رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت از صرفه‌جویی یک میلیارد و 600 میلیون دلاری در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد کاظمینی رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در نشست خبری که امروز در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد،‌ گفت: اداره پیوند، اداره شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی، خدمات سلول‌ درمانی و فناوری تولید مثل و اهدای جنین زیر نظر مرکز مدیریت پیوند بوده و هرگونه نقل و انتقال سلول، عضو یا بافت تحت نظر حوزه ما صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به آمار پیوند اعضا در سال گذشته افزود: بیش از سه هزار و 500 مورد پیوند ارگان صورت گرفته که 2 هزار و 500 مورد آن مربوط به کلیه، 700 مورد مربوط به کبد، 100 مورد قلب و مابقی پیوند پانکراس و ریه بوده است. همچنین 57 درصد از این پیوند اعضا از اعضای مبتلایان به مرگ مغزی استفاده شده است.

کاظمینی اضافه کرد: طبق برآوردهایی که اخیرا در کشور صورت گرفته با پیشرفت تکنولوژی پیوند اعضا حدود یک میلیارد و 600 میلیون دلار هزینه در کم شور صرفه جویی شده است.

وی با اشاره به افزايش دريافت عضو پيوندى از مبتلايان به مرگ مغزى، افزود: از سال ٨١ با ابلاغ آيين نامه مرگ مغزى، هرسال به طور ميانگين با ٢٠ درصد افزايش نسبت به سال گذشته رو به رو بوديم.

رييس مركز مديريت پيوند وزارت بهداشت، پيوند عضو به غير هموطن را ممنوع خواند و ادامه داد: در 2 سال اخير به علت جلوگيرى از حاشيه‌سازى و تجارى شدن بحث پيوند اعضا، اين درمان را ميان هموطن و غيرهموطن ممنوع كرديم.

حوزه پیوند در توریست‌درمانی جایگاهی ندارد

کاظمینی بیان کرد: اکنون در کشور 29 بخش پیوند کلیه، هفت بخش پیوند کبد، هشت مرکز پیوند قلب که بخشی از آن نیمه فعال است و 2 مرکز پیوند ریه وجود دارد که البته وجود 13 مرکز مغز و استخوان در کشور نیز قابل توجه است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت از مرگ سالانه 18 هزار تن از هموطنان بر اثر تصادفات خبر داد و افزود: البته تمام این آمار منجر به مرگ مغزی نمی‌شود اما مبتلایان به این بیماری از لحاظ سنی و نداشتن بیماری زمینه‌ای بهترین مورد برای انجام پیوند اعضا هستند. در حال حاضر 2 قطب اصلی پیوند اعضا در کشور وجود دارد. تهران در حوزه پیوند کلیه و قلب و شیراز در زمینه پیوند کبد سرآمد است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار