شهید نواب صفوی، زاده 1303 شمسی در خانواده ای روحانی و اصیل در خانه محقری در خانی آباد تهران است.

رهبر جنبش فداییان اسلام را بشناسید/ شهید نواب صفوی که بود؟به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می شود تا به انسان های برجسته ای در زمینه های گوناگونی از جمله انقلاب اسلامی که جزو شاخص ترین برهه های تاریخی کشورمان است، بر بخوریم. انسان های ارزشمندی که علاوه بر کتاب های موجود به تازگی مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» گویی زنده شده اند و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می کنند و یادآور اشخاص بزرگی هستند که در سرنوشت این مملکت نقش بسزایی داشته اند.

شهید سید مجتبی میرلوحی تهرانی معروف به نواب صفوی یکی از همین افراد است که «حسام نواب صفوی» در معمای شاه ایفای نقش او را عهده دار شده است. 

این شهید در طول حیاتش اقدامات اساسی را در زمینه های گوناگونی چون ملی شدن صنعت نفت داشته. فعالیت هایی که با تشکیل گروه «فداییان اسلام» به دست وی شکل گرفت و در حال حاضر همین موضوعات دستمایه قسمت های اخیر «معمای شاه» شده است.

شهید نواب صفوی، زاده 1303 شمسی در خانواده ای روحانی و اصیل در خانه  محقری در خانی آباد تهران است. وی  همزمان با درسش در يكی از مساجد خانی‌آباد نو به فراگيری دروس دينی نيز مشغول شد و پس از آن در سال ۱۳۲۲ به استخدام شركت نفت درآمد. 

مبارزه با جاهلین قلم به دست و موجودیت بخشی به «فداییان اسلام» 

از جمله فعالیت های نواب صفوی می توان به مبارزه وی با افرادی چون "احمد کسروی" که در بحبوحه جنگ جهانی دوم از طریق قلم جنگ نرمی را در کنار توپ و تانک به راه انداخته بودند، اشاره کرد. کسروی با هدف گرفتن اسلام و تشیع بسیاری از مقدسات را مورد توهین قرار داده بود و  نواب صفوی پس از تلاش بی ثمر برای منع وی از نگارش این آثار، سرانجام طبق حکم مهدورالدم بودن وی دست به اجرای این حکم زد ولی پیش از آن دستگیر شد.

وی پس از آزادی از زندان موجودیت فداییان اسلام را طی یك اعلامیه رسمی با جمله هوالعزیز و تیتر « دین و انتقام» اعلام كرد تا اینکه در نهایت یکی از شاگردان وی به نام حسین امامی درسال 1324کار نیمه تمام استاد را به سرانجام رساند.

همچنین برداشتن موانعی چون عبدالحسین هژیر، علی رزم ‏آرا و حسین علاء توسط فداییان اسلام ازجمله فعالیت‏‌های سیاسی این گروه به رهبری نواب صفوی بود؛ اقداماتی که برخی از آن ها چون مرگ رزم آرا نخست وزیر شاه در زمان مصدق تاثیر بسزایی در جهت ملی شدن صنعت نفت داشت.

زندان مصدق میزبان نواب صفوی می شود

نواب صفوی در دوران مصدق در پی عدم عمل به احکام اسلامی توسط مصدق معترض می شود و در همان زمان با انتشار کتابی با عنوان «جامعه و حكومت اسلامی»  مواردی را مطرح می کند که با عقاید مصدق سازگار نبوده و به همین جهت پس از آن در سال 1330 از سوی مأموران آگاهی دستگیر و زندانی و بعد از مدتی باحمایت علما آزاد می شود.

وی بعد از آن در سال 1332 برای حمایت از مردم فلسطین به بیت المقدس می رود و بعد از بازگشت به ایران درحالی که پس از کودتای28مرداد به همراه فداییان اسلام همچنان به فعالیت هایش ادامه می داد، در اول آذر 1334، به همراه جمعی دیگر از فداییان اسلام دستگیر و در یك محاكمه با سید محمد واحدی و مظفر ذوالقدر محكوم به اعدام می شوند. 

پس از آن در صبحدم بیست و هفتم دیماه سال1334 مصادف با 3 جمادی الثانی سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) جلادان پهلوی دست به اجرای حکم شاه زدند و نواب صفوی به همراه عده ای از یارانش راهی دیار باقی شدند.


گزارش از فاطمه شهدوست

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار