یک متخصص روانشناسی به تمام خانواده‌ها درباره عدم آموزش مسئولیت‌پذیری و بلافاصله برآورده ساختن تمام نیازهای فرزندانشان هشدار داد.

علی باجلان متخصص روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: خانواده کوچکترین نهاد اجتماعی است و از این نظر باید تمام رفتارهای مربوط به کارهای اجتماعی فرد مانند اخلاق مداری یا مسئولیت پذیری در خانواده آموزش داده شود.

وی افزود: متاسفانه به دلایل مختلفی مثل تک فرزندی یا حتی دو فرزندی، والدین انجام تمام کارهای فرزندانشان را بر عهده می گیرند به قولی نمی گذارند که آنها دست به سیاه و سفید زنند و این کار باعث رشد تک بعدی فرزندان می شود.

باجلان بیان کرد: اگر قرار باشد که فرزندان تنها به یک کار (به عنوان مثال درس یا بازی) بپردازند، دیگر مسئولیت پذیر بار نخواهند آمد و تحمل ناکامی و مشکلات را یاد نمی گیرند.

این متخصص روانشناسی درباره تحمل ناکامی افراد اظهار داشت: فرد برای برعهده گرفتن مسئولیتها باید بتواند ناکامی ها راتحمل کند و این میسر نمی شود مگر با این رفتار که هرچه را درخواست کرد (جز نیازهای ضروری ) در همان لحظه اول مهیا نکنیم و به او یاد دهیم که به جای اعتراض و ناراحتی باید اندکی صبر کند.

وی با بیان اینکه اگر خانواده ها نتوانند در دوران کودکی این مسئولیت پذیری را یاد دهند فرزندان باید خود دست به کار شوند، افزود: جوانان برای کسب مسئولیت پذیری باید تلاش کنند و با انجام کارهای ساده مثل خرید یا تعمیرات وسایل کوچک خانه در این راستا گام بر دارند تا برای مسئولیتهای بزرگتری آماده شوند.

باجلان عنوان کرد: وقتی تمام خواسته های فرزندان بلافاصله فراهم شود تا آخر زندگی خود انتظار دارند هرچیزی را که مطالبه می کنند سریع مهیا شود، حتی در زندگی مشترک و توقعاتش از همسر هم به این شکل پیش می رود.

وی با اشاره به پیامدهای عدم مسئولیت پذیری که بصورت سلسله وار کنار هم قرار می گیرند، ادامه داد: عدم مسئولیت پذیری باعث برزو مشکلات متنوع در زندگی و رفتارهای نابسامان می شود که از جمله آنها می توان به پرخاشگری، پرتوقعی و تحقیر کردن اشاره کرد.

این متخصص روانشناسی بیان کرد: تمام خانواده ها باید بدانند که تربیت فرزند از خود او عزیزتر است و طبق روانشناسی های کودک باید نیازهای فرزندان را اولویت بندی کنند تا کودکان آموزش های لازم را در ضمن رفع نیازهایشان کسب کنند. بنابراین برآورده کردن هر نیازی بلافاصله پس از درخواست کاملا اشتباه است و فرزند را در بزرگسالی و زندگی آینده با مشکل جدی مواجه می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.