وزیر بهداشت گفت: تشکیل پرونده الکترونیکی در کشور به نفع نظام سلامت است و امروزه متأسفانه اخلاق قربانی قدرت، ثروت و حسادت شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم راه‌اندازی تشخیص تقلبات آلایندگی غذا و کشت غربالگری اختلالات بیماران متابولیک نوزادان در پژوهشکده نیایش با اشاره به سلامت مردم و پیشگیری از تقلبات و آلایندگی در غذا اظهار داشت: این طرح برای غربالگری بیماران متابولیک مخصوص کودکان است و ما در کشور متأسفانه مشکلات زیادی در خصوص غذا داریم و توانمندی‌های ما در حد متوسط است که با تمام این موارد از نیروی انسانی و تجهیزات خوبی به حد کافی برخوردار نبوده و قوانین ما به طور کامل بازدارنده نیست.

وی بیان کرد: مردم به وزارت بهداشت اعتماد دارند و ما باید این اعتماد را حفظ کنیم و شایعاتی که در مورد غذا و دارو زیاد است را به طور جدی به آنها رسیدگی کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از مشکلات غربی‌ها تخلفات غذایی است افزود: با مراقبت بیشتر و اطلاع رسانی به موقع و مقابله با شایعات باید اعتماد مردم را به خودمان حفظ کنیم و ما به عنوان مجری و دستگاه قضا به عنوان بازدارنده باید به خوبی وظایف خود را انجام دهیم و وزارت بهداشت در همی راستا به عنوان ضابط قضایی به پرونده ها رسیدگی کند و در طرف دوم احکام صادره باید بازدارنده باشد.

هاشمی با بیان اینکه اگر خلل قانونی در صدور احکام بازدارنده وجود دارد باید به وسیله دستگاه قضا برطرف شود، افزود: 7 درصد غذاهای صنعتی و متأسفانه 20 درصد از غذاهای سنتی در کشت‌های آلایندگی مردود می‌شوند و در مواد لبنی مردم باید مراقبت بیشتری داشته باشند به طوری که در کشورمان مردم علاقمند به غذای سالم بوده و حکومت باید سلامت غذای آنها را تأمین کند.

وی ادامه داد: ‌وظیفه ما کار اجرایی در حوزه غذا و دارو، ابزار و آزمایشگاه‌ها است و ما در طی سه سال گذشته سعی کرده‌‌ایم که آزمایشگاه‌ها را مجهز کنیم و در این زمینه تلاش‌های خوبی صورت گرفته اما باید توانمان را برای خدمت به مردم دو چندان کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در اوایل امسال 750 چاه آب دچار آلودگی شده بود، تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به صورت شجاعانه در زمینه آلودگی برخی چاه‌های آب ورود پیدا کرد و شخص رییس جمهور در مقوله آب، غذا و هوا پیگیری جدی را در طول مدت زمان آلودگی داشته است که با بستن چاه‌های مذکور این مشکل برطرف شد.

هاشمی با بیان اینکه بر طبق گفته رئیس جمهور هیچ چیزی در حوزه آب غذا و هوا نباید از مردم مخفی بماند،‌ ابراز داشت: محیط زیست و سلامت جزو اولویت‌های اصلی دولت است و افراد سودجو باید به دستگاه‌های قضایی معرفی شوند زیرا شماها امین مردم هستید و در این امانت باید نهایت امانتداری را خرج کنید.

وی با بیان اینکه ‌امروزه متأسفانه اخلاق قربانی قدرت، ثروت و حسادت شده است، تأکید کرد: امسال یک میلیون و 570 هزار نفر نوزاد در کشور به دنیا آمدند که از این تعداد 4 هزار نفر مبتلا به اختلالات متابولیک متولد شدند اما به طور کلی بیماران مبتلا به اختلالات متابولیک بالغ بر 6 هزار نفرند.

وزیر بهداشت ادامه داد: امسال 12 میلیون کودک در تست غربالگری شرکت کرده‌اند و 38 نوع بیماری در روش‌های تشخیص اختلالات متابولیک افزوده شده است.

هاشمی یادآور شد: مردم انتظار دارند که مشکلات سلامتی شان برطرف شود و امروزه باید علم و تجربه به کمک اجرای نظام سلامت بیایند و  اگر همگی کمک کنند شبکه بهداشت 15 سال طول می‌کشد تا به سرانجام برسد.

هاشمی با انتقاد از مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، تاكيد كرد: نظام سلامت كارآمد نياز به ابزار دارد و براي داشتن نظام سلامتي كارآمد بايد 15 تا 20 سال زمان گذاشت اما براي برخي افراد متاسفم كه با وجود آگاهي از مشكلات گذشته بهداشت و درمان در كشور، از پرداختن به آن طفره می‌روند و همگام با انتظارات مردم مشكلات ما را حل نمی‌كنند.

وی گفت: شبکه بهداشت برای پیشگیری ضرورت دارد و ایجاد پرونده الکترونیکی به نفع سلامت مردم است که متأسفانه بعضی از افراد چوب لای چرخشان می‌‌گذارند و کسانی که قدرت در دستشان است کمک زیادی به ما نمی‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.