مدیرعامل سازمان انتقال خون عنوان کرد: طب انتقال خون یک درمان حمایتی و به شدت محافظه‌کارانه محسوب شده و مستلزم فرهنگسازی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر پور فتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور در همایش مدیریت خون بیمار که صبح امروز در سالن همایش بیمارستان امام خمینی برگزار شد با اشاره به اینکه در مراکز درمانی، مدیریت خون بیمار باید ترویج و فرهنگ‌سازی شود، گفت: مدیریت خون بیمار عصر جدیدی در انتقال خون به شمار می‌رود که نیاز به فرهنگسازی و تغییر نگرش به طب انتقال خون دارد.

وی با بیان اینکه طب انتقال خون یک گذر بسیار بزرگی دارد، اظهار داشت: طب انتقال خون به شدت محافظه کارانه و بسیار سخت و طاقت فرسا است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه طب انتقال خون درمان ساپورتی یا حمایتی است، اذعان داشت: در درمان حمایتی، پزشک و متخصصان مستقیما درگیر هستند و برای آنها طب انتقال خون به همین دلیل یک درمان حمایتی محسوب می‌شود. 

پور فتح الله بیان کرد: متخصصان زنان و زایمان به دنبال نژاد مادر و پزشک است و به درمان ساپورتی مستقیما وارد می شود.

وی با اشاره به افزایش حجم مصرف آنومی دو کشور، افزود: تمام شواهد مبتنی بر مصرف آنومی معطوف به بحث در خصوص تجربیات یک پزشک آلمانی که تجربیاتش را در جنگ جهانی دوم تحلیل کرد، است و پس از آن سالانه هزاران هزار آنومی به رگ بیماران تزریق می کنیم. این در حالی است که اگر تزریق نکنیم فرقی نمی کند و با مطالعه مصرف، می توان آن را مدیریت کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره تغییر نگرش با همکاری مراکز درمانی و همکاران پزشک، اظهار داشت: برای ایجاد این تغییر نگرش و فرهنگسازی، سازمان انتقال خون و موسسه طب انتقال خون آماده هر گونه همکاری با متخصصان رشته های مختلف پزشکی در زمینه مطالعات مرتبط با شواهد مبتنی بر مصرف خون و فرآورده ها است.

پورفتح الله بیان کرد: سازمان انتقال خون آمادگی دارد در همه پژوهش هایی که در این زمینه صورت می گیرد، حداقل 50 درصد منابع مالی را تامین کند و این همکاری در بیمارستان های شهید رجایی و رمضانی آغاز شده و نتایج بسیار خوبی هم به دست آمده است.

وی همچنین با اشاره به همکاری بین انتقال خون با 11 انجمن تخصصی، افزود: این همکاری برای نخستین بار در خصوص تدوین خطوط راهنمای تزریق خون و فرآورده های خونی صورت گرفته و با همکاری مشترک همکاران بالینی در سراسر کشور می توانیم شاهد مدیریت مصرف خون در آینده نزدیک باشیم.

پور فتح الله به مدیریت مصرف خون از جنبه سلامت و به خصوص از جنبه اقتصادی که حایز اهمیت است، اشاره کرد و ابراز داشت: به عنوان مثال یکی از مسائلی که تزریق خون ایجاد می‌کند، تعدیل ایمنی و تضعیف سیستم ایمنی گیرنده خون است. در عین حال اصولا محیط بیمارستانی خودش منجر به تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و تزریق خون نیز آن را تشدید می‌کند.

به گفته مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور، برخی مطالعات نشان داده‌اند که با تزریق خون به بیماران، طول بستری بیمار تا حدود سه برابر افزایش یافته و هزینه‌های زیادی بر حوزه سلامت تحمیل کرده است. بنابراین ورود بیمه‌ها و نظام سلامت به بحث مدیریت خون بیمار کمک بزرگی به وضعیت آنان است.

وی به کاهش هزینه بیمه ها و تولید ثروت در آمریکا اشاره کرد و یادآور شد: آمریکا در سال ۲۰۱۴ به رقم ۱۶ میلیون واحد اهدای خون در سال رسیده که با رشد پنج درصدی اهدای خون همراه بوده است. این کشور توانست با مدیریت خون بیمار در سال ۲۰۱۶، میزان اهدای خون را به ۱۴ میلیون واحد در سال برساند و این به معنی کاهش هزینه 2 میلیون واحد تهیه خون است.

پورفتح الله با اشاره به اینکه نگاه بیمه ها به موضوع مدیریت خون بیمار منطقی و اقتصادی نیست، تاکید کرد: سازمان انتقال خون با تعرفه گذاری خدمات، گام های نخست را برای کاهش هزینه های تحمیلی به بیماران و نظام سلامت برداشته است و پزشکان باید با ورود به این موضوع و اقناع بیمه ها، زمینه گسترش و فرهنگسازی مدیریت خون بیمار را فراهم کنند.

وی در پایان بیان کرد: هنگامی که بیمه ها از این موضوع حمایت نکنند، مدیریت خون بیمار محقق نخواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار