معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: هفته پژوهش از فرآیند تشریفاتی به حالت عملیاتی باید تبدیل شود و در همین راستا با 23 دانشگاه جامع کشور تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بختیاری دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری در مراسم نشست استانی ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری صبح امروز در وزارت علوم با اشاره به ارتقای 20 درصدی برنامه‌های امسال نسبت به دوره‌های گذشته در حوزه پژوهش و فناوری اظهار داشت: همه سعی ما این است که در همه زمینه‌ها در مقوله پژوهش و فناوری بین 50 تا 100 درصد ارتقای کیفیت داشته باشیم و به همین منظور در سال جاری بخش بین‌الملل با مشارکت شرکت خارجی آلمانی به نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری اضافه شد.

وی بیان کرد: اولویت اول ما نشان دادن نیازمندی‌های تحقیقات و فناوری در سطح دستگاه‌ها بوده که در همین راستا از آنها خواسته شده تا دستاوردهای خود را نشان دهند و استادان و دانشجویان با بازدید از این نمایشگاه از طرح‌های در حال اجرا مطلع شوند.

بختیاری با بیان اینکه هدف‌گذاری هفته پژوهش به سمت فناوری است، افزود: کار پژوهشی و تحقیقاتی تحت عنوان TRS در دانشگاه‌ها شروع شده که در سال جاری به سمت دستگاه‌ها پیش می‌رود و این تکنولوژی با سرمایه گذاری فناوری انجام می‌شود. 

وی عنوان کرد: سامانه بهره‌برداری از فناور در چند بازار ملی بسیار کاربرد دارد و قرار است در هفته پژوهش و فناوری علاوه بر آن جشنواره دانش آموزی، فناوری برتر و جشنواره ایده‌های بهتر نیز در نمایشگاه امسال حضوری فعال داشته باشند.

دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوریی تصریح کرد: این نامه استانی ویژه هفته پژوهش ابلاغ شده و در همین راستا قطعنامه‌های مناسبی به سراسر کشور فرستاده شده و در حوزه پژوهش با دستگاه‌ها توافقات خوبی به عمل آمده است.

وی با بیان اینکه در هفته پژوهش برنامه‌های فناوری به صورت مستندسازی و در حد توان ارائه می شوند، افزود: این هفته در استان‌های کشور از تاریخ 14 لغایت 18 آذر ماه برگزار می‌شود که شناسایی ایده‌های برتر بسترسازی برای فناوری‌های توسعه یافته، تشویق علاقمندان به علم و فناوری، اختصاص ثروت ناشی از حوزه پژوهش به فناوری، تشویق و تقدیر از پژوهشگران، انجام مطالعات و تحقیقات بیشتر ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی از جمله اولویت‌های کشور در این هفته است.

بختیاری تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها و دستاوردهای پژوهشی و فناوری، رونمایی از طرح‌های شاخص، برگزاری جشنواره ایده‌های برتر، تجلیل از برگزیدگان پژوهشی، مستند سازی و مطالعات هدفمند، هماهنگی برنامه‌ریزی‌ها از جمله برنامه‌های این وزارتخانه است همچنین پیگیری اثربخش پیش‌بینی اعتبارات برگزاری جلسات هماهنگی یکسان‌سازی شعار هفته پژوهش با فناوری استفاده از شعار ستاد ملی پژوهش استفاده از فضای مجازی برای معرفی نمایشگاه پژوهش و فناوری انتخاب پژوهشگران برگزیده و پیروی از رویه ستاد هفته پژوهش از جمله پیشنهادات این دبیرخانه برای هفته پژوهش و فناوری محسوب می شود.

وی ادامه داد:‌ پژوهش تقاضا محور و تجربه سازی فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی شعار امسال هفته پژوهش و فناوری است و پژوهش و فناوری، ایده برتر سرمایه ملی ، پژوهشی فناوری صنعت، پژوهش و فناوری حامیان پژوهش، پژوهش و فناوری ارتقای ملی، پژوهش و فناوری حوزه دانشگاه، پژوهش و فناوری اقدام عمل از جمله اسامی روزهای هفته پژوهش و فناوری است.

سهیم کردن دانشگاه در حوزه پژوهش سبب رشد خلاقیت جوانان
در ادامه مراسم وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت:‌ باید هفته پژوهش از حالت تشریفاتی به فرآیند عملیاتی تبدیل شود و ما در کشور متاسفانه در این هفته کارهایی از جمله تقدیر و تشکر را سرلوحه کارمان قرار می‌دهیم.

وی بیان کرد: هفته پژوهش در واقع محصول یک سال تلاش همه استان‌ها در سراسر کشور است که در آن همگرایی‌هایی که بین سازمان‌های ذیربط درباره پژوهش و فناوری صورت گرفته در نمایشگاه تخصصی در معرض نمایش داده می‌شود.

احمدی با بیان اینکه بعد از سه سال در مسیر مشخصی قرار گرفته‌ایم، افزود: یکی از مهمترین کارهایی که من دنبال می‌کردم این بود که بحث پژوهش از یک خروجی درست و مدیریت استانی برخوردار باشد و در این زمینه هم هماهنگی‌های خوبی با وزارت کشور صورت گرفته است. 

وی با بیان اینکه باید دانشگاه‌ها درگیر مسائل پژوهشی و فناوری شوند، اظهار داشت: از مسئولان می‌خواهم تا با حضور مدیریت کلان خود موضوع پژوهش و فناور را جزو اولویت کارهای خود قرار دهند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه پژوهش منحصرا مربوط به دانشگاه نیست، تصریح کرد: تقویت مراکز پژوهشی و تحقیقاتی باید به صورت فرهنگ در بیاید و این یک مسئله است که وزارت کشور و مدیران آن باید پیگیر این موضوع هستند و در این راستا استانداری‌ها نقش هماهنگ، حمایت مالی و مدیریتی از طرح‌های پژوهشی نشان دهند تا مراکز تحقیقاتی از فضای خوبی برخوردار شوند.

وی بیان کرد: دستگاه‌های ذیربط باید درطرح‌های پژوهشی و فرهنگ سازی در جامعه دانشگاهی و اداری به فعالیت ویژه‌ای بکنند و این کار جز با برنامه‌ریزی درست و پیگیری اجرای آن و زمینه سازی تداوم آن صورت نمی‌گیرد.

احمدی اذعان کرد: برگزاری نمایشگاه فن‌بازار با هدف ارائه محصولات تحقیقاتی و اثر گذار استان‌های مختلف کشور بوده و پیشنهاد من به دستگاه‌ها این است که نیازهایشان را در این نمایشگاه پژوهشی در کنار دستگاه‌های تحقیقاتی در غرفه‌ای عرضه کنند.

وی ادامه داد: اختصاص پروژه‌های مختلف به دانشگاهها و کشاندن جامعه‌ای جوان به این شهر سبب پیشرفت کشور در حوزه‌های پژوهشی و فناوری می‌شود که توصیه من این است دانش‌آموز، دانشجو و صنعت‌گر از نمایشگاه هفته پژوهش دیدن کند.

احمدی ابراز داشت:‌ با ارائه تسهیلاتی باید یک فضای نشاط و رقابتی ایجاد شود تا جوانان انگیزه‌ای برای بازدید از نمایشگاه پژوهشی و فناوری داشته باشند و من پیشنهاد می‌کنم که استان‌ها فعالیت‌های خود را به صورت مستند و انیمیشن در بیاورند تا ما در مقابل یک تهاجم فرهنگی بتوانیم تبلیغات موثر و ارزشی داشته باشیم.

وی گفت: هفته پژوهش باید مبتنی بر دانش بنیان و خلاقیت باشد و جشنواره‌های آموزشی ایده‌های برتر و فن‌بازار پژوهشگران برتر و جشنواره فناوران برتر می‌توانند کمک بزرگی در پژوهش و فناوری در سطح کشور شود

انجام آموزش‌های کاربردی در سطح استان‌های کشور در مقوله پژوهش
در ادامه مراسم افتخاری رییس مرکز مطالعات راهبری و آموزشی وزارت کشور گفت: در سال جاری دبیرخانه‌ای مامور کارهای پژوهشی و فناوری در وزارت کشور تشکیل شده است تا تجارب سال‌های گذشته از لحاظ شاخص‌ها اصلاح شود و تلاش ما در این است که بتوانیم شاخص‌ها را عملیاتی کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی وزارت کشور کارهای خوبی مبتنی بر حوزه‌های پژوهشی و فناوری انجام شده و شاخص‌های ویژه‌ای را در این زمینه بیان کرده است.

افتخاری ادامه داد: بنا بر فرمایش رهبری وزارت کشور مسئولیت دارد تا در حوزه اقتصاد مقاومتی و مدیریت کلان در سه استان اقدامات خوبی در زمینه پژوهش و فناوری انجام دهد و نقش اقتصاد مقاومتی یکی از اصلی‌ترین الویت‌های این وزارتخانه است.

وی یادآور شد:‌ برای اقتصاد مقاومتی وزارت کشور امتیازات ویژه‌ای را لحاظ کرده است تا پروژه‌های کاربردی هر چه سریع‌تر عملیاتی شود همچنین پروژه‌های سنجش باید متناسب با محورهای پژوهشی باشد و این اقدامات در عمل ارتقا پیدا کند.

افتخاری عنوان کرد: وزارت کشور با 25 دانشگاه تعاملات خوبی در سال جاری داشته است و از جهت رفع مشکلات پژوهشی و فناوری آنها توافقات خوبی صورت گرفته است.

رییس مرکز مطالعات راهبری و آموزشی وزارت کشوراضافه کرد: ‌وزارت کشور با پوشش دانشگاه جامع کشور تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رسانده است و در آن سطح همکاری از اعضای هیئت علمی به نهادها ارتقا می‌یابد.

وی ادامه داد: ما باید دانشگاه‌ها را تقویت کنیم و مدیریت را در یک وزارت مثلث وزارت علوم کشور دانشگاه به صورت یک شبکه تعاملی نهادینه سازیم و در همین راستا به زودی یک شبکه تعاملی رونمایی می‌شود.

افتخاری با بیان اینکه دستاوردهای مختلف این وزارتخانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این کار بودجه‌ای را در نظر گرفته است و در کارگروهی با حضور 2 وزارتخانه علوم و کشور به صورت یک مستند در کار گروهی اقدامات خوبی را در حوزه پژوهش انجام می‌شود.

انجام پژوهش‌های مختلف در حوزه اقتصاد مقاومتی در وزارت کشور
در ادامه مراسم گودرزی دبیر جشنواره ملی پژوهشی و فناوری وزارت کشور گفت: سیاست‌های وزارت کشور مبنی بر پژوهش و فناوری بوده و ریاست عالی این وزارتخانه مطالعات راهبردی را مامور انجام کارهای پژوهشی و فناوری کرده است.

وی بیان کرد:‌ هفته پژوهش به منظور ارزیابی یک ساله فعالیت‌های سازمان‌های ذیربط است و بومی بودن پژوهش و فناوری در سطح استان‌ها یکی از الویت‌های اصلی وزارت کشور است.

گودرزی ادامه داد:‌ در بحث اقتصاد مقاومتی بازگشت به پژوهش برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما سعی می‌کنیم که نظرات مختلف در حوزه فناوری عملیاتی شود.

وی ادامه داد:‌ پژوهش‌های راهبردی و کاربردی در مدنظر وزارت کشور است و با ایجاد واحدهای علمی کاربردی سعی می‌شود شبکه‌های داخلی بین شهر و ستاد، به سازمانی سوق داده شود و در همین راستا تعامل بسیار خوبی با وزارت علوم داریم.

دبیر جشنواره ملی پژوهشی و فناوری وزارت کشور گفت: شبکه‌های علمی با مدیریت دانشگاه‌ها ارتباط خوبی دارد و در همین راستا با امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف سعی در فعال کردن دانشگاه‌ها در استان‌های سراسر کشور در حوزه پژوهش و فناوری کرده است و این اقدامات از مواضع کاری در فعالیت‌های بیهوده جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار