کرمانشاه؛

تغییر اقلیم و آب وهوایی مانع ترمیم منابع آبی زیرزمینی می‌شود

سالانه بیش از یک میلیون مترمکعب اضافه برداشت از منابع آبی زیرزمینی استان انجام می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ کیاست امیریان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: پتانسیل منابع آب زیرزمینی استان کرمانشاه را 1.3 میلیارد متر مکعب برآورد کرد و ادامه داد: هم اکنون برداشت ما از این منابع حدود 1.4 میلیارد متر مکعب است و این میزان برداشت، سالانه بیش از یک میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی را دچار نقصان می‌کند.

وی ادامه داد: این در حالیست که ما در چندساله اخیر شاهد کاهش بارش‌ها به دلیل تغییر اقلیم و آب وهوایی کشور نیز بوده‌ایم که مانع ترمیم منابع آبی زیرزمینی می‌شود. در استان کرمانشاه طی 20 ساله اخیر یازده سال افت ریزش‌های جوی را داشتیم.

امیریان بهره‌وری پایین را از دیگر دلایل آسیب به منابع آبی استان دانست و تصریح کرد: هم اکنون 92 درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی است که با وجود مصرف بالا، بهره‌وری خوبی در این بخش نداریم. سهم مصارف خانگی از منابع آبی استان نیز شش درصد و سهم بخش صنعت نیز دو درصد است.

وی سپس به اقدامات شرکت آب منطقه‌ای استان درسال جاری برای اجرای طرح احیاء وتعادل بخشی آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و افزود: تاکنون 33 جلسه شورای حفاظت در استان کرمانشاه برگزار شده که نتیجه آن انسداد بیش از 320 حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای سال 95، نصب 1200 دستگاه کنتور هوشمند، توقیف بیش از 150 دستگاه حفاری غیرمجاز و در دست اجرا بودن طرح‌های تغذیه مصنوعی است.


انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، تغییر ، ترمیم ، منابع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.