معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید سرانه مطالعه در این استان با 69 دقیقه از میانگین کشوری پایین‌تر است.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ براساس آخرین آمارها، سرانه مطالعه در ایران 75 دقیقه و 34 ثانیه محاسبه شده که 15دقیقه و 17 ثانیه به کتاب، 21 دقیقه و 31 ثانیه برای قرآن و ادعیه، 32 دقیقه و 36 ثانیه روزنامه و پنج دقیقه و 42 ثانیه به نشریه‌خوانی اختصاص پیدا کرده است.

این آمارها هر 2 فضای مجازی و فیزیکی را شامل می‌شود.

فتاح محمدی در آیین تجلیل از کتابداران و فعالان کتاب و کتاب‌خوانی با اظهار تأسف از پایین بودن سرانه مطالعه در استان، گفت: مبنای تعلیم و تربیت در جامعه کتاب است و کتاب خوانی منجر به دانایی می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که زمینه بالابردن سرانه مطالعه با همکاری کتابداران، دستگاه فرهنگی و رسانه‌ها و مطبوعات در استان فراهم شود.

اداره کل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد 68 باب کتابخانه را زیر پوشش دارد که از این تعداد 62 باب عمومی نهادی و شش باب نیز مشارکتی است.

افزون بر 37 هزار نفر عضو 68 باب کتابخانه کهگیلویه و بویراحمد هستند که از این تعداد 35 هزار و 400 نفر در کتابخانه‌های عمومی نهادی و یک هزار و 600 نفر نیز در کتابخانه‌های مشارکتی استان عضویت دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به گسترش فضای مجازی در جامعه گفت: فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین کتاب در جامعه شود اما می‌توانیم از فضای مجازی برای افزایش مطالعه کتاب بهره ببریم.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد در این آیین با تجلیل از کتابداران استان گفت: اثرگذارترین و مهمترین راه مقابله با جنگ نرم دشمن مطالعه و بالابردن سطح دانش و بینش است.

تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی نهادی و مشارکتی کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب 557 هزار و 117 و 26 هزار و 450 نسخه است.

براساس آمار موجود به ازای هر 100 نفر از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد افزون بر 88 نسخه کتاب در کتابخانه‌های این استان وجود دارد.

در این آیین از 15 کتابدار و فعالان کتاب و کتاب‌خوانی در استان کهگیلویه و بویراحمد تجلیل شد.

در پایان این آیین از کتاب‌های 'خطبه در اسارت' نوشته علی آل‌بویه و 'بایدها و نبایدهای اقتصادی و اجتماعی در ورزش' نوشته هجیر مندنی‌پور رونمایی شد.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.