افشای کمک مالی چند میلیون پوندی بحرین به اندیشکده انگلیسی

انتشار اسناد جدید فاش کرد خانواده سلطنتی بحرین به شکل مخفیانه چندین میلیون پوند کمک مالی به اندیشکده "مطالعات راهبردی" انگلیس اعطا کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین با انتشار گزارشی به افشای روابط پنهان و پشت پرده خاندان سلطنتی بحرین و یک اندیشکده معتبر انگلیسی پرداخت. در این گزارش آمده است خاندان سلطنتی بحرین که از ناقضان حقوق بشر در جهان شناخته می‌شود، در پنج سال گذشته به  اندیشکده انگلیسی "مطالعات راهبردی" 25 میلیون پوند کمک مالی پرداخت کرده‌ است.

در اسناد افشا شده به بخشی اشاره شده است که در آن خاندان سلطنتی بحرین و اندیشکده انگلیسی موافقت کرده بودند تا این کمک مالی به صورت مخفی باقی بماند. اندیشکده "مطالعات راهبردی" در بررسی امور نظامی و دیپلماتیک فعالیت دارد و حالا با دنبال افشای اسنادی که نشان می‌دهد به طور مخفیانه پول هنگفتی از خاندان سلطنتی بحرین دریافت کرده، در معرض خطر از دست دادن اعتبار و حسن شهرت قرار گرفته است .

در همین حال، "ترزا مِی"، نخست وزیر انگلیس، سفر دو روزه‌ای را به بحرین ترتیب داده است و به بحث پیرامون دوره بعد از برکسیت (خروج انگیلس از اتحادیه اروپا) با سران کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌پردازد.

"بوریس جانسون"، وزیر خارجه انگلیس، نیز قصد دارد روز جمعه در منامه، پایتخت بحرین، سخنرانی کند.

گفته می‌شود مبالغ پرداخت شده به این اندیشکده انگلیسی برای برگزاری نشست‌های سالانه در خاورمیانه با حضور چهره‌های بین‌المللی شناخته‌شده و ارائه تحلیل‌های مورد نظر خانواده سلطنتی بحرین صورت گرفته است.

یکی از این اسناد نشان می‌دهند  از سال 2011 ، 14.9 میلیون پوند به اندیشکده مطالعات راهبردی که دفترش در مرکز لندن قرار دارد، پرداخت شده است.

شیخ محمد خجسته، عضو هیئت مدیره مجلس علمای بحرین و عضو جمعیت الوفاق این کشور، نیز با  اشاره به سفر ترزا می به بحرین تاکید کرد سفر وی در حالی صورت می‌گیرد که موارد نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان و محاصره منزل "شیخ عیسی قاسم" از سوی نیروهای امنیتی آل خلیفه همچنان ادامه دارد.

عضو مجلس علمای بحرین با ابراز نارضایتی از سفر نخست وزیر انگلیس به بحرین گفت: در صورتی که ترزا می در این سفر به موارد نقض حقوق بشر و ادامه یافتن سرکوب کل شیعیان اشاره‌ای نکند می‌توان این اقدام انگلیس را پشتیبانی از رژیم آل خلیفه در سرکوب مردم دانست.

ترزا می چندی پیش گفته بود، سابقه ضد حقوق بشری کشورهای حاشیه خلیج فارس نباید مانعی بر سر راه افزایش روابط تجاری با آنها بعد از برکسیت باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار