زاهدان؛

سیستان و بلوچستان مستعدترین کانون‌ توسعه اکوتوریسم در کشور

دودکشهای جن در ایران علاوه بر این منطقه، در قشم، چابهار و فیروزکوه هم دیده می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،ضو هیات علمی دانشگاه زابل گفت: استان سیستان و بلوچستان می‌تواند به‌عنوان یکی از مستعدترین کانون‌های توسعه اکوتوریسم در کشور مطرح و هدف‌گذاری شود.

دکتر غریب فاضل‌نیا: امروزه گردشگری رفته رفته به یک صنعت تمام عیار و سودآور تبدیل شده و تقریباً درتمام کشورها مورد توجه قرار گرفته و بسته به وجود زمینه و جاذبه‌های مختلف آن در هر منطقه انواع شاخه‌های این صنعت پر سود نیز رواج یافته است.

عضو هیات علمی دانشگاه زابل در ادامه افزود: طبیعت‌گردی، گردشگری طبیعی و یا اکوتوریسم که هر سه کلیت مفهومی یکسان و متشابه دارند نیز یکی از شاخه‌های جدید گردشگری محسوب می‌شود.

به گفته وی به موزات گسترش و رونق صنعت توریسم نگرانی‌هایی بویژه در زمینه تغییرات در فضا و چشم‌اندازهای جغرافیایی که روز افزون نیز بوده، در پی داشته است که این نگرانی در شاخه گردشگری طبیعی از این جهت که با محیط‌های طبیعی و بکر سر و کار دارد مملوس‌تر و قابل توجه‌تر می‌کند.

فاضل‌نیا بیان کرد: کشور ایران بواسطه برخورداری از تنوع جغرافیایی و اقلیمی ویژه و نیز وجود انواع جاذبه‌های زیست محیطی که از این نظر جز پنج کشور برخوردار از تنوع اقلیمی است جایگاه شایسته‌ای در زمینه اکوتوریسم می‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: با این وجود قرائن حکایت از آن دارد که این شاخه مهم از توریسم در کشور ما چندان مورد توجه واقع نشده است.
 
فاضل نیا به اکوتوریسم سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: منطقه جنوب شرق ایران با مرکزیت استان سیستان و بلوچستان با گسترش وسیع جغرافیایی که داراست و نیز برخورداری از تنوع جغرافیایی و اقلیمی که بدین سبب، انواع جاذبه‌های زیست محیطی همچون دریاچه، رودخانه، سواحل دریا، قله‌های کوهستانی، بیابان و پدیده‌های نادری همچون گل‌فشانها را در بردارد از کانون‌های اصلی گردشگری و اکوتوریستی در منطقه محسوب است.

عضو هیات علمی دانشگاه در پایان گفت: گردشگری به عنوان پدیده‌ای جهانی قبل از آن که به عنوان یک پدیده اقتصادی باشد یک امر فرهنگی است به گونه‌ای که در پیرامون آن آثار فرهنگی بسیاری شکل می‌یابد.
انتهای پیام/گ
انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار