مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز (یکشنبه 23 آبان) برگزار شد.

حضور بانوان در مسئولیت‌های مدیریتی لازم است/ سلطانی‌فر میراث فرهنگی را از وضعیت نابهنجار به امروز رساندبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم معارفه «زهرا احمدی‌پور»، رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تودیع «مسعود سلطانی‌فر»، رئیس سابق این سازمان و وزیر کنونی ورزش و جوانان  امروز در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یا حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: از زحمات سلطانی‌فر تشکر می‌کنیم که در مدت سه سال کارهای خوبی را انجام داده است. امیدوارم در ماموریت دیگر خود هم کارهای بزرگی انجام دهد.
 
وی ادامه داد: از همه همکاران میراث فرهنگی می‌خواهم نهایت همکاری را با خانم احمدی‌پور داشته باشد. ایشان کارهای پژوهشی مدیریتی مختلفی در حوزه‌های مختلف انجام دادند. حضور بانوان در مسئولیت‌های دولتی به یک تحول جدی بدل شده است. امروز باید گفت که حضور آنها در بحث مدیریتی مفید و لازم است.

وی عنوان کرد: در هر سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  فعالیت‌های خوبی را شاهد هستیم. این سه سازمان با ادغام توانستند تاثیرات خوبی بر همدیگر بگذارند. صاحبنظرانی که در این سه حوزه فعالیت می‌کنند، مسئولیت سنگینی دارند.

در این مراسم همچنین، سلطانی‌فر رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: سیاست مهم دولت یازدهم در این سازمان، مبارزه با فساد سازمان یافته شرکت های وابسته بود.

وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین پرونده‌ها متعلق به «شرکت توسعه گردشگری» یک شرکت صوری در دولت گذشته بود که با هزینه کمتر از 500 میلیون تومان برای احداث سه مجموعه سرمایه‌گذاری کرده بودند و در نهایت با طرح شکایتی 138 میلیارد تومان از دولت مطالبه کردند.

سلطانی فر ادامه داد: در 33 ماه گذشته با تلاش دولتمردان و همکاری رئیس دیوان عالی کشور و قوه قضائیه، موفق شدیم مشکلات پروژه مسعودیه را برطرف کنیم.

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: با همکاری سازمان های بازرسی و قضایی کشور در یک ماراتن سنگین، دو هفته قبل موفق شدیم حکم تبرئه را بر مبنای ماده 18 دریافت و از این فساد گسترده مالی به طور قاطع جلوگیری کنیم. زمانی که در این حوزه کار خود را شروع کردم، نخستین محور ما این بود با توجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حدود ۱۰ سال گرفتار سیاسی‌کاری شده بود، از این هیاهو و جنجال‌سازی‌ها دور نگه داشته شود و صرفا کار تخصصی انجام دهد. فکر می‌کنم در این بخش موفقیت زیادی داشتیم و سازمان را تخصصی و  حرفه ای اداره کردیم. شاید کمترین نیروها را از بیرون این سازمان به کار گرفتم و همیشه نگاهم به استفاده از نیروهای داخلی بود.

وی ادامه داد: من در زمانی که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بودم، تقریبا در هفته دو یا سه بار سفر استانی داشتم و از نزدیک مسائل را پیگیری می‌کردم. در این مدت ۳۶ هتل چهار و پنج ستاره به ظرفیت قبل اضافه شد و تا پایان دولت دوم آقای روحانی، ۱۷۰ هتل چهار و پنج ستاره دیگر آماده خواهد شد.
 
رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: فکر می‌کردیم این سازمان علاوه بر مسئولیت فرهنگی دارای ظرفیت در رشد اقتصادی است. بنابراین همزمان با ابلاغ سیاست مقام معظم رهبری در این‌باره، پروژه‌هایی در این راستا آغاز شد که طرح اشتغال ضربتی از آن جمله است.

سلطانی فر ادامه داد: هیچ سازمان و وزارتخانه‌ای وجود ندارد که در ۱۰ درصد از ۴۳۵ شهرستان، اداره مستقل داشته باشد. روزی که به این سازمان آمدم، در بیش از ۲۰۰ شهر حتی یک نفر هم نداشتیم؛ در حالی که باید میراث فرهنگی را حفظ می‌کردیم، صنایع دستی را ترویج و گردشگری را نیز توسعه می‌دادیم؛ اما اکنون ۱۹۶ اداره مستقل داریم.

سید محمد بهشتی در این مراسم اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی در زمان تحویل به محمدعلی نجفی و در ادامه مسعود سلطانی‌فر نخست یک بیمار اورژانسی و صدمه دیده و زخم خورده بود، اما  حالا خیال‌مان راحت است که این سازمان فرهنگی دوره سخت را گذراند و حالا باید به بخش منتقل شود تا به طور کامل مداوا گردد.

بهشتی درباره  بخش‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در این سه حوزه موضوعات مختلفی وجود دارد. از سوی دیگر سه موضوع حقوق بشر، محیط زیست و میراث فرهنگی در جهان وجود دارد که اگر هر کشوری به آن‌ها اهمیت دهد، نشانه توسعه یافتگی کشورهاست که این سه شاخه نشان می‌دهد توسعه یافتگی، فرهیختگی و جایگاه اصلی کشورها کجاست.

این صنعت علاوه‌ بر اینکه در ایجاد اشتغال و درآمدزایی اهمیت دارد، در دیپلماسی عمومی نیز بسیار مهم است؛ چون هیچ چیز به اندازه گردشگری نمی‌تواند تصویر واقعی ایران را نشان دهد. این در حالیست که ما از تصویری که قبلا از ایران به دنیا نشان داده شده خسارت‌های زیادی دیدیم.
 
در ادامه شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: شهادت می‌دهم سلطانی‌فر ۳ سال شبانه روز کار کرد و میراث فرهنگی از وضعیت نابهنجار به امروز رساند. امروز بودجه این سازمان ۴۵۷ درصد افزایش داشته است. همچنین بودجه تملک و دارایی ۳۱۴ درصد با افزایش مواجه شد و از سوی دیگر تعداد ۴۳ اداره میراث فرهنگی در کل کشور به ۱۹۶ اداره در سطح شهرستان‌ها ارتقاء پیدا کرد.
 
«شیرکوند» با اشاره به وارد کردن چهار مجموعه و گنجینه تاریخی از کشورهای مختلف به ایران که پیش از انقلاب به صورت غیرقانونی خارج شده بود، به آمار ثبت جهانی و ثبت‌های ملی در کشور در طول سه سال گذشته اشاره و تأکید کرد: امروز ایران در یونسکو رتبه ۱۱ را از آنِ خود کرده است.
 
او در ادامه به ایجاد هیأت امنا برای پایگاه‌های جهانی و به عضویت درآمدن ۱۲۰ هزار انجمن میراث فرهنگی در کشور اشاره کرد و افزود: چهار شهر جهانی صنایع دستی با توجه به شاخص‌های اقتصادی صنایع دستی و فروش داخلی انتخاب و تقدیر شدند.
 
او در ادامه به رشد سالیانه ۲۴ درصدی صادرات اشاره کرد و گفت:‌ از این محل ۴۱۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌ایم.
 
شیرکوند در ادامه به افزایش چهار برابری ورود گردشگران خارجی تأکید کرد و گفت: رشد متوسط در این زمینه ۱۰ درصد و دو برابر رشد جهانی است. همچنین ۷.۵ میلیون دلار درآمد در این زمینه کسب کردیم.
 
معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی همچنین به آماده شدن ۱۲۵ هتل چهار و پنج ستاره در کشور برای بهره‌برداری اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳۰ هتل به بهره‌برداری رسیده و امسال ۱۵ هتل چهار و پنج ستاره دیگر نیز به بهره‌برداری می‌رسد.


 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.