تبریز؛

حل مشکل تامین آب تالاب بین المللی قوریگل نیازمند عزم جدی مسئولان

تالاب بین المللی قوریگل برای حل مشکل تامین آب موردنیاز خود نیازمند عزم جدی مسولان استانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛تالاب قوریگل در 18 کیلومتری شمالغرب بستان‌آباد و 45 کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار گرفته که ارتفاع آن از سطح دریا 1890 متر می‌باشد. این تالاب دارای شکل هندسی نامنظم و دارای آب شیرین می‌باشد. منابع طبیعی تامین‌کننده آب این تالاب از آبهای جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیر زمینی است که در کف آن جریان دارند. با توجه به این که تالاب قوریگل جزو تالابهای بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می‌باشد و نیز زیستگاه شماری از پرندگان مهاجر آبزی و حمایت شده محسوب می‌شود، لذا دارای اهمیت ملی و بین‌المللی است و از کارکردهای اکولوژیکی آن، حفاظت به عنوان یک هدف اولیه و اصلی بر سایر بهره‌وریها مقدم می‌باشد. اما چند وقتی است که این تالاب با مشکل تامین آب دست و پنجه نرم می کند.بارش های کم برف و باران نیز بر مشکلات این تالاب افزوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریزگفت :آب تالاب قوری گل بستان آباد در مقایسه با پارسال 6 درصد کاهش یافته است .

قاسمی اعتبار لازم برای تامین آب و حل مشکلات این تالاب بین المللی را  60 میلیارد ریال اعلام  کرد و افزود :  اقدامات مناسبی در این تالاب صورت گرفته که ترمیم کانال آبرسانی ، مرمت جاده دسترسی به تالاب ، نصب دوربین‌های مدار بسته و احداث ساختمان برای سایت پرنده نگری از جمله این برنامه هاست .

مدیر کل مدیریت بحران استانداری  آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت :  نابودی تالاب بین المللی قوریگل اثر مخرب و جبران نا پذیری بر اکولوژیکی منطقه خواهد داشت .

ساعی افزود : حیات جانوری و پرندگان بومی وغیر بومی  وابسته به پویایی قوریگل است و شادابی این تالاب برای آینده منطقه بسیار حیاتی است.

وی  همچنین از آمادگی ستاد مدیریت بحران استان برای کمک به حل مشکلات تالاب قوریگل خبر داد و گفت:آمادگی داریم از اعتبارات ستاد بحران و ستاد احیای دریاچه ارومیه  برای حل مشکلات انتقال آب به تالاب کمک کنیم .

 فرماندار بستان آباد هم  با اشاره به اینکه تنها منبع تامین آب مورد نیاز تالاب از  کانال آبرسانی صبرلو چای است گفت : به علت وضعیت نامطلوب این کانال فقط 10درصد آب وارد آن  می‌شود و 90 درصد به هدر رفته یا توسط سود جویان مصرف می شود .

شکوهی افزود :  ظرفیت آب تالاب 4 میلیون و500 هزار متر مکعب  است  که متاسفانه هم اکنون در اثر خشکسالی  تنها 1میلیون و 600 هزار متر مکعب آب در ان باقی مانده است .

معاون محيط طبيعي اداره کل محيط زيست آذربايجان‌شرقي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز از احتمال خشک شدن تالاب قوري‌گل در صورت عدم رفع نواقص فني موجود در کانال آب‌رساني ارتفاعات سهند به تالاب خبر داد.

ميرمحسن حسني قمي افزود: اگر اشکالات فني‌ موجود در کانال آب‌رساني اين تالاب، در زمستان خشک منجر به قطعي آب نشود، آب تالاب خشک نخواهد شد؛ اما اگر در زمستان سخت، ايرادات فني کانال ارتفاعات سهند به تالاب حل نشود، احتمال خشکي آب تالاب وجود خواهد داشت.

وي گفت :حريم اکولوژيکي تالاب به عنوان منطقه شکار ممنوع بوده و به دليل جلوگيري از توسعه تعارضات(تصرفات)، قسمتي از حريم هيدرولوژيکي در شرق و شمال تالاب به منطقه حفاظت شده اضافه شده است.

قمی افزود: از نظر هيدرولوژيکي تالاب قوريگل يک تالاب آب شيرين با وسعت تقريبي 200 هکتار است که جزو تالاب بسته محسوب مي شود و از آب باران، رواناب‌ها و چشمه‌ها و همچنين ذوب برف‌هاي زمستاني (بزرگترين منبع تغذيه تالاب) تغذيه مي‌شود.

وي اظهار کرد: منطقه مجاور تالاب شامل استپ‌هاي نيمه خشک، سکونتهاي کوچک و زمينهاي کشاورزي است.

تالاب قوري گل ،جزو تالابهاي يوتروفيک با بار توليدي بالا است. متجاوز از 280 گونه گياهي درحوزه آبريز تالاب وجوددارد که شامل گونه هاي مرتعي اطراف تالاب،گونه هاي کنار تالابي ،بن درخاک،غوطه ور وشناور مي باشد.

حدود 111 گونه جانوري مهره دار مرتبط با آب شامل14 گونه خزنده، چهار گونه دوزيست،يک گونه ماهي و92 گونه پرنده درمنطقه وجود دارد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.