19 آبان سال 57 سند افتخار مردم شهیدپرور گچساران است، روزی که جوانان این خطه با تا پای جان برای دفاع از حق و حقیقت ایستادگی کردند.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ در پاییز 1357 در حالی تلاش‌های ملت ایران اسلامی برای پایان دادن به حکومت مستبدی و وابسته به بیگانه پهلوی به‌روزهای اوج خود نزدیک می‌شد، مردم انقلابی شهرستان گچساران نیز همگام با دیگر نقاط کشور با مقاومت در برابر طاغوتیان در اعتصاب‌های کارگران نفت و حماسه روز 19 آبان نقش آفرینی کردند.

در این روز تاریخی حدود 50 نفر در حمایت از حکومت پهلوی در گچساران راهپیمایی کردند، که این حرکت باعث عصبانیت و خروش انقلابی‌ها شد.

با حمایت شخصیت‌های برجسته انقلابی این شهرستان نظیر بهرام تاجگردون، محمد زید بهبهانی، ابراهیم شریعتی، نصریان، مختاری و رمضان اسماعیلی تجمع مردمی جلوی مسجد شهیدان فعلی که آن زمان مسجد جامع نام داشت شکل گرفت و بیانیه‌ها و سخنرانی‌هایی علیه حکومت شاه منتشر شد.

در این هنگام مأموران ساواک به طرف مردم حمله کردند و تعدادی از جوانان را به شهادت رساندند.

در روز تاریخی 19 آبان غریب پرویزی، سید مذکور پارسی، محمد فراشبندی، حسین امینی، حسین کیامرثی، نجف بلادیان و رحمت بشارت به شهادت رسیدند.

دستگیری 30 تن از جوانان انقلابی و انتقال آنها به زندان‌های ساواک بخش دیگری از این روز تاریخی در گچساران بود.

فرماندار گچساران گفت: آیین گرامی داشت شهدای قیام 19 آبان، روز چهارشنبه ساعت 10 صبح در مسجد شهیدان دوگنبدان برگزار می‌شود.

عبدالرحیم رحیمی افزود: در این آیین از خانواده شهدای قیام 19 آبان تجلیل می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به از خود گذشتگی ملت ایران برای به ثمر نشاندن انقلاب اسلامی گفت: مردم گچساران با اعتصاب‌های کمرشکن کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز و تقدیم هفت شهید در فعالیت‌های انقلابی پیشتاز شدند.

غلام رضا تاجگردون با بیان این که ثبات، اقتدار، امنیت و آرامش امروز ایران اسلامی برگرفته از ایثارگری شهیدان است، افزود: زنده نگه داشتن روزهای تاریخی و حماسه سازی های آن دوران ضروری است.

وی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی و سربلندی ایران مرهون فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی بیان کرد: آزادگی، غیرت، عدالت‌خواهی و ایثارگری از ویژگی‌های مشترک مکتب عاشورای امام حسین (ع) و نهضت امام خمینی (ره) است.

تاجگردون اظهار کرد: مسئولان اجرایی با دیدار از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران ضمن ارج نهادن به صبر و استقامت آنان، در راستای رفع مشکلات این عزیزان گام بردارند.

وی افزود: مطالعه در وصیت نامه شهدا و تکریم خانواده آنان از وظایف مهم مردم و مسئولان اجرایی برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ ایثار و شهادت است.

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.