سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تصریح کرد: تجربه سال های گذشته نشان داده برگزاری این مراسم، توانسته شور و نشاط پژوهشی قابل توجهی، در سطح ستاد، استانها، مناطق و مدارس فراهم آورد.
وی گفت: هفته پزوهش فرصت مغتنمی است که طی آن پژوهشگران و کارشناسان در مجمعی صمیمی به تبادل نظر پرداخته که کارکرد هفته پژوهش را می توان در جهت تقویت باورها و ارزش های پژوهش خواهی در جامعه، ترغیب پژوهشگران فرصتی برای ارتقای یافته های پژوهشی و ارتقای پژوهشگران، سیاست گذاران و برنامه ریزان کشور قلمداد کرد.
عصاره تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش همگام با ستاد بزرگداشت پژوهش و فناوری مستقر در وزارت علوم فعالیت هایی را از سطوح عالی و ستادی در سطح مدارس برنامه ریزی و اجرا کرده که درقالب اهدافی مانند توسعه فرهنگ پژوهش در نظام آموزشی کشور از سطح ستاد تا مدرسه، تشریح و تدوین سیاست ها و برنامه های حوزه های پژوهشی است.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: معرفی و تجلیل از پژوهشگران، معلمان و دانش آموزان پژوهنده، معرفی و تقدیر از پایاننامه های برتر با هدف تقویت روحیه و انگیزش پژوهش، تقدیر از نواوزی ها و ابتکارات در حوزه پژوهش و ارتقا منزلت پژوهش در تقویت بهبود و اثر بخشی هرچه بیشتر نظام آموزشی است.
وی افزود: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان دبیرخانه برگزاری هفته پژوهش، برای این وظیفه مهم ماموریت یافت و بلافاصله پس از اعلام ستاد ملی برگزاری هفته پژوهش مستقر در وزارت علوم، با تشکیل کمیته های داوری و پشتیبانی اقدامات اجرایی و نکات لازم را برای حسن اجرای این جشنواره، در سطوح ستاد و استان ها آغاز کرد.
سند تحول در بخش متوسطه معیوب است
در ادامه این مراسم غلامعلی افروز استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر از ما سوال شود که پژوهش چیست و پژوهشگر چه کسی است و پژوهشگر خلاق کدام است، در یک نگاه ژرف مفهوم پژوهش هنگامی معنا پیدا می کند که انسان هایی بصیر دارای دانش و بینش و تجارب حرفه ای با دغدغه های ذهنی نسبت به مسائل، کاستی ها، ضرورت ها و چالش های ملی و بین المللی در قلمرو موضوع مورد نظر یعنی تعلیم و تربیت کشور، تلاش هدفمندی را برای حرکت از وضعیت موجود به طرف وضعیت مطلوب آغاز می کنند.
وی اشاره کرد: پژوهشگر هوشمند کسی است که مسائل علمی و حرفه ای را زودتر درک و حل می کند، زیرا هوش در ساده ترین معنا معرف توان انسان در درک و حل مسائل بوده و هرکس زودتر مسائل را درک و حل کند باهوش تر است و کسی که به شیوه متفاوتی مسائل را بررسی کند، انسان خلاقی محسوب میشود.
افروز اضافه کرد: خلاقیت آمیزه ای است از هوش و خلاقیت های شخصیتی و ما در کشور به پژوهشگر خلاق نیاز داریم.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: امروز خیلی ها در کشور و در آموزش و پرورش پژوهش می کنند اما درصد اندکی از پژوهشگران موجود دارای رگه هایی از خلاقیت هستند و خوشبختانه در جشنواره خوارزمی پژوهشگران جوان بخش های دانش آموزی از نمونه های بارز پژوهشگران خلاق بوده که باید به آنها بها دهیم.
وی اظهار داشت: همچنین المپیادها لزوما پژوهشگر خلاق تربیت نمی کنند. پس پرده بسیاری از این المپیادهای جهانی، روانشناسان خلاقی نشسته اند که در بین دانش آموزان جهان حاضر شده و به دنبال انتخاب افراد خلاق هستند.
افروز توجه به پژوهشگران خلاق را بااهمیت خواند و افزود: از این رو ما در این عرصه نیاز به پژوهشگران خلاق داریم. خلاقیت ذاتی نیست و اساسا اکتسابی است. خلاقیت یک رویکرد و خواسته است و انسان خلاق وضع موجود را می ببیند و به وضع مطلوب می اندیشد.
استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: بنده طرحی دادم مبنی بر اینکه دوره متوسطه ما مطلوب نبوده و رشته بندی کردن متوسطه متعلق به صد سال پیش است و در حال حاضر به جای رشته های تحصیلی، هوش و خلاقیت جواگو است.
وی سند تحول در بخش متوسطه را معیوب دانست و تاکید کرد: دانش آموزان باهوش می توانند در پزشکی و مهندسی موفق باشند و نه کسانی که صرفا این رشته ها را می خوانند و دانش آموزان باهوش و خلاق رشته انسانی می توانند در رشته های دیگر پزشکی و مهندسی درس بخوانند و باید یک پژوهش ملی و جهانی انجام دهیم زیرا غول کنکور و تست زنی اجازه تحول را نمی دهد.
افروز با بیان اینکه وضع موجود را باید اصلاح کرد، اظهار داشت: پژوهشگر خلاق باید صراحت و شجاعت داشته و وارسته باشد. امروز آموزش متوسطه ما باید دارای چهار صفت عمومی، کاربردی، مهارت محور و خلاق پرور بوده و لازم است پژوهش به باور بدل شود.
استاد دانشگاه تهران گفت: پیشگیری از آسیب ها از وظایف آموزش و پرورش است و نه معاونت پیشگیری قوه قضائیه که باید بودجه را در این قسمت هزینه کرد.
وی بیان کرد: پژوهشگر فردی حساس بوده و دغدغه دارد. پژوهشگر خلاق بن بست ها را می شکند، کنجکاو، متبسم و تلاش مدار است. یک پژوهشگر خلاق مثبت اندیش، ساده زیست، امیدآفرین و اهل گذشت است و ابتدا زنجیره علوم و فنون را به دست می گیرد و حلقه ای به علوم و فنون برتر می افزاید.
افروز اضافه کرد: پژوهشگر خلاق باید مولد باشد؛ او نه مولف یافته های دیگران و نه منتاژگر ساخته های دیگران است. این در حالی است که بسیاری از کارهای پژوهشی در دانشگاه ها عموما بالای ۹۰ درصد تولید نوآوری ندارد.
استاد دانشگاه تهران یادآور شد: پژوهشگر خلاق پیشینه ساز است، فرضیه ایجاد و سوال مطرح می کند. یک پژوهشگر واقعی باید به خود باور و به خدا ایمان داشته باشد و منشا نوآوری شود.
انتهای پیام/