیتی دارند. برای چین، عقب ماندن از کشورهای توسعه یافته در زمینه های اقتصادی، علمی، فناوری و نظامی، یک چالش امنیتی محسوب می شود و می تواند زمینه آسیب پذیری آن را به دنبال داشته باشد. بنابراین برای آنکه در مقابل فناوری های جدید دشمنان درمانده نماند، به سرعت بر جدیدترین نوآوری ها چنگ می زند و آن ها را به دست می آورد. رویه ای که دانشمندان آمریکایی همچنان از درک آن عاجز هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار