وزیر بهداشت و درمان کشور گفت: 20 درصد مواد غذایی سنتی سالم نیستند که باید احکام بازدارنده و جدی برای مقابله با تقلبات غذایی صادر شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در حاشیه افتتاح دو طرح آلاینده‌های غذایی و طرح غربالگری متابولیک کودکان در پژوهشکده نیایش در جمع خبرنگاران با اشاره به مجری بودن دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: این دو پروژه با همکاری و حمایت مالی معاونت علمی فناوری انجام شده است و طی آن تشخیص آلاینده‌های غذا و آب و تقلبات ناشی از آن و همچنین تشخیص غربالگری اختلالات متابولیک که متأسفانه در کشور آمارش بالاست انجام می‌شود.

وی بیان کرد: برای هر بیمار متابولیک سالانه 600 میلیون تومان زنده مانند این افراد وزارت بهداشت هزینه می‌کند و در زمینه تشخیص تقلبات در حوزه‌های غذایی سازمان غذا و دارو و دولت حمایت خوبی در این زمینه می‌کند و دستگاه قضایی نیز حساسیت خاصی نسبت به آن دارد.

هاشمی ادامه داد: تقلبات در غذا در همه جا وجود دارد و این باید هوشیارتر عمل کنیم و با تجویز بیشتر دستگاه‌ها مراقب این تقلبات باشیم همچنین دستگاه قضا باید احکام بازدارنده یا را برای مقابله با انواع تقلبات صادر کند.

حمایت 60 میلیارد تومانی معاونت علمی از پروژه‌های تشخیص آلایندگی غذا و غربالگری بیماران متابولیک
در ادامه سورنا ستاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: کار معاونت علمی جا انداختن تکنولوژی در طرح‌های کلان ملی و سرعت بخشیدن به تشخیص بیماران متابولیک است.

وی بیان کرد: در حوزه غذا ما دچار کمبودهای بسیاری در زمینه تشخیص تقلبات داشتیم که معاونت علمی طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده قرار است 13 مرکز در 13 استان را که هر یک با هدف خاصی راه‌اندازی شده است مجهز کند.

ستاری ادامه داد: در این زمینه همکاری‌های خوبی با دنیا داشتیم و شرایط کشور پس از برجام سبب انتقال دانش تکنولوژی به کشورمان شد.

وی عنوان کرد: پروژه در سال 91 با بودجه‌ای در حدود 6 میلیارد تومان استارت زده شد اما اکنون برای تجهیز آزمایشگاه‌ها پولی در حدود 60 میلیارد تومان برآورد و اعتبارسنجی شده است.

معاونت علمی فناوری ادامه داد: تشخیص آلاینده‌ها و غربالگری بیماران متابولیک موضوع جدی برای سلامت مردم و صادرات است و به دلیل اینکه صادرکنندگان ما نسبت به مواد غذایی آشنایی کامل ندارد محصولات غذایی‌شان در نظام صادرات برگشت داده می‌شود.

وی گفت: این طرح‌ها در قالب شرکت‌های دانش بنیان به یک فعالیت اقتصادی تبدیل شده است و من امیدوارم روزی تمام نوزادان در آزمایشگاه‌های خصوصی و مجهز و در داخل همین شرکت‌ها اختلالات متابولیک‌شان تشخیص داده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.