باشگاه خبرنگاران جوان گزارش میدهد؛
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش میدهد؛
به گزارش خبرنگار
دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛
شکارچی شب روسها قهرمان نجات تدمر است. گفته میشود میل 28 روسیه با سامانه دید در شب خود تحرکات داعش در اطراف تدمر را رصد میکند و آنها را مورد هدف قرار میدهد.
شکارچی شب
در میانه دهه ۷۰ میلادی فرماندهان نیروی هوایی و وزارت دفاع اتحاد شوروی به این نتیجهگیری رسیدند که بالگرد تهاجمی - ترابری میل ام آی-۲۴ دیگر پاسخگوی نیازهای آینده ارتش شوروی نیست و تلاش برای ساخت این بالگرد چند منظوره منجر به از دست رفتن بخشی از مقدورات عملیاتی، افزایش وزن و اندازه آن شده است. این بالگرد دچار محدودیتهای بسیاری به ویژه در محیطهای گرم و بلند بود.
در پی برگزیده شدن طرح بالگرد ۲ نفره بسیار چابک و باگنجایش جابجایی مهمات بسیار آپاچی ای اچ-۶۴ در ارتش ایالات متحده آمریکا، شورای وزیران اتحاد شوروی در ۱۶ دسامبر ۱۹۷۶ (۲۵ آذر ۱۳۵۵) دستورکاری را برای گسترش بالگرد تهاجمی تازهای در همان راستا و با هدف طراحی و توسعه نسل توینی از بالگردهای رزمی با هدف انهدام خودروها و دستگاههای دشمن و به ویژه تانک در رزمگاه و نزدیکی خط مقدم، برای خدمت در هوانیروز شوروی در دهه ۸۰ میلادی صادر کرد.
مسئولیت طراحی این بالگرد جدید به دو گروه اصلی طراحی این کشور یعنی دفتر طراحی کاموف و میل واگذار شد. این رقابت منجر به طرح نامتعارف بالگرد یک نفره کاموف ک آ-۵۰ و میل ام آی-۲۸ شد. برنامه میل-۲۸ با مدیریت «مارات تیسچنکو» به سرعت پیشرفت کرد و نخستین فروند از این هلیکوپتر در ژانویه سال ۱۹۸۸ پرواز کرد، این هلیکوپتر از یک موتور پرقدرت همچنینن پروانه دم ایکس شکلX بهره میبرد. برای اولین بار این هلیکوپتر در نمایشگاه هوایی پاریس سال ۱۹۸۹ عرضه شد.
مشخصات میل
قطر گردش پروانه اصلی: ۱۷/۲ متر
حداکثر طول (پروانهها در حال چرخش): ۲۱/۳۳ متر
درازای بدنه: ۱۷/۰۱ متر
پهنای بدنه (شامل محفظه موتورها): ۳/۱۲ متر
پهنای بدنه (شامل پهنای بالچهها): ۵/۸۹ متر
بلندا از سطح زمین: ۳/۳۹۵ متر
وزن خالی: ۸۶۰۰ کیلوگرم
وزن عادی برخاستن: ۱۰۷۰۰ کیلوگرم
بیشینه وزن برخاستن: ۱۱۵۰۰ کیلوگرم
دومین میل ۲۸ در سال ۱۹۹۱ کامل شد؛ اما در سال ۹۳ این برنامه کنسل شد. علت آن عدم توانایی رقابت میل ۲۸ با کاموف ۵۰ بود که مهمترین دلی آن این هلیکوپتر توانایی پرواز در تمام شرایط آب و هوایی را نداشت. با این حال در سال ۹۵ میل نمونه میل ۲۸ N را عرضه کرد که حرف N به معنای شب است که اولین پرواز آن ۱۴نوامبر ۱۹۹۶ انجام شد.
مهمترین ویژگی در آن زمان راداری بود که در یک کاورگرد در بالای پروانه اصلی نصب شده بود (همانند آ اچ -۶۴ لانگ بو آپاچی). میل ۲۸ N دارای یک دستگاه دید مدل تور و دستگاه نشانه روی در زیر دماغه خود است به علاوه تلویزیونی که به یک دوربین نصب است و سیستم فلیراما با توجه به مشکلات مالی طرح قطع شد. پیش نمونه دوم با پروانه اصلی بهبود یافته در سال ۲۰۰۴ عرضه شد.
تغییرات انجام شده در ارتش بعد از جنگ سرد باعث شد که به هلیکوپترهای ضد تانک توجه بیشتری شود به همین دلیل مزایای خوب میل ۲۸ N مانند قابلیت انجام ماموریت در تمام شرایط آب و هوایی، قیمت پایینتر و تشابه اون با میل ۲۴ داشت مهم میشد. در سال ۲۰۰۳ فرمانده نیروی هوایی روسیه اعلام کرد که در آینده هر دو کا-۵۰ و میل ۲۸ ن هلیکوپترهای استاندارد ارتش خواهند بود.
جنگافزارها میل
توپ: یک قبضه ۳۰ میلیمتری
تعداد فشنگ: ۳۰۰ تیر
موشک: موشکهای ۷۰، ۸۰، ۳۰ میلیمتری
موشک ضد تانک: ۱در کل ۶ موشک «۹ ام ۱۱۴ اشتورم»؛ «۹ ام-۱۲۰اَتکا» با سیستم هدایت رادیویی فرمان در خط دید
بیشینه برد موشک ضد تانک: ۶ تا ۸ کیلومتر
موشک هوا به هوا: «۹ کا ۳۱۰» (کد ناتو: سام-۱۶)؛ «۹ ام ایگلا» (کد ناتو: سام ۱۸)
سامانه کنترل آتش: سایت مستقر بر کلاهخود خدمه، سامانه کسب و نشانگذاری هدف، سامانه دید شبانه خلبان، رادار موج میلیمتری «ان او-۲۵»
انتهای پیام/