اما و اگرهای تنظیم بازار مرغ امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مسئولین مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی وضعیت تنظیم بازاربه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کمالی مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی حاج اکبری قمی تولید کننده مرغ گوشتی و امینی مدیر کل پرورش طیور وزارت جهاد کشاورزی امشب 7 اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی اما و اگرهای تنظیم بازار مرغ پرداختند.

حاج اکبری قمی تولید کننده مرغ گوشتی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که چرا هزینه های تولید کنندگان مرغ گوشتی بالا است گفت: البته هزینه ها نسبت به سال های گذشته شرایط بهتری پیدا کرده است.

این تولید کننده با بیان این که قیمت ها سقوط خوبی داشته است افزود: طی یکی دو هفته گذشته قیمت ذرت به صورت محسوس افزایش داشته است

وی با اشاره به این که   امروزه مرغ زنده 3 هزار تومان به فروش می رود اظهار داشت: این رقم برای ده سال پیش است.

امینی در ادامه برنامه با اشاره به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در این راستا گفت: بهینه سازی مصرف سوخت و مکانیزه کردن طرح های مرغ داری باید مورد لحاظ قرار بگیرد.

 تولید باید از وضعیت جزیره ای خارج شود

وی با اشاره به این که تولید باید از وضعیت جزیره ای خارج شود افزود: باید اصلاح فضای کسب و کار را داشته باشیم.

 حدود 15 درصد تولیدات کشور در قالب اصلاح فضای کسب و کار است

مدیر کل پرورش طیور وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در حال حاضر حدود 15 درصد تولیدات کشور در قالب اصلاح فضای کسب و کار انجام می شود ادامه داد: تولید باید قابلیت رقابت پذیری داشته باشد تا بتوانیم صادرات خوبی داشته باشیم.

امینی با اشاره به این که بر اساس مصرف داخل و ذخایر استراتژیک باید صادرات صورت گیرد گفت: واردات در کارگوه برنامه ریزی با حضور بخش تولید صورت می گیرد.

محمدعلی کمالی مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغ داران گوشتی کشور طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که وزارت جهاد با همکاری اتحادیه سراسری اقدام به واردات می کند گفت: باید بتوانیم شعار خودکفایی را عملیاتی کنیم.

 امینی مدیر کل دفتر امور طیور اظهار داشت: در حال حاضر آن چه که با همکاری اتحادیه ها و انجمن صنفی کشتارگاه انجام م یدهیم این است که مدیریتی را با حضور سازمان میادین در میادین میوه و تره بار اجرا کنیم.

حاج اکبر قمی تولید کننده مرغ گوشتی با بیان این که طبق نظام دامپروری شرکت پشتیبانی امور دام که زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است باید از تولید کنندگان حمایت کند متاسفانه علی رغم فلسفه وجودی این شرکت که پشتیبانی از امور دام و حمایت کنندگان است هیچ حمایتی از تولیدکننده صورت نمی گیرد لذا باید ساختارش عوض شود یا منحل گردد و کار به بخش خصوصی واگذار شود.

شرکت پشتیبانی امور دام وظیفه تنظیم بازار را دارد

امینی مدیر کل امور طیور در پاسخ به این تولید کننده مرغ گوشتی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام موظف است در شرایطی که بازار نوسان پیدا می کند مازاد تولید را بر اساس دستورالعملی که تعیین کرده از مرغدار خرید کند ضمن این که قرار شده است که دیگر شرکت از انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه و بخش تولید خرید نکند.

کمالی مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغ داران گوشتی کشور نیز درباره علت این که چرا قرار شده شرکت پشتیبانی امور دام دیگر خریدی  از تولید کننده انجام ندهد اظهار داشت: بحث ما این است که دولت به وسیله شرکت پشتیبانی وارد بازار کالای کاملاض رقابتی شده در حالی که کالای رقابتی در یک بازار واقعی باید تعیین قیمت شود و زمانی که دولت به اسم شرکت پشتیبانی وارد این بازار می شود نتوانسته موفق عمل کند و مشکلات تولید همچنان پابرجا است لذا به نظر می رسد که دولت باید هزینه را به شکل دیگری انجام دهد.

کمالی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد تولید کننده مرغ در کشور ورشکست شده اند بیان داشت: واقعیت این است زمانی که هزینه تولید یک کیلو مرغ زنده نزدیک به 4 هزار و 200 تومان است معلوم است که صنعت تولید مرغ دچار ناپایداری شود.

وی تصریح کرد: اگر سیستم دولتی می خواهد حمایتی صورت دهد باید به تدریج ساختارهای دولتی را کوچک و ساختارهای بخش خصوصی را تقویت کند که این اقدام هنوز صورت نگرفته است.

 وزن مرغ استاندارد 1 کیلو 200 تا 1 کیلو و 600 گرم است

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغ داران گوشت داران کشور اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که دولت هزینه ای را به صورت مشوق صادراتی در اختیار این صنعت قرار دهد تا این صنعت بتواند در خارج از کشور برای خود بازار ایجاد کند.

حاج اکبر قمی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سوال که چرا مرغ ما اضافه وزن دارد در حالی که وزن استاندارد مرغ در سراسر دنیا 1 کیلو 200 تا 1 کیلو و 600 گرم است گفت: هیچ مانعی بر سر این که ما مرغ یک کیلو و نیم تولید کنیم وجود ندارد و مرغداران آماده هستند که ظرف 48 ساعت مرغ سایر که وزنی بین 1 کیلو و 200 تا 1 کیلو و 600 گرم را دارد در ایران نیز تولید کنند.

وی یادآور شد: این یک ساختار اشتباه در ایران است که 30 سال پیش بنیان گذاشته شد و افرادی ظرفیت تولید را آنقدر بالا بردند تا بتوانند خوب نهاده و واکسن های خارجی را به کشور وارد کنند.

این تولید کننده مرغ گوشتی با تاکید بر این که باید جلوی این قضیه را گرفت اظهار داشت: مرغی که وزن یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 600 گرم را دارد در کشتارش رعایت خیلی از مسائل بهداشتی صورت می گیرد و سبب می شود که مرغ با کیفیتی وارد بازار شود اما همان طور که گفته شد مرغی که 3 کیلو وزن دارد این اضافه وزن به نفع وارد کننده است.

امینی مدیر کل دفتر امور طیور نیز با بیان این که بحث کاهش وزن مرغ مورد تایید ما نیز قرار دارد گفت: یک سری موانع بر سرکاهش وزن کشتار وجود داشت که برطرف کردیم و در حال حاضر نیز با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور اقدامات خوبی در حال انجام است.

کمالی مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور نیز در همین باره بیان داشت: علت این که مرغ های ما افزایش وزن دارند این است که هدف تولید داخل بوده و نگاهی به خارج از کشور نداشته است ضمن این که در حلقه های زنجیره های تولید تا مصرف یک عده واسطه هستند که مرغ را از مرغدار می خرند و در کشتارگاه ها کشتار می کنند و در بازار توزیع می کنند و قیمت بالاتری برای مرغ سنگین می پردازند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار