كارشناس مسئول گل و گیاهان دارویی سازمان جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان رویشگاه زعفران وحشی در کشور است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

حسین برزگر گفت: سطح زیر كشت زعفران دراین استان 38 هكتار است که از این سطح 135 كیلوگرم كلاله گل زعفران برداشت شده است.

 وی رقم زعفران کشت شده در چهارمحال و بختیاری را رقم  زاگرس  بیان کرد و افزود: این استان  به عنوان رویشگاه اولیه زعفران وحشی محسوب می شود.

وی متوسط عملكرد زعفران در ایران را 7.4 كیلوگرم در هكتار عنوان و تصریح كرد: این میزان در چهارمحال و بختیاری  چهار كیلوگرم در هكتار است.

برزگر، قیمت هر كیلوگرم زعفران خشك را 20 میلیون ریال عنوان كرد و افزود: در هر هكتار از مزارع زعفران چهارمحال و بختیاری 70 میلیون ریال درآمد ناخالص برای كشاورزان كسب می شود.

كارشناس مسئول گل و گیاهان دارویی سازمان جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری ، انتخاب پیازهای با وزن هشت گرم به بالا، ضدعفونی بذر، كشت در خرداد ماه، رعایت تراكم مطلوب 50 بوته در مترمربع، تنظیم نیاز آبی بر اساس اقلیم، استفاده بهینه و به موقع از كود ، وجین تلفیقی و مبارزه با علف های هرز را از عوامل موثر افزایش میانگین عملكرد تا 10 كیلوگرم در هكتار برشمرد.

برزگر ، نیاز آبی زعفران را حدود سه هزار مترمكعب عنوان كرد و افزود: بالاترین نیاز آبی زعفران در فروردین و اردیبهشت با مقدار 5.2 میلی متر در روز است و پس از آن یك بار آبیاری در مرداد ماه توصیه شده است.

وی، بهترین زمان آبیاری در چهارمحال و بختیاری را 15 مهر دانست و بیان داشت: دوره آبیاری زعفران هر 15 روز یكبار است.

این مسئول در خصوص نیازهای اقلیمی زعفران گفت: زعفران طالب زمستان های پربرف و ملایم و تابستانهای گرم و خشك، نیاز آبی 300 میلی متر بارندگی در طول دوره رشد، خاك دارای بافت شنی لومی و كلسیم دار و pH خنثی و ارتفاع 2300-1300متر از سطح دریا است.

در شهرستان های هفت گانه  چهارمحال و بختیاری  زعفران كشت می شود و شهرستان شهركرد، بیشترین سطح زیركشت زعفران را دراین  استان به خود اختصاص داده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.