یکی از برنامه های وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی غربالگری افرادی است که در آینده نیازمند خدمات توانبخشی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمدتقی جغتایی مشاور وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در حوزه توانبخشی کشور اظهار داشت:اولین کاراوتیسم غربالگری است که کارهای کارشناسی انجام گرفته و برنامه ملی آن تهیه شده است و در بهمن ماه امسال در دو استان کشور پایلوت غربالگری اوتیسم آغاز به کار خواهد کرد.

وی بیان کرد:در این غربالگری کودکان در دوران 12 تا 24 ماهگی طی چند مرحله و بااستفاده از تست های طراحی شده توسط وزارت بهداشت غربال می شود که اگر در غربالگری ها وتست ها شاهد اختلالات تکاملی کودکان با نظر پزشک متخصص بودیم کودک را به مراکز اختلالات تکاملی ارجاع می دهیم.

مراقب برچسب اوتیسم به کودکان باشید

به گفته مشاور وزیر بهداشت در حوزه توانبخشی مراکز اختلالات تکاملی در دانشگاه های علوم پزشکی راه اندازی شده است که در صورت مشکوک بودن پزشک ،کودکان به این مراکز ارجاع داده می شوند.

جغتایی اظهار داشت:تشخیص اوتیسم یک تشخیص چند مرحله ای و نیازمند کارتیمی است و نباید با تشخیص نادرست به کودکان برچسب اوتیسم زده شود.

وی بیان کرد:تشخیص نهایی اوتیسم با روانپزشک اطفال،نورولوژیست اطفال و در غیاب آن ها یک روانپزشک دوره دیده است که در کنار همکاران روانشناس،کاردرمانی،گفتاردرمانی و تست های پزشک و مراحل تشخیص انجام می شود.

وی در خصوص زمان آغاز این طرح گفت: پایلوت غربالگری اوتیسم به همت وزارت بهداشت و همکاری سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی از بهمن ماه امسال آغاز می شود.
برخی از آمارها نشان دهنده این است که از هر 100 کودک 1 نفر و در برخی منابع و آمار دیگر از هر 70 کودک 1 کودک به این بیماریمبتلا است.

گسترش مراکز توانبخشی روزانه و بستری

جغتایی در ادامه گسترش مراکز توانبخشی روزانه و بستری برای بیماران قطع نخاع،سکته های مغزی،ضربه های مغزی،آلزایمر و پارکینسون با همکاری بنیاد شهید را از دیگر فعالیتهای توانبخشی وزارت بهداشت عنوان کرد و بیان کرد:مراکز روزانه و بستری توانبخشی توسط بنیاد شهید با حمایت علمی منابع و نیروی انسانی وزارت بهداشت و با تفاهم نامه بنیاد شهید شروع به کار خواهد کرد.

وی در خصوص تفاهم نامه وزارت بهداشت با بنیاد شهید گفت: طی این تفاهم نامه اولویت با ایثارگران،خانواده شهدا و ظرفیت باقیمانده با بیماران معرفی شده از سوی بیمارستان های دولتی است که با تعرفه های دولتی خدمات ارائه می دهند.

خدمات توانبخشی چشم انتظار شورای عالی بیمه 

جغتایی مشاور وزیر بهداشت در امور توابخشی گفت: بسته بیمه ای برای پوشش خدمات توانبخشی توسط وزارت بهداشت آماده و به شورای عالی بیمه ارسال شده است که مانیز منتظر تصویب شورای عالی بیمه هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تعرفه های توانبخشی بیان کرد:رشته های توانبخشی تعرفه دارند اما تعرفه ها تحت پوشش بیمه نیستند که به جز برخی خدمات فیزیوتراپی که پوشش بیمه ای دارند تعرفه های گفتاردرمانی،ارتوپدفنی،کاردرمانی،شنوایی شناسی و...تحت پوشش نیستند.

 بسته خدمتی نقطه عطفی در توانبخشی کشور 

با تایید شورای عالی بیمه در گام اول و در مراکز خدمات توانبخشی و بیمارستان ها شاهد پوشش خدمات بیمه ای بیماران سکته های مغزی،قطع عضو،ضربه های مغزی،پارکینسون و آلزایمر خواهیم بود و تا حدودی مشکل توانبخشی حل می شود.

 دکتر محمدتقی جغتایی  مشاور توانبخشی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به مناسبت  12 آذر، روز جهانی افراد دارای ناتوانی و معلولیت گفت:امروزه توانبخشی معنایی بسیار وسیع‌تر از گذشته یافته و دیگر تنها به پیشگیری یا حتی درمان بیماری‌ها محدود نمی‌شود، بلکه به ابعاد روانی، اجتماعی و حرفه‌ای افراد دارای ناتوانی هم می‌پردازد.

در کشور ما نیز به دلیل تغییر سیمای بیماریها، تحول در مفاهیم سلامتی، نیازهای درمانی جانبازان، آمار بالای تصادفات و معلولین به جامانده از بلایای طبیعی، افزایش جمعیت سالمندان و نیاز به مراقبت‌های طولانی مدت از بیماران مبتلا به سکته مغزی، اسکلروز مولتیپل و .... توانبخشی به یکی از نیازهای مهم بخش بهداشت و درمان تبدیل شده است.

وی در روز جهانی معلولین از مردم خواست تا بدانند که افراد دارای معلولیت تنها دچار محدودیت هستند و همه انسان ها محدودیت دارند یکی محدودیت اجتماعی،جسمی و...که با این وجود همه اینها نیازهایشان با سایر افراد جامعه یکسان است و بخاطر محدودیت خدمات ویژه می خواهند، در حوزه توانبخشی افراد دارای محدودیت و به عبارتی معلولین توانایی کمتر از سایر افراد جامعه ندارند و ممکن است دست،پا و یا نقص عضو و گفتار داشته باشند ولی در حوزه های دیگری توانایی دارند که مردم نیز باید نگرش مثبتی به این افراد داشته باشند.

وی خطاب به معلولین گفت: این گروه ها باید در راستای بروز توانایی ها و بهره مندی از توانمندی ها گام بردارند که با پیگیری مطالبات از دولت،دستگاه های اجرایی و مردم می توان شاهدبروز توانمندی های این افراد در جامعه شد.


انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار