طرح ملی رایگان واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل از پنجم آذر 95 اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، رئیس اداره بهداشت و ومدیریت و بیماری های طیور دامپزشکی استان سمنان گفت: این طرح ملی با 90 تیم در 150 روستای استان از پنجم آذر 95 با مشارکت بسیج سازندگی اجرا می شود.
علی جاوید پور افزود: این طرح ملی با سه گروه عملیاتی، نظارتی، پشتیبانی و همزمان با 12 استان منتخب کشور روز بسیج مستضعفین آغاز می شود.
وی خاطرنشان کرد: در قالب اجرای این طرح، تامین واکسن، تهیه تجهیزات و مطالب آموزشی، از طریق اداره کل دامپژشکی استان سمنان انجام می شود.
وی یکی از اهداف واکسینه کردن طیور روستایی را توسعه خدمات دامپزشکی در روستاها و پیشگیری از خسارات به طیور دانست وافزود: طرح ملی رایگان واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل نمایش مقتدرانه نقش فعالیت بسیج در اقتصاد مقاومتی و حرکت عظیمی در امنیت غذایی است.
 رئیس اداره بهداشت و بیماری های طیور دامپزشکی استان سمنان بیان داشت: با اجرایی شدن این طرح بیش از 800 هزار قطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در روستاهای استان سمنان واکسینه می شوند.
وی با بیان این که این طرح با مشارکت بسیج سازندگی و بسیجیان دانش آموخته در استان سمنان اجرا می شود، افزود: در این طرح 35 درصد مشارکت بسیجیان در مقاطع تحصیلی دیپلم، 10 درصد فوق دیپلم، 20 درصد کارشناسی، پنج درصد تحصیلات تکمیلی، پنج درصد دانشجو، و هفت درصد دانش آموز و 18 درصد دکتری تشکیل می دهند.
وی خاطرنشان کرد: واکسینه شدن طیور روستایی مانع از انتقال ویروس نیوکاسل به طیور شهری و صنعتی می شود و از هزینه های ناشی از شیوع این بیماری در مراکز طیور جلوگیری می کند.
جاوید پور گفت: این واکسیناسیون به صورت آشامیدنی برای طیور است و تولید این واکسن در داخل کشور انجام می شود که در برابر حرارت مقاوم است.
رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی استان سمنان گفت: با هم افزایی مسوولان استان شاهد توسعه خدمات هر چه بیشتر این طرح خواهیم بود.
گفتنی است ، عامل بیماری نیوکاسل در طیور، ویروس پارامیکزو است که به خوبی در جنین تخم مرغ رشد و تکثیر دارد، لاشه کشتاری، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده، منشاء اصلی انتقال ویروس هستند و این بیماری دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.
انتهای پیام / ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.