به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
شیراز؛ دکتر سید جلیل معصومی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ضمن ارائه گزارشی در این زمینه، از نقش تاخیرهای طولانی سازمان های بیمه گر در پرداخت مطالبه های این دانشگاه و روند ارائه خدمت گفت.
وی ضمن اعلام استقبال دانشگاه از بازخوردهای منصفانه و تخصصی عملكرد دانشگاه گفت: از این بابت مفتخریم كه با ارائه گزارش های شفاف مالی كه در نوع خود در ساختارهای دولتی كم نظیر است، این فرصت را فراهم آورده ایم تا با به چالش كشیدن عملكرد مالی مدیران، زمینه را برای ارتقاء و تعالی بیشتر آنان و سازمان فراهم کنیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به یکی از جایگاه های علمی این دانشگاه افزود: این دانشگاه افتخار دارد كه با بهره مندی از توانمندی علمی قابل ستایش استادان و با صرف نظر کردن تعداد زیادی از استادان از درآمد بخش خصوصی، به عنوان برترین دانشگاه در بكارگیری اساتید تمام وقت هیات علمی در سطح كشور مطرح و شناخته شده است؛ بنابراین پر واضح است كه سهم هزینه كارانه پزشكان و متعاقب آن بدهی دانشگاه به استادان، از مبلغ و نسبت بالاتری برخوردار باشد.
دکتر معصومی ادامه داد: چارچوب گزارش وزارت بهداشت به دلیل نبود اطلاعات جامع در گزارش اولیه که با توجه به ابتدایی بودن گزارش و دربرداشتن اهداف خاص با برخی جنبه های دیگر مدیریتی منتشر شده است، فاقد تحلیل همه جانبه و موثر مالی بوده و بهتر بود تیمی تخصصی نسبت به تحلیل عملكرد دانشگاه ها اقدام کنند تا در بهبود روند عملیاتی نیز موثر واقع شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه با اشاره به دستاوردهای مثبتی که اجرای طرح تحول سلامت و ارائه خدمات موثر به بیماران، در کشور به همراه داشته و رضایتمندی عمومی را نیز به ارمغان آورده است، اضافه کرد: از سویی دیگر این ارائه خدمت، حجم عظیمی از مراجعه به بیمارستان های دولتی استان را به همراه داشت و علاوه بر افزایش حجم خدمت، بسیاری از لوازم مصرفی و دارویی كه تا پیش از این طرح، از سوی بیماران تهیه و تامین وجه می شد، اكنون به جزیی از هزینه های بیمارستان ها تبدیل شده و از این منظر افزایش هزینه و متعاقب آن بدهی قابل توجهی را برای دانشگاه در پی داشته است.
او در خصوص صدور احكام حقوقی کارکنان و پرداخت های این حیطه که بر اساس ضوابط و شرایط یكسان برای تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حال اجرا است، ادامه داد: تفاوت دریافتی در دانشگاه های مختلف بیشتر ناشی از درآمد مبتنی بر عملكرد کارکنان و پزشكان است که با وجود محاسبه های یكسان در تمام دانشگاه ها و با توجه به میزان درآمد ایجاد شده و سایر ضوابط مربوطه بر اساس شیوه نامه های مصوب هیات امناء و دریافتی افراد متغیر بوده و تابعی از تاثیرگذاری كار در واحد و خدمت رسانی کارکنان به بیماران است؛ بنابراین در دانشگاهی همچون دانشگاه علوم پزشكی شیراز، با توجه به حجم زیاد خدمات ارائه شده و حضور کارکنان و پزشكان در واحدهای به مراتب شلوغ تر، عملكرد بیشتری نیز وجود داشته است.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه بیان کرد: هرگونه سپرده گذاری از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود نداشته و تنها در راستای اختیارات قانونی و بر اساس تفاهم نامه با بانك عامل از سوی وزارت بهداشت حساب های جاری خود را به حساب پشتیبان متصل کرده است؛ بدیهی است این مطلب به معنای بلوكه کردن وجوه نقد در حساب ها نیست، بلكه به معنای استفاده مطلوب از منابع موجود در حساب های جاری است و این تفسیر كه دانشگاه ها با وجود بدهی، وجوه خود را سپرده گذاری کرده اند اشتباه است.
دکتر معصومی با بیان اینکه بخش اصلی هزینه خدمات ارائه شده به بیماران در تعهد پرداخت سازمان های بیمه گر قرار دارد، افزود: شایسته است كه بررسی تراز مالی و كسری اعتبارات آنان با در نظر گرفتن مطالبه های قابل توجه از سازمان های بیمه گر و در مقایسه با بدهی آنان صورت پذیرد.
او ادامه داد: به عنوان نمونه مطالبه های دانشگاه علوم پزشكی شیراز در انتهای سال مالی 94 برابر با 7 هزار و 140 میلیارد ریال بوده كه با در نظر گرفتن بدهی دو هزار و 662 میلیارد ریالی به پزشكان و کارکنان از وضعیت مالی دانشگاه تصویر بهتری پدیدار می شود( مطالبات دانشگاه 7/2 برابر بدهی دانشگاه به پزشكان و کارکنان است) همچنین مانده موجودی كالا شامل دارو و لوازم مصرفی پزشكی و غیر پزشكی، در پایان سال 94 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 1 هزار و 340 میلیارد ریال بوده و جای تعجب است كه برخی هیچ اشاره ای به مطالبه های دانشگاه و موجودی كالا نداشته اند؛ بدیهی است كه هر دانشگاهی خدمت بیشتری به مردم خطه خود ارائه کند، بدهی و مطالبه بیشتری را متوجه خود خواهد کرد، اما تنها انتقاد کردن در مورد بدهی امری غیركارشناسی است.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه با اشاره به ثبت و تحلیل اطلاعات مالی واحدها به صورت مداوم، در خصوص وضعیت دانشگاه تا پایان شهریور امسال، مجموع مبلغ بدهی دانشگاه را 10 هزار و 242 میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: بدهی به كاركنان و پزشكان، سه هزار و 446میلیارد ریال است.
دکتر معصومی اضافه کرد: مجموع مطالبه ها و موجودی كالای دانشگاه، 10 هزار و 244 میلیارد ریال بوده و مبلغ طلب از سه بیمه اصلی هم نزدیک به هشت هزار میلیارد ریال است.
او یادآور شد: اگر در پرداخت مطالبه سازمان های بیمه گر، خلل ایجاد نمی شد كه بحثی كشوری و فرا استانی است، نه تنها دانشگاه با مشكل مواجه نمی شد، بلكه می توانست علاوه بر پرداخت مطالبه های استادان، پزشکان و کارکنان، همچنین پرداخت مطاله شرکت ها، گام های توسعه خود در راستای تامین سلامت جمعیت تحت پوشش را نیز با شدت و حدَّت بیشتر پیگیری کند.
انتهای پیام/ن