سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: تجلیل از پژوهشگران حرکت مهم و باشکوهی است که در راستای تحقق سند تحول بنیادین انجام می شود و اختصاص هفته ای از سال به نام پژوهش می تواند نشانه ‌اهمیت و آگاهی در زمینه ترویج پژوهش باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا عصاره سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش صبح امروز در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تجليل از پژوهشگران برگزيده فرهنگی اظهار داشت: ۲۰ تا ۲۶ آذر ماه با عنوان هفته پژوهش نام گذاری شده است که امروز برای قدرشناسی، از همه فرهنگیان کشور در ۹ رشته تجلیل می شود.

وی عنوان کرد: در این هفته از معلمان پژوهشگر، پژوهشگران، طرح ها، پژوهشگران بسیجی، دانش آموزان برتر، مدیران پزوهش سراهای برتر، دانشجو معلمان برتر، پژوهش سراهای برتر، کمیته های برتر حوزه ستادی انجام‌می گیرد.

عصاره بیان کرد: تجلیل از پژوهشگران حرکت مهم و باشکوهی است که در راستای تحقق سند تحول بنیادین انجام می شود و اختصاص هفته ای از سال به نام پژوهش می تواند مبین ‌اهمیت و آگاهی در زمینه ترویج پژوهش باشد.

سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تصریح کرد: تجربه سال های گذشته نشان داده برگزاری این مراسم، توانسته شور و نشاط پژوهشی قابل توجهی، در سطح ستاد، استان‌ها، مناطق و مدارس فراهم آورد. 

وی گفت: هفته پزوهش فرصت مغتنمی است که طی آن پژوهشگران و کارشناسان در مجمعی صمیمی به تبادل نظر پرداخته که کارکرد هفته پژوهش را می توان در جهت تقویت باورها و ارزش های پژوهش خواهی در جامعه، ترغیب پژوهشگران فرصتی برای ارتقای یافته های پژوهشی و ارتقای پژوهشگران، سیاست گذاران و برنامه ریزان کشور قلمداد کرد. 

عصاره تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش همگام با ستاد بزرگداشت پژوهش و فناوری مستقر در وزارت علوم ‌فعالیت هایی را از سطوح عالی و ستادی در سطح مدارس برنامه ریزی و اجرا کرده که درقالب اهدافی مانند توسعه فرهنگ پژوهش در نظام آموزشی کشور از سطح ستاد تا مدرسه، تشریح و تدوین سیاست ها و برنامه های حوزه های پژوهشی است.

سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: معرفی و تجلیل از پژوهشگران، معلمان و دانش آموزان پژوهنده، معرفی و تقدیر از پایان‌نامه های برتر با هدف تقویت روحیه و انگیزش پژوهش، تقدیر از نواوزی ها و ابتکارات در حوزه پژوهش و ارتقا منزلت پژوهش در تقویت بهبود و اثر بخشی هرچه بیشتر نظام آموزشی است.

وی افزود: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان دبیرخانه برگزاری هفته پژوهش، برای این وظیفه مهم‌ ماموریت یافت و بلافاصله پس از اعلام ستاد ملی برگزاری هفته پژوهش مستقر در وزارت علوم، با تشکیل کمیته های داوری و پشتیبانی اقدامات اجرایی و نکات لازم را برای حسن اجرای این جشنواره، در سطوح ستاد و استان ها آغاز کرد.

سند تحول در بخش متوسطه معیوب است
در ادامه این مراسم غلامعلی افروز استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر از ما سوال شود که پژوهش چیست و پژوهشگر چه کسی است و پژوهشگر خلاق کدام است، در یک نگاه ژرف مفهوم پژوهش هنگامی معنا پیدا می کند که انسان هایی بصیر دارای دانش و بینش و تجارب حرفه ای با دغدغه های ذهنی نسبت به مسائل، کاستی ها، ضرورت ها و چالش های ملی و بین المللی در قلمرو موضوع مورد نظر یعنی تعلیم و تربیت کشور، تلاش هدفمندی را برای حرکت از وضعیت موجود به طرف وضعیت مطلوب آغاز می کنند.

وی اشاره کرد: پژوهشگر هوشمند کسی است که مسائل علمی و حرفه ای را زودتر درک و حل می کند، زیرا هوش در ساده ترین معنا معرف توان انسان در درک و حل مسائل بوده و هرکس زودتر مسائل را درک و حل کند باهوش تر است و کسی که به شیوه متفاوتی مسائل را بررسی کند، انسان خلاقی محسوب می‌شود.

افروز اضافه کرد: خلاقیت آمیزه ای است از هوش و خلاقیت های شخصیتی و ما در کشور به پژوهشگر خلاق نیاز داریم.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: امروز خیلی ها در کشور و در آموزش و پرورش پژوهش می کنند اما درصد اندکی از پژوهشگران موجود دارای رگه هایی از خلاقیت هستند و خوشبختانه در جشنواره خوارزمی پژوهشگران جوان بخش های دانش آموزی از نمونه های بارز پژوهشگران خلاق بوده که باید به آنها بها دهیم.

وی اظهار داشت: همچنین المپیادها لزوما پژوهشگر خلاق تربیت نمی کنند. پس پرده بسیاری از این المپیادهای جهانی، روانشناسان خلاقی نشسته اند که در بین دانش آموزان جهان حاضر شده و به دنبال انتخاب افراد خلاق هستند.

افروز توجه به پژوهشگران خلاق را بااهمیت خواند و افزود: از این رو ما در این عرصه نیاز به پژوهشگران خلاق داریم. خلاقیت ذاتی نیست و اساسا اکتسابی است. خلاقیت یک رویکرد و خواسته است و انسان خلاق وضع موجود را می ببیند و به وضع مطلوب می اندیشد.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: بنده طرحی دادم مبنی بر اینکه دوره متوسطه ما مطلوب نبوده و رشته بندی کردن متوسطه متعلق به صد سال پیش است و در حال حاضر به جای رشته های تحصیلی، هوش و خلاقیت جواگو است.

وی سند تحول در بخش متوسطه را معیوب دانست و تاکید کرد: دانش آموزان باهوش می توانند در پزشکی و مهندسی موفق باشند و نه کسانی که صرفا این رشته ها را می خوانند و دانش آموزان باهوش و خلاق رشته انسانی می توانند در رشته های دیگر پزشکی و مهندسی درس بخوانند و باید یک پژوهش ملی و جهانی انجام دهیم زیرا غول کنکور و تست زنی اجازه تحول را نمی دهد.

افروز با بیان اینکه وضع موجود را باید اصلاح کرد، اظهار داشت: پژوهشگر خلاق باید صراحت و شجاعت داشته و وارسته باشد. امروز آموزش متوسطه ما باید دارای چهار صفت عمومی، کاربردی، مهارت محور و خلاق پرور بوده و لازم است پژوهش به باور بدل شود.

استاد دانشگاه تهران گفت: پیشگیری از آسیب ها از وظایف آموزش و پرورش است و نه معاونت پیشگیری قوه قضائیه که باید بودجه را در این قسمت هزینه کرد.

وی بیان کرد: پژوهشگر فردی حساس بوده و دغدغه دارد. پژوهشگر خلاق بن بست ها را می شکند، کنجکاو، متبسم و تلاش مدار است. یک پژوهشگر خلاق مثبت اندیش، ساده زیست، امیدآفرین و اهل گذشت است و ابتدا زنجیره علوم و فنون را به دست می گیرد و حلقه ای به علوم و فنون برتر می افزاید.

افروز اضافه کرد: پژوهشگر خلاق باید مولد باشد؛ او نه مولف یافته های دیگران و نه منتاژگر ساخته های دیگران است. این در حالی است که بسیاری از کارهای پژوهشی در دانشگاه ها عموما بالای ۹۰ درصد تولید نوآوری ندارد.

استاد دانشگاه تهران یادآور شد: پژوهشگر خلاق پیشینه ساز است، فرضیه ایجاد و سوال مطرح می کند. یک پژوهشگر واقعی باید به خود باور و به خدا ایمان داشته باشد و منشا نوآوری شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.