طرح واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری واکسیناسیون در 150 روستای استان سمنان اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ؛ علی جاویدپور رئیس اداره مدیریت و بهداشت بیماری‌های طیور، دام، زنبورعسل و کرم ابریشم دامپزشکی استان سمنان از اجرای طرح واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری واکسیناسیون در 150 روستای این استان خبر داد و گفت: این طرح ملی قرار است که آذرماه در 12 استان کشور و از جمله سمنان اجرایی شود.

علی جاویدپور با بیان اینکه این طرح در استان سمنان با همکاری و مشارکت بسیج سازندگی اجرا می‌شود افزود: بیش از 90 اکیب در اجرای این طرح در روستاهای استان سمنان مشارکت دارند.

وی با اشاره به نقش مهم اجرای این طرح، تصریح کرد: اجرایی شدن این طرح ملی که با محوریت ارائه خدمات بهداشتی در مناطق محروم و روستایی اجرایی می‌شود، علاوه بر کنترل بیماری‌ها و ارتقاء سطح سلامت، کمک بسیار زیادی به اقتصاد روستاییان می‌کند.

جاویدپور بسترسازی برای بهبود صادرات غیرنفتی و خصوصا صادرات دام و طیور را از اهداف این طرح ملی برشمرد و اعلام کرد: با اجرایی شدن فاز اول طرح واکسیناسیون طیور روستایی بیش از 14 میلیون قطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه می‌شوند.

رئیس اداره مدیریت و بهداشت بیماری‌های طیور، دام، زنبورعسل و کرم ابریشم دامپزشکی استان با بیان اینکه تامین واکسن، تهیه تجهیزات، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و پشتیبانی این طرح از طریق دامپزشکی استان انجام می‌شود افزود: نیروهای بسیج سازندگی نیز که پیش از اجرای طرح، آموزش‌های لازم را فراگرفتند در اجرای طرح مشارکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این بیماری در گذشته آسیب‌های جدی به مرغداران و روستایی‌ها وارد کرده گفت: پرندگان بومی و روستایی مخازن مهم ویروس نیوکاسل هستند. به عبارتی این پرندگان و طیور در بسیاری از موارد بدون بروز تلفات یا نشانه‌ای از بیماری و یا پس از بهبود به مخزن ویروس تبدیل شده و آن را به سایر پرندگان و از جمله جمعیت بسار بالای طیور صنعتی منتقل می‌کنن از همین رو کنترل بیماری در طیور روستایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/ م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.