وزیر نفت با اشاره به افزایش سقف سهم تولید ایران در اوپک، گفت: خوشبختانه توانستیم سقف تولید نفت کشورمان را افزایش دهیم که این ادامه برجام است.

افزایش سقف تولید نفت ایران در اوپک ادامه برجام است/گازرسانی به 8 هزار روستابه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیژن زنگنه وزیر نفت در پاسخ به سوال حسن پور در صحن علنی امروز مجلس 23 آذر ماه گفت: در بند 5 اصل 44 قانون اساسی حکمی وجود دارد که واحدهای اقتصادی تابع صندوقهای بازنشستگی باید اطلاعات شرکت‌های وابسته را به بورس بدهند که ما نیز بر این اساس دستور دادیم صندوق‌ها آن بخش از اطلاعات که حالت عمومی ندارد برای شفاف سازی در اختیار بورس قرار دهند.

وی افزود: این سوال در مجلس قبلا هم از سوی پورابراهیمی از بنده پرسیده شد و در همان جلسه بنده گفتم که این کار انجام شود و شفافیت وجود داشته باشد و بنده به صندوق‌ها دستور دادم که این کار را انجام دهند؛  بخشی از شرکت‌های صندوق‌ها در بورس هستند که به طور طبیعی اطلاعات آنها افشا می‌شود و در لیست در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: باز هم اگر اطلاعاتی  برای تکمیل اجرای قانون لازم است بنده در خدمت دوستان هستم و برای اجرای قانون هیچ مشکلی نداریم و اعتقاد دارم هرچه شفافیت داشته باشد بهتر است.

 وی در ادامه در پاسخ به سوال دوم در خصوص قیر اظهار کرد: قانونی در مجلس مصوب شد که باید انعکاس بودجه‌ای داشته باشد و تا وقتی حکم انعکاس بودجه‌ای نداشته باشیم قابلیت اجرا ندارد.

زنگنه خاطر نشان کرد: قانون وزارت نفت را مکلف کرده از طریق شرکت‌های دولتی تابعه معادل 2 میلیون تن قیر رایگان تا سقف 24 هزار میلیارد ریال در اختیار وزارت راه قرار دهیم در حالی که ما قیر فروشی نداریم و قیر برای بخش‌ خصوصی است که تولید می‌شود و ما باید به آنها پول بدهیم که رایگان در اختیار وزارت رفاه قرار گیرد که می‌توان پول را به وزارت راه بدهند تا قیر خریداری کند.

وی تصریح کرد: چرا رایگان بدهیم ما که رایگان نمی‌گیریم  ما هر چه که درآمد از فروش فرآورده داریم می‌ریزیم به خزانه که در آنجا بخشی از آن به عنوان عوارض برمی‌دارند و بخشی مال یارانه‌ها است و امسال 21 هزار و 300 میلیارد تومان بابت یارانه‌ها باید بدهیم 7 الی 8 هزار میلیارد تومان بابت عوارض باید پرداخت کنیم که به حساب‌های مختلف خزانه واریز می‌شود.

وزیر نفت گفت: اینجا نوشته است هزار میلیارد تومان برای قیر آیا ما هزار میلیارد برای قیر می‌دهیم؟ این را به دو هزار و چهار صد میلیارد تومان تبدیل کنند و بعد از آن 21 هزار و 300 میلیارد تومان یارانه را کم کنند بنده مستقلا شرکتمان اجازه چنین کاری را ندارد تغییر ارقام بودجه‌ای باید با موافقت سازمان برنامه باشد.

زنگنه ادامه داد: بنده اخیرا نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه نوشتم به این دلیل نمایندگان مجلس فشار می‌آورند استناد به این قانون می کنند شما بیاید بودجه شرکت پخش و پالایش اصلاح بفرمایید برای بودجه سال 96  این روش را برداشتیم پول  به وزات راه  داده میشود تا خودش این قیر را برخرد لذا این حداکثر کاری است که می توانم انجام دهم.

وزیر نفت ادامه داد: همانطور که آقای حسن‌پور درباره بحث قیر فرمودند باید دیوان محاسبات، برنامه و بودجه در یک جلسه‌ای حضور داشته باشند تا با یکدیگر به یک جمع‌بندی کامل برسیم.

وی ادامه داد: ما یک بودجه‌ای داریم که در هر کجا که بگویند آن را خرج خواهیم کرد.

وزیر نفت با اشاره به موضوع گازرسانی در روستاها اظهار داشت: ما چند روستا داریم که پدیده گازرسانی در آن روستاها ضعیف بوده که می‌توان به استان‌های کرمان، فارس، آذربایجان غربی، خراسان رضوی اشاره کرد، گازرسانی در این مناطق از نرم کشوری پایین بوده و زیر 25 درصد پیشرفت داشتند.

زنگنه با اشاره به افزایش سقف سهم تولید ایران در اوپک، گفت: خوشبختانه توانستیم سقف تولید نفت کشورمان را افزایش دهیم که این ادامه برجام است.

زنگنه اضافه کرد: از زمانی که مجلس بند (ق) را تصویب کرد یک راه بزرگی را پیش روی ما باز کرد و شایان ذکر است بگویم در سالهای گذشته ما گازوئیل وارد کشور می‌کردیم اما امسال اولین سال است که ما توانستیم خود گازوئیل را صادر کنیم.

وی اظهار داشت: تعداد 8 هزار روستا گازرسانی شدند و آن قولی که داده بودیم که گازرسانی روستای بالای 20 هزار خانوار انجام گیرد در تلاشیم که تا پایان سال به این مهم برسیم و عمده نمایندگان هم بر این نظر‌اند که تحرک خوبی صورت گرفته است.

زنگنه با اشاره به جایگاه سوخت گفت: آنهایی که مجوز داشته و پیشرفت بالای 30 درصد داشتند را گفتیم که کار خود را ادامه دهند اما تعدادی هستند که هم مجوز دارند و نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه هیچ کاری نمی‌کنند.

وزیر نفت ادامه داد: گفتیم که این جایگاه‌های سوختی که منفعل هستند تبدیل به 100 شرکت شده و با ما در ارتباط باشند در حالی که گفتند این‌ها می‌خواهند خارجی‌ها را بیاورند اما بحث خارجی اصلا مطرح نبود.

وی خاطر نشان کرد: این کار به صورت داوطلبانه است و شش هزار جایگاه وجود دارد که این‌ها می‌توانند به صورت داوطلبانه زیر پوشش برند بروند و مستقیم و مشخص با ما در ارتباط باشند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: بورس ، قیر ، دستگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار