اصفهان؛

خشكي زاينده رود به دليل سوء مديريت هاست

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: خشكي زاينده رود به دليل سوء مديريت ها بوده كه تاكنون اثرات مخربي را در زندگي مردم داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فتح الله معین در جلسه علني  شوراي اسلامي شهر اصفهان، با بیان اینکه اولين و مهمترين واقعه اي كه بر روي زندگي آحاد مردم اصفهان تاثير داشته خشك شدن رودخانه زاينده رود بوده است اظهار كرد: اين معضل ناشي از سوء مديريت در بهره برداري از آب زاينده رود است.
وي افزود: اين واقعه در صورت عدم چاره انديشي جدي و فوري مي تواند آثار مخربي بر توسعه منطقه داشته باشد.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان، اذعان كرد: تاثيرات سوء زيست محيطي به دلیل عدم امكان توسعه فضاي سبز شهري،‌ افزايش ريزگردها و همچنين افزايش مهاجرت از شرق به شهر اصفهان و محدوديت فعاليت هاي اقتصادي ناشي از كمبود آب از جمله آثار مخرب خشکی زاینده رود است.
معين با تاکید بر اینکه دومين موضوع قابل توجه، رشد جمعيت كشور و افزايش شهرنشيني است كه برابر سرشماري اخير جمعيت ايران به بيش از 80 ميليون نفر رسيده است، ادامه داد: اين رشد جمعيت همراه با مهاجرت هاي ناشي از تغييرات اقليمي مي تواند سبب رشد حاشيه نشيني و ايجاد سكونت گاه هاي غيررسمي شود.
وي تاکید کرد: نوع ساخت و سازهاي انجام شده و تحقق رديف هاي خاصي از درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه سال 95 شهرداري و رشد معاملات غيرنقدي در مجموعه تعاملات شهرداري همگي نشان دهنده لزوم دقت در برنامه ريزي شهري است و طرح آمايش در شهر اصفهان باید به صورت کامل مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه انجام هزينه بدون برنامه ريزي مناسب و كنترل نظارت در مناطق حاشيه اي شهر اصفهان بي شك منجر به افزايش مهاجرت به اين مناطق و كاهش رفاه ساكنان قديمي آن خواهد بود، افزود: با توجه به این موضوع كنترل ساخت و سازها و جلوگيري از احداث واحدهاي ريزدانه و غيراصولي و ايجاد معابر غيررسمي و غيراستاندارد كه مي تواند سبب ايجاد معضلات لاينحل در اين مناطق شود، از اهمیت خاصی برخوردار است.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان  گفت: در اين ميان دلالان و زمين فروشان نيز در پي سوء‌ استفاده از اين شرايط هستند كه بايد در اين خصوص نيز مراقبت لازم توسط شهرداري ها به عمل آيد. 
وی اظهار کرد: در برنامه ريزي هاي انجام شده در گذشته در خصوص احياء و نوسازي مناطق مركزي و قديمي شهر اصفهان كه بيشتر محل زندگي و فعاليت طبقات متوسط شهري بوده توفيق چشمگيري حاصل نشده است.
معین ادامه داد: بايد توجه داشت كه طبقه متوسط بيشترين تاثير را در رونق اقتصاد شهري، افزايش اشتغال و توانمندسازي اقشار ضعيف را داشته و جلب مشاركت و همراهي آنها مي تواند عامل موفقیت در برنامه هاي توسعه اي باشد.
وی با تاکید بر اینکه در گذشته اين طبقه از جامعه شهري اصفهان بسيار فعال و پويا بوده و تاثير جدي در توسعه شهري اصفهان داشته است، تصریح کرد: متاسفانه انجام هزينه هاي زياد بر روي برخي از طرح هاي بزرگ بدون در نظر گرفتن همراهي و مشاركت جدي طبقه متوسط شهري نتوانسته تحرك موثري در توسعه شهري ايجاد کند.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: ورود حساب نشده به اين مناطق سبب از بين رفتن بازارهاي قديمي و بعضاً فعاليت هاي مولد در اين گونه مناطق شده است. 
وی با بیان اینکه در راستای ايجاد تحرك بيشتر در اين مناطق و ايجاد محيط مناسب تر برای فعاليت طبقات متوسط شهري انجام برخی امور ضروری است، تاکید کرد: تسريع در آزادسازي و تكميل معابر و خيابان ها در مناطق قديمي شهر اصفهان و ايجاد امكانات بيشتر از نظر پرداخت هاي نقدي و غيرنقدي به مالكان پلاك هاي واقع در مسير باید مورد توجه قرار بگیرد.
معین افزود: همچنین اهتمام جدي به تكميل خط اول قطار شهري و شروع خط دوم آن با توجه به مسير آن خط كه از كنار مناطق تجاري قديمي اصفهان عبور مي کند، امری ضروری است.
وی ادامه داد: بايد توجه داشت با وجود اينكه اتمام خط اول مترو و توسعه ساير خطوط آن در شوراي اسلامي شهر اصفهان با اولويت ويژه تعيين شده به همين ميزان مورد توجه مجريان قرار نگرفته است.
وی گفت: اميدواريم كه با توجه به همراهي شوراي اسلامي شهر اصفهان در تصويب قرارداد منعقده با شركت شهر آتيه براي اجرای خط دوم قطار شهري اقدام لازم از سوي شهرداري برای فعال شدن اين قرارداد به عمل آید.
وی افزود: اميدواريم شاهد شروع عمليات اجرایي خط دوم قطار شهري تا قبل از پايان سال جاري و همچنين اقدام اساسي تر در تامين هزينه هاي مورد نياز خط يك قطار شهري باشيم.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: ساماندهي پاركينگ ها در مناطق مركزي براي جلوگيري از مشكلات ترافيكي ضروری است که بايد توجه داشت كه اين موارد بايد به عنوان اولويت هاي بودجه سال 96 مورد توجه قرار گيرد.
وی ادامه داد: البته بايد توجه داشت كه در گذشته گردشگري و نيازهاي جانبي آن از فعاليت هاي اصلي درآمدزا در شهر اصفهان بوده که به دلايل گوناگون بعد از انقلاب اين بخش دچار ركود شده و اميدواريم بررسي و تشخيص نيازهاي اين بخش و رفع آن مورد توجه برنامه ريزان در شهرداري قرار بگيرد.
معین تصریح کرد: در اين زمینه ايجاد شرايط مناسب زيست محيطي پيش شرط هر نوع رشد و توسعه فعاليت هاي اقتصادي است و در اين جهت صرفه جويي جدي در مصرف آب و جلوگيري از هدر رفت آن و توسعه فضاي سبز شهري و خودداري از هر نوع تغيير كاربري فضا از اولويت خاص برخوردار است.
وی اضافه کرد: در مجموع بايد گفت در برنامه ريزي و تدوين بودجه سال 1396 لازم است ضمن رعايت اصول و مباني برنامه اصفهان 1400 ظرفيت هاي مناطق مختلف شهري را براساس آمايش علمي مورد توجه قرار داده و به نحوي بودجه و برنامه پيش رو را تدوين کنیم كه باعث تحرك و پويايي بيشتر در اقتصاد شهري،‌ تامين معيشت مردم و بهره وري بيشتر نسبت به هزينه هاي پيش بيني شود.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: اميدواريم تلاش عزيزان تلاشگر در شهرداري و شوراي اسلامي شهر اصفهان باعث برداشتن گام هاي موثر در رشد و توسعه شهر اصفهان و جديت بيشتر به مردم شرق اصفهان شود.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار