تبریز؛

تولید 50 هزار تُن کشمش تا پایان امسال در بناب

فرماندار بناب از تولید 50 هزار تُن کشمش در این شهرستان تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛فرج‌اللهی در جلسه نشست مشترک کمیته راهبری و کار گروه توسعه روستایی و عشایر آذربایجان‌شرقی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه طبق سیاست‌های ابلاغی ستاد فرماندهی کشور به استان و تاکیدات استاندار جلسات فراوانی تشکیل و مصوبات صورت گرفت و شاهد رشد و توسعه گسترده شدیم، گفت: کارخانه فرآوری سیلیس در روستای «القو» در این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت:این توسعه‌ها در سه بخش بسیار مهم رفع موانع تولید، پرداخت سرمایه در گردش، تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری بوده است.

وی اضافه کرد: روستاها زمانی مرکز تولید بودند و با مرور زمان با روبه‌رو شدن مشکل در اکثر شهرستان‌ها استان این موضوع مورد توجه قرار گرفته و در قالب سند و تدبیر اهمیت یافت.

فرماندار بناب با اشاره به اینکه در طی این دو و نیم سال در بناب سه بخش کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری برنامه‌ریزی شده است، افزود: یک هزار و 454 هکتار با اعتبار 15 میلیارد و 750 میلیون تومان به آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای مجهز شده‌ است.

وی همچنین به تبدیل کانال‌های سنتی به بتنی اشاره کرد و گفت: در تغییر الگوی کشت به غیر از گندم در بناب 2 هزار هکتار پیاز کاشته شده بود که در این دو و نیم سال این میزان را به اندازه 300 هکتار کاهش دادیم و به جای پیاز به کاشین زعفران در 33 هکتار روی آورده شده است.

فرج‌الهی، اهمیت کشت گیاهان دارویی و گل محمدی را مؤثر دانست و تبیین کرد: در این زمان که در بحران شدید آب به سر می‌بریم کاشت محصول پر آب پیاز نامناسب بوده و کشت جایگزین آن پسته، گیاهان دارویی و محصولات کم آب است.

وی با بیان اینکه در صنعت بناب در حوزه صنعت کارهایی انجام داده است، ایجاد کارخانه فر،وری سیلیس در روستای «آلقو» و همچنین انتخاب سه روستا در بناب به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی از جمله فعالیت‌ها در راستا اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی افزود: کارخانه فرآوری سلیس در فاز اول روزانه 1500 تن سلیس را دانه بندی و در فاز دوم نیز با تولید محصول میکرو نیزه (پودر سیلیس)مواد اولیه کارخانجات شیشه سازی شمالغرب کشور را تامین خواهد کرد.

فرماندار بناب تشریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تبدیل انگور تولیدی کشاورزان به کشمش با ارتقای تکنولوژی سرمایه‌گذاری و اختصاص 20 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی کشمش تولیدی خواهیم داشت.

وی بیان کرد: 16 واحد از 18 واحد خشکبار بناب با 20 میلیارد تومان اعتبار صرف شده مجهز به تکنولوژی جدید هستند.

فرج‌اللهی توضیح داد: تلاش می‌کنیم تا پایان سال پنجاه هزار تُن کشمش تا پایان سال جاری تولید داشته باشیم که تا به امروز 21 هزار تُن خشکبار در 6 ماهه اول داشتیم.

وی، ایجاد مزرعه پرورش شتر مرغ و تولید قارچ در بناب را یادآور شد و افزود: همچنین مرکز تحقیقات بوقلمون کشور در شهرستان بناب برای اصلاح‌نژاد و معرفی به روستائیان افتتاح شد.

فرماندار بناب، عدم استقبال مردم روستاها از مشارکت در کارهای اشتغال‌زایی و گروهی و تعاونی و تمایل بیشتر به انفرادی از موانع و مشکلات اصلی بیان کرد و ادامه داد: مشکل ضمانت‌نامه، عدم ارائه تسهیلات مناسب به بخش دامداری، بوروکراسی اداری در صدور پروانه‌ها از جمله موانع برای توسعه روستاها و همچنین شهرها هستند.

وی در ارائه پیشنهادی مبنی بر اینکه بانکی مخصوص روستائیان افتتاح شود می‌توان بیشتر مشکلات را بر طرف ساخت و تسهیل در روند پرداخت تسهیلات بانکی با قبول اسناد مالکیتی را امکان‌پذیر کرد، گفت: باید در تمام ابعاد گسترش و توسعه روستایی اندیشید و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.